رئیس نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران: برگزاری جشنواره رفتاری از سر عادت و روزمرگی نیست

نشست خبری «نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران» روز گذشته با حضور حضور مهرزاد دانش،‌ دبیر شورای سیاستگذاری و رئیس این جشنواره برگزار در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شد.
رئیس نوزدهمین دوره جشنواره ملی چاپ و مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست خبری نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره این جشنواره گفت: نزدیک به دو دهه است که این جشنواره برگزار می‌شود و امسال هم به تبعیت از این سنت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری جشنواره ملی چاپ اقدام کرده است. برگزاری جشنواره صرفا رفتاری از سر عادت و روزمرگی نیست و این‌طور نیست بگوییم چون قبلا برگزار شده، حالا هم برگزار می‌شود. هدف ما از برگزاری این جشنواره رویکرد عادت‌زده نیست. لازم است نقدی به عمق واقعیت‌ها، فرصت‌ها و آسیب‌های آن زده شود. در واقع این جشنواره‌ها محملی است برای توجه دادن آدم‌ها و افراد و نهادهایی که به نوعی با این فضا در ارتباط هستند و نقش حقیقی و حقوقی‌شان در بهبود این فضا موثر است.
او ادامه داد: هدف ما مخاطب قرار دادن همه افراد مرتبط است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال اخیر طبق سیاست‌های کلان، تمرکزی به مناسبت‌های فرهنگی دارد. در این میان لازم است که این فضای نمادین نقبی به عمق واقعیت‌ها، بضاعت‌ها، فرصت‌ها و تبلورها بزند و به نظر من مراسم روز ملی چاپ چه در قالب بزرگداشت و چه در قالب جشنواره فرصت و محملی برای توجه دادن به همه نهادها و افرادی است که به نوعی با این فضا در ارتباط هستند و نقش حقوقی و حقیقی موثر در کم و کیف مناسبات آن دارند.
دانش با اشاره به مخاطبان اصلی این جشنواره توضیح داد: در این میان مدیران و فعالان فرهنگی، صنعتی، بازرگانی، هنری، رسانه‌ای و اقتصادی چه در حوزه‌های دولتی و چه در حوزه‌های تشکل‌های صنفی، مخاطبان اصلی این مراسم هستند.


رئیس نوزدهمین جشنواره ملی چاپ با اشاره به بازتعریف سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه چاپ گفت: واگذاری امور مربوط به ترخیص و واردات ماشین‌آلات از پاییز سال 1396 به وزارت صنعت، معدن و تجارت اولین نمود عملی این سیاست بود. در دومین گام نیز تدوین لایحه انتقال صدور مجوز تاسیس چاپخانه‌ها و فعالیت‌های بهره‌برداری از چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در مساعی مشترکی با این وزارتخانه پس از تصویب در هیئت دولت، در زمستان سال 1397 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است و در انتظاریم نمایندگان مجلس نتیجه بررسی خود را اعلام کنند.
وی تاکید کرد:‌ در این زمینه معتقدیم که این سیاست در ارتباط با جشنواره چاپ نیز باید وجهه مناسب خود را پیدا کند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که صبغه‌‌ای ذاتا فرهنگی دارد جشنواره‌هایی که برگزار می‌کند نیز باید با این صبغه همخوانی داشته باشد. حوزه چاپ علاوه بر ابعاد صنعتی و بازرگانی واجد بعد فرهنگی نیز هست که همین بعد نگه دارنده ارتباط آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به جرئت می‌توان ادعا کرد که تاثیری که چاپ و بسته‌بندی و سایر حوزه‌های وابسته در انتقال پیام‌های فرهنگی به مردم یک جامعه دارد، حتی محصولاتی که عمدتا با عنوان کالاهای فرهنگی مانند کتاب و نشریات شناخته شده‌اند، ندارند.
مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه توضیح داد: چاپ و بسته‌بندی با توجه به اینکه حامل ابعاد فرهنگی‌ مانند پیام‌های محتوایی کوتاه، آرایه‌های نوشتاری و بصری، قالب‌های حجمی و تجسمی، زبان فارسی و نمودهای گرافیکی است نوعی رسانه به حساب می‌آید که در لحظه لحظه زندگی شهروندان از هر قشر و طبقه‌ای در حال انتقال محتوا و نکات زیبایی‌شناسانه و ذوقی و فرهنگی است.
وی با بیان اینکه جشنواره چاپ نیز باید رویکرد خود را به سمت توجه به این نکته‌ها تمرکز دهد، تصریح کرد: بهره‌گیری از نظرات اهالی چاپ و بسته‌بندی، متخصصان گرافیک، کارشناسان زبان فارسی، مدیران تولید محتوا، خوشنویسان و سایر اصحاب فرهنگ و هنر مرتبط با حوزه چاپ می‌تواند در غنابخشی به این رویکرد موثر باشد.
در ادامه این نشست علی اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: یکی از سیاست‌های جشنواره ملی چاپ ایران معرفی توان و ظرفیت‌های صنعت چاپ کشور است و اینکه اعلام کنیم صنعت چاپ کشور ما پاسخگوی تمام نیاز کشور در عرصه‌های مختلف است. راهبرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال‌های اخیر جلوگیری از واردات بخشی از محصولات چاپی است که در داخل کشور توان تولید آن‌ها را داریم و برنامه‌ریزی‌های مختلفی در این زمینه انجام شد.
ابراهیمی با اشاره با ارائه آماری افزود: در فاصله سال‌های 1392 و 1393 شاهد واردات حدود 200 میلیون کیلوگرم محصولات چاپی به صورت سالانه بودیم که این آمار در سال 1397 به 40 میلیون کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. این کاهش واردات در راستای سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف رونق کسب و کار تولیدات داخلی و چاپخانه‌های کشور بوده که محقق شده است.
همچنین محسن شمس، مدیر امور اجرایی نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران نیز درباره برگزاری جشنواره ملی چاپ در استان‌ها گفت: از مدتی قبل به استان‌ها اعلام کردیم آمادگی خود را برای حضور در جشنواره اعلام کنند و در این میان 31 استان اعلام آمادگی کردند و فقط استان بوشهر بنا به دلایلی نتوانست این جشنواره را اجرا کند. قرار است از دوم تا دهم شهریور ماه در استان‌های کشور 31 جشنواره اجرا شود.
او درباره برنامه‌های جشنواره چاپ ایران نیز گفت: در این جشنواره از پیشکسوتان برگزیده، کارآفرین برتر و صادرکننده نمونه تقدیر شود و طی بررسی‌های انجام شده 60 پرونده پیشکسوت از استان‌ها و 20 پرونده از تهران به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. همچنین در بخش کارآفرین برتر نیز 21 پرونده و در بخش صادرکننده برتر 12 پرونده به دبیرخانه ارسال شد که با توجه به معیار و شاخص‌ها در نهایت پنج پیشکسوت شامل دو نفر از تهران و سه نفر از استان‌‌ها، یک صادرکننده و یک کارآفرین برتر انتخاب شدند. تقدیر از مدیرکل برتر استانی که بیشترین همکاری را با حوزه چاپ داشته و تقدیر کارشناس چاپ استانی که همکاری مناسبی در طرح سامانه جامع چاپ داشته است از دیگر برنامه‌های جشنواره است.
در پایان از پوستر جشنواره ملی چاپ با طراحی حمیدرضا بیدقی، با حضور مهرزاد دانش، علی‌اکبر ابراهیمی و محسن شمس رونمایی شد.
نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران چهارم شهریور از ساعت 17 تا 19 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
به مناسبت «روز کارمند» وضعیت این قشر از جامعه در شرایط اجتماعی و اقتصادی امروز بررسی شد جهانبخش محبی‏نیا طرحی نو دراندازیم چه عواملی بر قهر مردم با صندوق رای تاثیرگذار خواهند بود؟ خطر بیخ گوش انتخابات «ابتکار» دلایل رشد نرخ تورم در سال جاری را بررسی می‌کند از تورم 10 درصد تا تورم 42 درصد «‌ابتکار» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس مسائل خاورمیانه بررسی می‌کند اهداف اسرائیل از حمله به عراق و پیامدهای آن فعلا برنامه‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد کاهش قیمت‌ها با ثبات نرخ ارز رئیس نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران: برگزاری جشنواره رفتاری از سر عادت و روزمرگی نیست حسن روحانی در تجدید میثاق هیئت دولت با آرمان‌های امام راحل: تضعیف دولت کسی را تقویت نمی‌کند سیدحسن خمینی: امروز روز حمایت بیشتر از دولت و خدمت بیشتر به مردم است ظریف در گفت‌و‌گو با یورونیوز: توقف گام‌های هسته‌ای ایران تنها در‌صورت بازگشت اروپا به تعهداتش خواهد بود ستاد ملی مبارزه با نفوذ فرمانده کل سپاه: مردم به نظام امیدوارند حقوق عامه؛ زیربنای عدالت جامع و‌ همگانی