آقای مدیرکل ارشاد این جا خطه فرهنگ است

خطه خراسان از دیرباز مهد فرهنگ و هنر و تاریخ بوده و همچنان پرچمدار این حوزه است، اما افسوس که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قدر این داشته ها را نمی داند و شهرستان های پرآوازه استان از تدبیر در مدیریت این حوزه محروم اند. به گزارش خراسان رضوی، با وجود این که حدود 15 ماه از انتصاب مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می گذرد اما وضعیت ادارات ارشاد در شهرستان های خراسان رضوی همچنان در سایه غفلت است و تدبیری برای بهبود آن ها اندیشیده نشده است. این بی تدبیری اداره کل ارشاد در خطه فرهنگی خراسان، گلایه اهالی فرهنگ و هنر را به همراه داشته و بسیاری را دلسرد و ناامید کرده است.
 
اداره ارشاد در دسترس نیست!
استعفای دو عضو هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان و انتقاد از بی توجهی به شهرستان ها دلیلی شد تا خراسان رضوی وضعیت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان ها را زیر ذره بین قرار دهد و بررسی کند. موضوعی که نتیجه آن چیزی جز انبوه مشکلات و کمبودهای عرصه فرهنگ و هنر در شهرستان ها نبود. عجیب آن که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تعداد قابل توجهی از شهرستان های استان حتی یک ساختمان به عنوان مجتمع فرهنگی برای برگزاری مجامع، نشست ها وجشنواره ها ندارد و درتعدادی از شهرستان ها از جمله تایباد، سرخس و تربت جام نیز پروژه احداث ساختمان فرهنگسرا سال هاست که خاک می خورد.
اداره شهرهای فرهنگی و تاریخی با سرپرست !
این موضوع در صالح آباد که 9ماه از شهرستان شدنش می گذرد اسفناک تر است زیرا در این شهرستان نه اداره ای  به نام  فرهنگ و ارشاداسلامی داریم ونه مدیری برای این مجموعه ! در برخی شهرستان ها نظیر شهر تاریخی و فرهنگی نیشابور  و شهر سرخس نیز مدتی است که اداره ارشاد با سرپرست مدیریت می شود. مجموعه این مشکلات این سوال ها را در ذهن تداعی می کند که آیا مردم  این شهرستان ها نیاز به اقدامات فرهنگی و حمایت های اداره فرهنگ وارشاد اسلامی ندارند واگر دارند چرا اقدام  موثری از سوی مدیر کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صورت نمی گیرد؟


آقای مدیرکل  حواستان هست که صالح آباد شهرستان شده؟
یک فعال فرهنگی صالح آباد خطاب به مدیرکل ارشاد  می گوید: آقای مدیرکل، حواستان  هست که صالح آباد 9 ماه است شهرستان شده و مردم این منطقه نیاز به اداره فرهنگ وارشاد دارند؟ لطفا بفرمایید در مدت یک سالی که مدیرکل ارشاد استان بودید چه کاری برای صالح آباد انجام دادید؟  یکی از فرهنگیان صالح آباد هم درباره نبود اداره ارشاد در این شهرستان می گوید: صالح آباد با وجود این که از آذر سال گذشته به شهرستان ارتقا یافته است و تعداد زیادی از مردم و به خصوص جوانان در این شهرستان به هنر، فرهنگ و موسیقی علاقه مندند اما متاسفانه این شهرستان مرزی از نعمت وجود اداره ارشاد حتی به صورت نماینده و سرپرست هم محروم است. «غلامرضا علیمیرزایی» می افزاید: این شهرستان هنرمندانی نیز در حوزه موسیقی سنتی دارد که به مدارج بالایی دست یافته اند ولی متاسفانه مسئولان فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تاکنون برای  رشد این استعدادها و علاقه مندی ها اقدامی نکرده اند.
انتقاد عضو شورای شهر صالح آباد
عضو شورای اسلامی شهر صالح آباد نیز درباره نبود اداره ارشاد در این شهر می گوید: استقرار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در صالح آباد به لحاظ این که این شهرستان در مرز واقع شده و نسبت به دیگر شهرستان ها بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی است ضرورت دارد. «علی قربانی» می افزاید: برنامه های فرهنگی در صالح آباد با علاقه مندان زیادی برگزار می شود و این علاقه مندی مردم به فرهنگ، هنر و برنامه هایی که مطابق با موازین اسلامی است روز به روز بیشتر می شود، انتظار می رود مسئولان درخصوص استقرار اداره ارشاد در صالح آباد که 9 ماه از شهرستان شدن آن می گذرد اقدام کنند. سرپرست فرمانداری شهرستان صالح آباد درباره اهمیت وجود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و استقرار نیافتن آن به خراسان رضوی می گوید: با وجود اهمیت بسیار زیاد فرهنگ، ادب و هنر و تقویت برنامه های فرهنگی و هنری مطابق با موازین اسلامی و ایرانی متاسفانه شهرستان صالح آباد از وجود اداره ارشاد اسلامی محروم است.
اداره کل جواب منفی می دهد
«علی نصیریان» خاطرنشان می کند: تاکنون چندین بار با اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی برای استقرار اداره در صالح آباد مکاتبه کرده ایم اما اداره کل با استدلال نبود نیرو و امکانات به ما جواب منفی می دهد. وی می افزاید: به رغم اهمیت بسیار اشاعه و تقویت فرهنگ و هنر در شهرستان های محروم، متاسفانه شهرستان صالح آباد حتی از وجود نمایندگی اداره فرهنگ و ارشاد هم بی بهره است. رئیس اداره ارشاد شهرستان تربت جام درباره نبود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در صالح آباد می گوید: با وجود طرفداران زیاد رشته های هنری در صالح آباد، متاسفانه این شهرستان دارای زیرساخت های لازم برای استقلال اداره ارشاد این شهرستان از تربت جام نیست و در این شهرستان موسسات فرهنگی هنری، سینما، آموزشگاه ها و موسساتی که در حوزه فرهنگی هنری کار کنند وجود ندارد. به همین دلیل اداره کل ارشاد با استقرار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در صالح آباد مخالفت کرده است. «حسین حیدر بیگی» خاطرنشان کرد: برای استقرار اداره فرهنگ و ارشاد در شهرستان صالح آباد با فرمانداری این شهرستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی به صورت مکتوب و تلفنی پیگیری هایی انجام داده ایم که به علت نبود زیرساخت های حوزه های فرهنگی و هنری فعلا استقرار اداره فرهنگ و ارشاد در این شهرستان مقدور نیست.
نبود یک مجتمع فرهنگی در شهرتاریخی نیشابور
کم توجهی اداره کل ارشاد به شهر تاریخی نیشابور هم واضح است، چرا که مدت هاست اداره ارشاد این شهرستان با سرپرست اداره می شود. از پنج روز ملی کشور که به نام شخصیت های فرهنگی کشور نام گذاری شده دو روز آن متعلق به شهر نیشابور یعنی عطار و خیام است، غافل از این که بزرگداشت این روزها پیگیری و اعتبار و حمایت می خواهد اما اداره کل ارشاد حتی در حد تعیین قطعی رئیس اداره این شهرستان هم اقدامی نمی کند. گذشته از این سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور که نقطه عطفی در تاریخ است در آستانه ثبت ملی است و هرسال مراسم آن با حضور هزاران‌عاشق اهل بیت(ع) برگزار می شود اما اعتبار و برنامه ای برای آن وجود ندارد.  همچنین نبود یک مجتمع فرهنگی، هنری که به صورت متمرکز فعالیت های هنری زیر مجموعه اداره ارشاد نیشابور را پوشش دهد سال هاست که مردم  این منطقه را رنج می دهد. جالب است بدانید ساختمان اداره ارشاد نیشابور هم چند دهه قبل ساخته شده، ساختمانی که بسیار فرسوده است و طی این سال ها هیچ فعالیت عمرانی هم در آن صورت نگرفته است. همچنین تعطیلی بیش از یک ساله  دبیرخانه ویژه کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیشابور را که فقط تابلو و اتاقی از آن به جا مانده نیز باید لحاظ کرد.
تربت حیدریه، بدون سینما و مجتمع فرهنگی کامل
در تربت حیدریه نیز یکی از مهم ترین مشکلات فرهنگی که انجمن های مختلف فقدان آن را حس می کنند، نبود فرهنگسرا و حتی یک سالن سینماست. تخریب سینما ۲۲ بهمن تربت حیدریه در میانه های دهه ۸۰ برای بازسازی باعث محروم شدن مردم این شهر  از داشتن یک سالن استاندارد سینمایی شد. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد تربت حیدریه در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل نبود فرهنگسرا در تربت حیدریه ، می گوید: افتتاح هرچه سریع تر مجتمع فرهنگی هنری تربت حیدریه می‌تواند پاسخ گوی بخش زیادی از نیازها باشد. «محمد حسن زاده» می گوید: در ابتدا ساخت مجتمع فرهنگی تربت حیدریه بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی بوده و در گذشته متاسفانه توجهی به این پروژه نشده است. اما هم اکنون با پیگیری های صورت گرفته فاز اول این پروژه انجام شده و فقط تاسیسات ندارد اما دیگر قسمت های آن آماده بهره برداری است. وی می افزاید: در سفر دوم ریاست جمهوری مبلغ ۴۵ میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص یافته است که امیدواریم اگر تا شهریور امسال اعتبار برسد، فاز اول پروژه را در بهمن امسال افتتاح کنیم.
اداره ارشاد جوین در یک منزل متروکه !
اوضاع اداره ارشاد در شهرستان جوین هم جالب توجه است. محل استقرار فعلی این اداره در یک منزل متروکه مسکونی است که هیچ نشانی از اداره ارشاد در آن دیده نمی شود. «نقابی» عضو سابق شورای شهر جوین می گوید:  در دور سوم شورای شهر و دولت نهم زمین برای ساخت مجتمع فرهنگی اداره ارشاد واگذار شد. در همان زمان اسکلت آهنی در محل ایجاد شد ولی در طول حدود 10 سال هیچ خبری از تکمیل این پروژه ناتمام که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است نیست.
پروژه ناتمام فرهنگسرای سرخس
اداره فرهنگ وارشاد سرخس هم فعلا با سرپرست اداره می شود وطی پنج سال گذشته سه رئیس برای این اداره آمد ورفت داشته اند که البته آن ها هم از ادارات دیگر به این حوزه مامور شدند. متاسفانه تنها سینمای شهر هم با قدمت 40 سال تخریب شد و زمین آن به ساخت  فرهنگسرا اختصاص یافت اما با آن که پروژه ساخت آن  80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، دو سه سالی است که به حال خود رها شده است.
مجتمع فرهنگی ناتمام تایباد
شهرستان تایباد هم یک مجتمع فرهنگی درحال احداث دارد و پیمانکار هم اکنون مجتمع را با کلی مشکلات تحویل ارشاد داده است. سال گذشته ۱۵۰میلیون تومان در قالب اوراق مشارکت به مجتمع  تایباد تخصیص دادند اما حتی در صورت تحقق این اعتبار هم پروژه کامل نمی شود.
داستان تکراری ارشاد در قوچان
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان هم مدتی است که با سرپرست اداره می شود. فرهنگسرای این شهر نیز درحال احداث اسث و هنوز این شهر باتوجه به پیشینه تاریخی  و فرهنگی و وجود هنرمندان بسیار و مطرح از فرهنگسرا برخوردار نشده است.
پروژه ناتمام  10 ساله درتربت جام
تربت جام هم فاقد فرهنگسراست. ۱۰ سال است که آهن های ساخت فرهنگسرا برپا شده ولی از ساخت آن خبری نیست و تنها خبر این است که گویا امسال بودجه ای برای آن درنظرگرفته شده است.
شایان ذکر است برای طرح این سوالات و بررسی چرایی مشکلات ادارات ارشاد در شهرستان، چندین بار با دکتر «جعفر مروارید» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تماس گرفتیم اما موفق به گفت وگو با او نشدیم.