200 هزار مسلمان آواره روهینگیایی خواستار پایان نسل‌کشی در میانمار شدند

سرویس خارجی-نزدیک به ۲۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی در کمپ‌های پناهجویان در کشور بنگلادش دست به تظاهرات زدند. این آوارگان از جامعه جهانی خواستند که به وضعیت آنها توجه کند و جلوی نسل کشی در میانمار را بگیرد. پس از گذشت دو سال از آغاز بحران و کشتار مسلمانان در میانمار، هنوز این پناهجویان در شرایط بسیار بد و نا‌مشخصی به سر می برند. هزاران مرد و زن و کودک مسلمان که در این کمپ‌ها نیز وضعیت بسیار دشواری دارند، با سر دادن شعارهایی چون «الله اکبر» و «زنده‌باد روهینگیا»، دست به تظاهرات زدند. ‌یکشنبه گذشته دومین سالروز حمله ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیایی بود، روزی که مردم منطقه روهینگیای میانمار آن را «روز نسل‌کشی» می‌نامند.
به گزارش ایلنا، در جریان این تظاهرات، «مهیب اولا»، رهبر مسلمانان روهینگیا  گفته که این افراد می‌خواهند به وطن‌شان بازگردند، اما تنها زمانی‌ که بتوانند شهروندی کسب کنند و امنیت بازگشت به روستاهایشان را داشته باشند.
آواره‌های روهینگیایی در بنگلادش، بدون امید چندان برای بازگشت به موطنشان، در کمپ‌هایی با شرایطی بد زندگی می‌کنند، 600 هزار مسلمان روهینگیایی که همچنان در میانمار باقی مانده‌اند، نیز در شرایط فاجعه‌باری و تحت نظارت شدید دولت این کشور قرار دارند. این مردم حتی از کمترین امکانات برخوردار نیستند.
همین هفته گذشته بود که بازرسان سازمان ملل درباره خشونت‌های جنسی گسترده ارتش میانمار علیه زنان و دختران روهینگیایی طی سال 2017 ، گزارشی را منتشر کرده اند. این گزارش بخشی از فاجعه ارتش و دولت میانمار علیه مسلمانان را بر‌ملا می‌کند.