گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی در مورد لایحه تجارت در صحن علنی مجلس بررسی شد


روز گذشته جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.  ادامه «رسیدگی به گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی در مورد لایحه تجارت اعاده از شورای نگهبان» دستور کار جلسه دیروز بود.
در راستای دستور جلسه مذکور نمایندگان مردم در مجلس «10شرط ممنوعه در قراردادها برای صاحبان حرفه‌ها» را مشخص کردند. همچنین در بررسی ماده 32 لایحه تجارت نمایندگان مقرر کردند تا در صورتی که ظن متعارف مبنی بر اینکه متعهد علیه امکان اجرای تعهدات اساسی خود را ندارد، از طرف مقابل تضمین بخواهد.
دیگر اینکه نمایندگان نحوه محاسبه کلیه مهلت‌ها و مواعد مقرر در قراردادها را تابع قانون آیین‌ دادرسی‌مدنی مصوب کردند مگر به موجب قرارداد با قانون بر خلاف آن مقرر شده باشد. در ماده 35 لایحه تجارت نیز در صورت نقض تعهدات اساسی قراردادی، متعهدله می‌تواند رأس قرارداد را فسخ نماید. در این مورد، وجود حق فسخ مانع الزام به ایفای تعهد و اعمال آن مانع تقاضای جبران خسارات ناشی از نقض نیست.
همچنین دیروز مواد 89، 90، 91، 92، 93 و... به تصویب نمایندگان مجلس رسید. در ماده 89 آمده است: نماینده تجارتی می‌تواند نمایندگی‌اشخاصی دیگر را نیز قبول کند، مگر اینکه به موجب قرارداد از قبول نمایندگی دیگری منع شده باشد. در هر حال، چنانچه نماینده تجارتی نمایندگی شخص دیگری را بپذیرد که در همان موضوع نمایندگی با اعطاء‌کننده نمایندگی رقابت دارد، این موضوع را باید به اطلاع اعطاء‌کننده نمایندگی برساند.


 در ماده 90 آمده است: اعطاء‌کننده نمایندگی می‌تواند در محدوده جغرافیایی مشخص به ‌اشخاص متعدد نمایندگی تجارتی اعطاء و با خود به عرضه کالا و یا خدمات اقدام کند، مگر اینکه با نماینده تجارتی به نحو دیگری توافق کرده باشد.
 در ماده 91 آمده است: نماینده تجارتی و اعطاء‌کننده نمایندگی باید اطلاعات لازم برای انجام نمایندگی از جمله پیش‌بینی خود درخصوص حجم معاملات و تغییرات آن و کلیه اسناد و مدارک مربوط به موضوع نمایندگی را مبادله کنند.
در نشست علنی  نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه 150 نفر از نمایندگان مجلس در محکومیت تحریم ظریف از سوی آمریکا قرائت شد.
در متن بیانیه آمده است: دولت قلدرمآب آمریکا در راستای سیاست‌های خصمانه خویش، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران را در راستای تحریم خود قرار داده است. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی... بر این باوریم که تحریم ظریف، سیاست دوگانه و فریبکارانه ایالات متحده آمریکا را نشان می‌دهد که از یک سو مدعی مذاکره با ایران بوده و از سوی دیگر ظریف یا عملاًً دیپلماسی را تحریم می‌کند.»
انفعال وزارت خارجه در قبال کشمیر
 نصرالله پژمانفر در نشست علنی دیروز در تذکر شفاهی خود خطاب به دستگاه دیپلماسی کشور عنوان کرد: وزارت خارجه در شرایطی نسبت به موضوع حوادث کشمیر هیچ موضعی نمی‌گیرد که این حوادث در سکوتی خبری در حال رخ‌دادن است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری اما هیچ خبری در این ارتباط از وزارت امور خارجه به گوش نمی‌رسد و این وزارتخانه در این حوزه فعالانه ورود نکرده است؛ وظیفه ما است که طبق قانون نسبت به این حوادث واکنش داشته باشیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخصوص وضعیت نابسامان شیخ زکزاکی نیز به وزارت خارجه تذکر داد و افزود: ایشان یک امام جماعت ساده در نیجریه نیستند که برخی از عزیزان چنین تعبیری را به کار می‌برند بلکه او رهبر مسلمانان نیجریه بوده و ممکن است هر آن اتفاق خطرناک برای او روی دهد لذا باید نسبت به این مسئله نیز فعالانه عمل کرد.
بسته‌بودن سایت‌های صدور پروانه
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر کشور گفت: موضوع تصویب ممنوعیت حضور اتباع بیگانه در شاهین‌شهر، برخوار و میمه که مصوبه شورای تأمین را داشت باید پیگیری شود چرا که فرصت‌های شغلی به‌خصوص در حوزه ساختمان‌سازی در حال از دست‌رفتن است. همچنین مشاهده شده که یک نفر کارت اقامت می‌گیرد و ده‌ها نفر به‌صورت نوبتی از آن استفاده می‌کنند که باید به این موضوع رسیدگی
شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به وزیر صنعت اظهار داشت: متأسفانه در سال رونق تولید، سایت‌هایی که برای صدور پروانه است، بسته بوده و فردی که برای ایجاد یک شغل به اداره صمت استان یا شهرستان مراجعه می‌کند، آنها می‌گویند سایت از تهران بسته است.
تذکری برای اصلاح ساختار بودجه
 علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان در نشست علنی دیروز مجلس در تذکری عنوان کرد: در حال حاضر در ماه ششم سال قرار داریم و قرار است دولت در آذرماه نیز لایحه بودجه سال آینده کل کشور را به مجلس ارائه کند، ولی تاکنون لایحه اصلاح ساختار بودجه که دستور مقام معظم رهبری بوده به مجلس ارائه نشده است.
وی خطاب به رئیس مجلس تأکید کرد: درخواست داریم دستور دهید که سازمان برنامه و دولت هر چه سریع‌تر این لایحه را به مجلس ارائه کند و مشخص نیست به چه دلیل این میزان تاخیر و تعلل در این زمینه وجود دارد.
سلیمی‌ادامه داد: بسیاری از موارد دیگر نیز مانند ماده 235 آیین‌نامه داخلی که بنا بود بر اساس آن درمردادماه گزارشی از عملکرد وزرا بر اساس برنامه‌ها در زمان رأی اعتمادشان به مجلس ارائه کنند نیز انجام نشده است که متأسفانه نه این مورد و نه لایحه اصلاح ساختار بودجه در دولت جدی گرفته نمی‌شود.
حذف چهارصفر به مجلس بیاید
محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مردم مهریز و بافق دیروز در تذکر شفاهی خود ضمن تشکر از دولت برای حذف 4 صفر از واحد پول ملی کشور گفت: هر چه سریع‌تر لایحه مربوط به این موضوع باید به صحن بیاید تا تصویب شود که در نهایت باعث می‌شود معاملات در دستگاه‌ها، بانک‌ها و میان مردم تسهیل شود.
مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزارت کار و استانداری یزد بیان داشت: باید به حقوق کارگران در حوزه معادن رسیدگی شود و فردی که عضو شورای کارگری بود به دلیل اعتراض اخراج نشود که این موضوع در معدن کوشک بافق اتفاق افتاده است.
همچنین قاسم احمدی لاشکی  در تذکر شفاهی گفت: وضعیت معلمان حق‌التدریس هنوز تعیین تکلیف نشده است و سرپرست وزارت آموزش و پرورش یک ماه پیش گفته که آیین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی می‌شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: معاون نیروی انسانی وزارتخانه آموزش و پرورش نیز گفته بود که روند اجرایی استخدام معلمان حق‌التدریس را از مهرماه شروع می‌کنیم. روز گذشته رئیس سازمان اداری و استخدامی‌ عنوان کرد آیین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس بعد از بررسی در کمیسیون اجتماعی دولت به صحن جلسه هیئت وزیران ارسال می‌شود.