نجات جان 65 هزار نوزاد نارس با تولید داروی سورفکتانت ریوی ایرانی

‌اولین سورفکتانت ریوی تولید شده در ایران که به داروی درمان زجر تنفسی نوزادان مشهور است دیروز با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در البرز رونمایی ‌شد.
این دارو که برکسورف نام دارد پس از هفت سال کار تحقیقاتی، آزمایشگاهی و پایلوت تولید و صنعتی شده و آزمایش‌های بالینی و مطالعات حیوانی نیز در خصوص این داروی تولیدی اعمال شده است.
نمونه داروی برکسورف به خارج از کشور از جمله آلمان و انگلیس ارسال شده است و در آزمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی مرجع تست و تاییدیه‌ها اخذ شده است.این دارو درحال حاضر در خصوص صدها بیمار استفاده شده و در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و نتیجه‌‍‌های کاملا اثربخش و خوبی داشته است.
برآورد می‌شود فروش سالانه این دارو در دنیا حدود 2.5 میلیارد دلار باشد و پیش‌بینی ‌شده فروش این دارو در داخل کشور با توجه به روند افزایشی تعداد NICU‌های کشور،به سطح بالای 50 میلیارد تومان برسد. با توجه به قیمت‌گذاری سختگیرانه وزارت بهداشت،قیمت داروی برکسورف550 هزار تومان تعیین شده است.


با تولید سورفکتانت ریوی داخلی جان بیش از 65 هزار نوزاد نارس این مرز و بوم نجات پیدا می‌کند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از اولین سورفکتانت ریوی تولید شده در ایران با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه دارو گفت: تا دو سال آینده نسبت به تامین داروهای وارداتی در کشور مشکل زیادی نخواهیم داشت.
سورنا ستاری با اشاره به اینکه این سطح از تکنولوژی را در کشور نداشته‌ایم افزود: آنچه در این چند سال به دنبالش بودیم اکوسیستم نوآوری و فناوری بوده است.
ستاری در بخش دیگری به اهمیت حوزه غذا اشاره کرد و گفت:ما فکر می‌کنیم که تولیدکننده گوشت و مرغ هستیم، ولی برای ما خطوط مونتاژ تعریف کرده‌اند و اغلب مایحتاج این صنایع از جوجه یک روزه گرفته تا غذا و غیره وارداتی است.
معاون رئیس‌جمهور با ابراز نگرانی در خصوص وضعیت تامین غذا، توضیح داد: حوزه غذا در تمامی کشورها استراتژیک است؛ چون اگر نتوانیم نیازهای غذایی جامعه را فراهم کنیم، دیگر مهم نیست چه سلاحی می‌سازیم و در حوزه دفاعی چه اتفاقی می‌افتد.
ستاری با بیان اینکه کشور در حوزه تامین غذا وابستگی‌های جدی‌ای دارد، افزود: ما فکر می‌کنیم تولیدکننده گوشت و مرغ هستیم، ولی برای ما خطوط مونتاژ تعریف کرده‌اند و اغلب مایحتاج این صنایع از جوجه یک روزه گرفته تا غذا و... وارداتی است.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: درحال حاضر بیشترین واردات ما کنجاله و سویا و... است که ارزبری زیادی دارد؛ در شرایط فعلی ما فقط توسعه‌دهنده مرغداری و دامداری‌ها هستیم و بخش اصلی ماجرا که حوزه دانشی است و ارزش افزوده زیادی دارد، کاملا مغفول مانده است.
سرپرست سازمان غذا و دارو هم در این مراسم با اشاره به اینکه تولید سورفکتانت ریوی داخلی زمانی آرزو و جزء رویاهایمان بود، گفت: این دارو یک محصول عادی نیست زیرا به دانش فنی بالایی نیاز دارد که خوشبختانه امروز محققان ما به آن دست یافته‌اند.
محمد رضا شانه‌ساز افزود: این محصول با توجه به نیاز جامعه، 4.5 تا 5 میلیون دلار ارز بری داشته است اما اهمیت ارزبری آن، با توجه به اینکه گروه هدف آن، نوزادان نارس هستند قابل مقایسه نیست، اهمیت این دارو در نجات جان نوزادان مهم‌تر از ابعاد اقتصادی آن است.
وی ادامه داد: متاسفانه برنامه‌ریزی دشمن در تحریم‌ها این بوده که در تامین دارو با چالش روبه‌رو شویم، رفع کمبود شیرخشک و داروی سورفکتانت ریوی از مواردی است که برای ما مهم بوده است، جنبه‌های دارویی این موارد خیلی مهم‌تر از ابعاد اقتصادی و ارزبری آن است.
شانه‌ساز با اشاره به اینکه شرکت‌های خارجی بزرگی سال‌ها با ما کار می‌کردند اما الان به واسطه تحریم‌ها، تحت فشار قرار گرفته که مواد اولیه به ما نفروشند، یادآور شد: اگر این پتانسیل در کشور ایجاد نمی‌شد در این حوزه ضربه‌پذیر بودیم زیرا کالایی نیست که بتوان روی آن مقاومت کرد.