امكان حضور وزير جوان در انتخابات ١٤٠٠

آرمان ملي- حميد شجاعي: محمدجواد آذري جهرمي از معدود وزراي موفق دولت است که جداي از عملکرد مطلوب، به شخصيتي محبوب در جامعه تبديل شده است. چنانکه صداوسيما نيز در راستاي رسالت محبوب‌کشي خود اخيرا از پوشش خبري وي نيز امتناع مي‌کند. تمام اين مسائل باعث شده تا برخي هنوز 6ماه مانده به انتخابات بهارستان 98 به فکر پاستور 1400 باشند. اگر از علي لاريجاني که از هم اکنون نامزد بالقوه برخي جريانات سياسي براي 1400 است عبور کنيم؛ چندي است از احتمال حضور وزير جوان دولت در انتخابات 1400 صحبت مي‌شود در حالي که به نظر بسيار زود است که از هم اکنون درباره 1400 سخن به ميان آيد. اين در حالي است که خود آذري جهرمي معتقد است: «رياست جمهوري يک مساله شخصي نيست که بشود به صورت فردي به آن فکر کرد چرا که از نگاه من به پارامتر‌ها و اتفاق‌هاي بسياري وابسته است».
شايد 1400
فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي طي سال‌هاي گذشته رشد چشمگيري داشته و توانسته بخش عظيمي از جامعه را در اختيار بگيرد. در اين ميان نقش وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و به‌خصوص شخص وزير به عنوان مسئول مستقيم در نظارت و کنترل اين فضا بيش از گذشته محسوس بوده است. هر چند در داستان فيلترينگ تلگرام بسياري بر آذري جهرمي خرده گرفتند که هيچ حرکتي در راستاي مطالبات مردمي انجام نداده، اما نمي‌توان از مقاومت‌هاي وي نيز در راستاي صيانت از فضاي مجازي و حقوق مردم و جلوگيري از فيلترينگ ساير شبکه‌هاي اجتماعي چون اينستاگرام نيز به راحتي عبور کرد. چه اينکه وي تلاش‌هاي بسياري نيز در شوراي عالي فضاي مجازي براي رفع فيلتر از پيام‌رسان توئيتر انجام داده که توانسته نظرات بسياري را با خود همراه کند. شايد پيش از روي کارآمدن محمدجواد آذري جهرمي به عنوان وزير ارتباطات بسياري وي را فردي متعصب، خشک و داراي افکار تند و افراطي مي‌دانستند، اما رويکردها و عملکردهاي اعتدالگرايانه وي موجب شده اين بار اصولگراياني که در ابتدا سنگ وزير جوان را بر سينه مي‌زدند در مقام مخالفت با او در آيند و حاميان دولت و اصلاح‌طلبان به حمايت از وزير جوان بپردازند. البته سخن گزافه‌اي نيست اگر وي را جزو موفق‌ترين وزراي دولت حسن روحاني بدانيم. اين نکته نيز در نوع خود جالب است با وجود اينکه تجربه مديران جوان و موفق را داشته، اما هنوز شاهد مقاومت‌هايي در زمينه استفاده از جوانان هستيم. از طرف ديگر در شرايطي که انتخابات مجلس را پيش رو داريم بسياري از هم اکنون درصدد برنامه‌ريزي براي انتخابات 1400 هستند و در ميان چهره‌هايي که احتمال نامزديشان بسيار است نام آذري جهرمي نيز بر زبان‌ها مي‌چرخد و عده‌اي وي را کانديداي بالقوه انتخابات1400 مي‌دانند در حالي که وي هنوز اين مساله را تاييد يا رد نکرده و موضعي منفعل نسبت به آن اتخاذ کرده است.
اميد به رفع فيلتر توئيتر


وزير ارتباطات در گفت‌وگو با رسانه دولت در خصوص انتخابات 1400 اظهار داشت: رياست جمهوري يک مساله شخصي نيست که بشود به صورت فردي به آن فکر کرد، چرا که از نگاه من به پارامتر‌ها و اتفاق‌هاي بسياري وابسته است و من تاکنون برايش برنامه نداشته و حتي به سمت آن حرکت هم نکرده‌ام. عصر ايران نوشت؛ محمد جواد آذري جهرمي گفت: وقتي شما در فضاي مجازي ورود مي‌کنيد به نوعي خودتان را در معرض انتقاد و قضاوت قرار مي‌دهيد و برخي اين فضا را دوست ندارند و تمايل دارند اطراف آن‌ها سکوت و بي‌خبري باشد. وي افزود: ما مساله شبکه ملي اطلاعات را مثل بعضي‌ها يک دعواي سياسي نمي‌بينيم بلکه به عنوان يک تکليف قانوني به آن نگاه مي‌کنيم متاسفانه عده‌اي در مساله شبکه ملي اطلاعات ورود پيدا کرده‌اند که حتي از آن‌ها سوال کنيد شبکه ملي اطلاعات به چه معنا است قادر به پاسخگويي نيستند. وزير ارتباطات در رابطه با رفع فيلتر توئيترتصريح کرد: ما نااميد نيستيم و اميدواريم توئيتر رفع فيلتر شود.
مبناي درست و قوي ندارد
يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در ارتباط با احتمال حضور آذري جهرمي در انتخابات 1400 اظهار کرد: خيلي زود است که از الان بخواهيم 1400 را پيش‌بيني کنيم، ضمن اينکه در اين راستا انتخابات مجلس بسيار تعيين کننده است و بايد ديد سرنوشت انتخابات پيش رو چه خواهد شد. علي صوفي به «آرمان ملي» گفت: انتخابات 1400 در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و بعيد است که جريانات سياسي از هم اکنون نامزدي براي 1400 در نظر داشته باشند. شايد اصلا انتخابات غير قابل پيش‌بيني باشد و دفعتا گزينه‌اي مطرح شود که کمتر کسي تصور آن را داشته باشد. دبير کل حزب پيشرو اصلاحات عنوان کرد: فکر نمي‌کنم که اساسا بحث نامزدي آقاي آذري جهرمي در اين سطح قابل طرح باشد و به نظر من طرح اين موضوع هيچ مبناي درست و قوي ندارد و نمي‌توان وي را به عنوان گزينه‌اي قطعي مطرح کرد و نسبت به اين ارزيابي بررسي کنيم که اصلاح‌طلبان از آقاي جهرمي حمايت کنند يا خير.