رمزگشایی از انتخاب مجدد محسن هاشمی

در طي اين دو سال برخي از اعضاي شوراي شهر تهران نسبت به اداره جلسات شورا انتقاداتي داشته‌اند و در برخي از مواقع اين انتقادات تبديل به درگيري لفظي و حتي ترک جلسه از سوي محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران شده است. برخي از اعضاي شوراي شهر تهران ادعا کردند که محسن هاشمي برخي از جلسات را «جدي نمي‌گيرد» و به شوخي مسائلي را مطرح مي‌کند» و چنين نتيجه گرفتند که بايد تغيير اساسي در ترکيب اعضاي هيات رئيسه لحاظ شود اما اين تصور باطل بود چنانکه محسن هاشمي به‌خوبي به چرايي اين اخبار و سياه‌نمايي‌ها آگاه است. به همين دليل روز گذشته پيش از برگزاري انتخابات هيات رئيسه شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: به عنوان رئيس قبلي، علاقه‌مند به تثبيت هستم. البته نه فقط در شورا بلکه در مديريت شهرداري، زيرا تثبيت مي‌تواند فرصت بهتري را براي مديريت شهر فراهم کند. وي افزود: علاقه‌مندي من به تثبيت است اما اعضا بايد تصميم بگيرند که رئيس چه کسي باشد. وي درباره وظايف شوراي شهر که در دوره جديد بايد مدنظر قرار گيرد، گفت: بحث شورا بايد از شهرداري جدا شود. مشکلي که اکنون داريم اين است که وظايف شورا با وظايف شهرداري مخلوط است و اين نکته‌اي است که بايد جدا شود به ويژه توسط خبرنگاران و اکنون اجرا و نظارت با هم مخلوط است. هاشمي با تاکيد بر اينکه بحث اجرا و نظارت با يکديگر فرق دارد اظهار داشت: وظايف شورا در قانون مشخص است. يکي از مسائل مهمي که در قانون براي شورا ديده شده برنامه مديريت شورا و کميسيون‌هاست که بايد در هيات رئيسه تقويت شود. وي در پاسخ به اين سوال که اگر رئيس شورا شود چه رويکردي را پيش مي‌گيرد گفت: شأن اعضا و شأن شورا بايد بيشتر حفظ شود و هيات رئيسه بايد تلاش بيشتري براي آن انجام دهد.
هاشمي رئيس ماند
روز گذشته هيچ يک از اعضاي شوراي شهر تهران کانديداي رياست نشدند چرا که به‌خوبي مي‌دانستند تسلط محسن هاشمي به موضوعات شهري و راهکارهايش براي تسهيل زندگي پايتخت نشينان امتيازاتي نيست که عضوي بيش از هاشمي از آن برخوردار باشد و از سوي ديگر اعتبار محسن هاشمي کليد حل بسياري از مشکلات شوراي شهر پنجم از ابتداي تشکيل است. همين موضوعات سبب شد تا محسن هاشمي تنها گزينه رياست باقي بماند و 18 عضو از 21 عضو شورا راي به تداوم جلوس او بر کرسي رياست دادند.
چه کساني به محسن هاشمي راي ندادند


پس از آنکه مشخص شد نظر اکثر اعضا به تداوم رياست محسن هاشمي است برخي درصدد تلخ کردن شيريني اين موفقيت بر آمدند چنانکه ادعا کردند حجت نظري, مرتضي الويري و حسن رسولي به محسن هاشمي رأي ندادند اما دروغ آنها به‌زودي افشا شد و حجت نظري برگه راي خود که در آن نام محسن هاشمي نوشته شده بود را به سمت خبرنگاران گرفت تا سيه روي شود هر که در او غش باشد. با مشخص شدن راي حجت نظري به محسن هاشمي خبرآنلاين نوشت: به خاطر روند گرفتن راي مخفي، به طور قطعي مشخص نيست سه عضوي که راي سفيد به محسن هاشمي دادند، پس از آن به مجيد فراهاني در نايب رئيسي راي دادند و سپس به الهام فخاري در انتخاب يکي از دو منشي شوراي شهر، اعتماد کردند، چه کساني بودند ولي از مذاکرات غيررسمي حاشيه شوراي شهر مي‌توان اينطور استنباط کرد که مرتضي الويري و حسن رسولي، چندان به ادامه روند فعلي در هيات رئيسه شوراي شهر تهران، راضي نيستند. عضو سوم هم به احتمال زياد الهام فخاري بوده است که راي ممتنع به ادامه حضور محسن هاشمي در رياست شورا داد و اين راي او پالسي قدرتمند بود براي رفتار خارج از شئون حزبي اين عضو خروج کرده از اتحاد ملت و اعتراض به رفتار ديگر عضو هيات رئيسه شوراي شهر، بهاره آروين. راي ديروز اعضاي شورا به هاشمي پاسخ قاطع ديگري به دلواپساني بود که سال‌ها هجمه و تخريب آيت‌ا... هاشمي و فرزندان ايشان به‌ويژه محسن را در دستور کار داشتند.
بقاي نايب رئيس
روز گذشته محسن هاشمي از اعضاي شوراي شهر خواست در صورتي که کانديداي نايب رئيسي شوراي شهر هستند، با صداي بلند «بله» بگويند که ابراهيم اميني نايب رئيس شوراي شهر ضمن اعلام کانديداتوري خود براي کرسي نايب رئيسي شورا، گفت: خود را در معرض راي قرار مي‌دهم. مجيد فراهاني رئيس فعلي کميته بودجه نيز با اعلام کانديداتوري خود براي نايب رئيسي گفت خود را در معرض راي اعضاي شورا قرار مي‌دهم. در نهايت دکتر سيدابراهيم اميني براي سومين دوره هم از سوي اعضاي شوراي شهر به عنوان نايب رئيس انتخاب شد. بي‌ترديد تخصص حقوقي اميني و تجربه‌اش در راي اعضاي شورا براي ابقاي او بر مسند نايب رئيسي موثر بوده است. نکته قابل تامل اين بود که مجيد فراهاني ديگر عضو شوراي شهر هم براي نايب رئيسي کانديدا شد اما رزومه اميني چنان نبود که اعضا توجهي به فراهاني کنند. در نهايت ابراهيم اميني با 17 راي نايب رئيس شوراي شهر تهران ماند و مجيد فراهاني تنها توانست 4 راي کسب کند. اميني در جايگاه رئيس کميسيون حقوقي و نظارت شوراي شهر تهران از بررسي تخلفات به دور از حاشيه‌ها در شوراي پنجم خبر داد. وي با بيان اين که يکي از اتفاقات مهمي که در کميسيون حقوقي و نظارت شوراي شهر رخ داد رونمايي از سامانه طرح‌ها و لوايح بود گفت: از ابتداي شوراي شهر تهران مردم مي‌توانند به طرح‌ها و لوايح دسترسي پيدا کنند و نه تنها مي‌توانند از جزئيات اين طرح‌ها استفاده کنند بلکه مي‌توانند نظرات و پيشنهات خود را در قالب طرح مطرح کند. وي با بيان اينکه براي اولين بار کميته حقوق شهروندي در شوراي شهر ايجاد شد گفت: سعي کرديم با نهادهاي مختلف قضائي اعم از تعزيرات، ديوان عدالت و غيره در رابطه با پرونده‌هاي مطرح شده ارتباط برقرار کنيم تا احکام ناعادلانه نباشد.
بقيه هم ابقا شدند
بهاره آروين، الهام فخاري و زهرا نژاد بهرام براي سمت منشي اول و دوم کانديدا شدند‌ که با 16راي زهرا نژادبهرام به عنوان منشي اول و بهاره آروين با 14 راي به عنوان منشي دوم انتخاب شدند. همچنين آراي الهام فخاري 9راي اعلام شد. همچنين علي اعطا براي دو سال آخر شوراي شهر تهران به عنوان سخنگوي شوراي شهر در سمت خود ابقا شد. سيدحسن رسولي به عنوان تنها کانديداي سمت خزانه‌دار با 20 راي مجددا از سوي اعضاي شورا خزانه‌دار شورا ماند.
چينش سياسي آرا
قابل درک است که سه حزب اصلي اصلاح طلب که در انتخابات هيات رئيسه شوراي شهر توانستند با همديگر به اتحادي تاکتيکي برسند، با هماهنگي خوبي از گردنه انتخابات هيات رئيسه عبور کنند. اتحاد ملت که داراي اکثريت حزبي در شوراي شهر است (با 7 راي)، اعتماد ملي با 3 راي و کارگزاران سازندگي با 3راي (مرتضي الويري در انتخابات داخلي شوراي شهر تمايلي به حرکت حزبي نداشت ولي محمد عليخاني توانست خود را به محسن هاشمي نزديک کند) توانستند بقيه اعضاي شورا را که داراي اقليت محض هستند قانع کنند با آنها همسو شوند. از اين رو همراه کردن اعضاي مستقل شوراي شهر با اين سه حزب اصلي کار چندان مشکلي نبود.خبرآنلاين نوشت؛ اکنون زمان پاسخ دادن به اين سوال مي رسد: آيا اين آرايش را مي توان الگويي براي عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آينده دانست؟ شايد پرداختن به اين سوال زود باشد و عوامل و متغيرهاي فراواني از درون و بيرون شوراي شهر بر اين موضوع اثر بگذارند ولي مي توان بدون درنظر گرفتن اثر متغيرهاي پيراموني و فقط با مطالعه رفتار اعضاي شوراي شهر اينطور استنباط کرد که اصلاح‌طلبان نکته اي را به خوبي دريافته‌اند: هر گونه شکست در قطار اصلاح‌طلبان، زير پاي آنها در همه جايگاه‌ها را جارو مي‌کند و فضا را در اختيار رقيب اصولگرا خواهد گذاشت. با اين حساب، مدل رفتاري شوراي شهر، احتمالا در بستن ليست انتخابات مجلس آينده باز هم توسط اصلاح‌طلبان «تکرار» خواهد شد.