جهانبخش محبی‏نیا طرحی نو دراندازیم

موضوع آن چنان از اهمیت و حساسیت برخوردار است که بعضی از مراجع، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی و بعضی از اعضای آن شورا و برگزیدگانی از چپ و راست و حتی خارج‏نشینان پیرامون آن بحث‏های داغ و مفصلی ارائه کردند. تحلیل‏ها کردند و خلق‏ها صورت بخشیدند. بدون تعارف، دعوا جدی است و از آن سنخ تقابلی است که در اوایل انقلاب بارها در جامعه تجلی پیدا می‏کرد. با سرپوش گذاشتن و نفی هم نمی‏شد مانع صورت‏بندی، بسط و گسترش آن شد. کاروان به دو راهی رسیده بود و انتخاب یک راه اجتناب‏ناپذیر بود. همان زمان طیفی از نیروهای موسوم به لیبرالیسم و در تقابل با آنان، پیروان خط امام نقاشی مواجهه و مقابله را در کتاب سیاست عملی، ترسیم کردند. در آن آوردگاه هرچند تلاش شد میانبری با پنهان‏کاری و دفن مسائل عینی داشته باشند، اما واقعیت عریان شد و خود را در معرض دید عموم قرار داد و با شروع تصفیه‏ها معرکه به پا شد، هر‏چند عده‏ای در انکار ماندند.
ماجرای روحانیت مبارز و مجمع روحانیون روایتگری و انعکاس‏دهنده صدای بازار مسگران بود. بوق وحدت آنچنان رسا و بلند نواخته می‏شد تا اختلاف سلیقه‏ها در آن گم شود اما تضاد عمیق‏تر و گسل گشادتر از آن بود که بتوان بر آن سازه، یگانگی ساخت. بالاخره رحمتی که توقع می‏رفت به زحمت افتاد. در فرا روایت مربوط به آیت‏الله منتظری زمین و زمان به هم دوخته می‏شد تا ثابت شود شاگرد در خدمت استاد و استاد تمام‏قد دل به شاگرد بسته است اما سد وحدت به قدری وحشتناک شکست که هنوز هم صدای آن آزار‏دهنده است. رنج‏نامه‏ها نوشته شد تا گنج‏نامه‏ها به تالیف در‏آید. در انشعاب کارگزاران از بدنه راست خیلی تلاش شد که واقعه در غوغا گم شود و راست مدرن قدر مام خویش «راست سنتی» را بداند اما خصومت کارگزاران با مادر خویش از روحانیون مبارز هم بیشتر قد کشید.
شاید مجمع روحانیون و جامعه روحانیت از سر اصرار و به ناچار روزگاری داستان وصل خویش بخوانند، اما این ترانه هرگز در کارت کارگزاران و اصولگرایان اجرا نخواهد شد.
در نشت گاز از مخزن آبادگران و اصولگرایان و خانه‏گزینی رئیس‏جمهوری وقت، خیلی از نخبگان و اعاظم قصیده سرودند و ماجرا را عادی، خستگی و بستگی نشان دادند اما حاصل کار تلخ، گزنده و وحدت‏سوز بود. همواره و شاید از سر دلسوزی و یا مصلحت بتوان مناقشه، مقابله و مرافعه را عادی جلوه داد اما جو زمان بی‏رحمانه قاعده را بر جامعه تحمیل می‏کند و آثار و پیامدهای انکارها بر فرهنگ، سیاست و تدین بسیار ناگوار می‏ماند. دریغا که نتوانسته‏ایم هزینه - فایده سرپوش گذاشتن را به مقدار مبدل کنیم تا ترازو، قضاوت‏گری کند.
هم اینک دعوای حضرات عمیق‏تر از آن است که بتوان در مباحث شورای نگهبان آن را گم کرد و با آرزوی ایجاد قرابت و ندیمی ختمی بر غائله داشت. عمق منازعه فراتر از طاق شورای نگهبان است و از بحث طلبگی عبور کرده است. بالاخره یکبار هم شده است در کمال آرامش و قبل از گر گرفتن ماجرا و فرا رسیدن ماجراهای دیگر، باید اذعان کرد دو رویکرد به هم تاخته‏اند و وارد کارزار شده‏اند و باید پذیرفت هر‏چند یک بار دوره‏ای از تفرق، دو‏گانگی و شاید دیالکتیک فرا می‏رسد و بخشی از نخبگان فقهی، سیاسی، فرهنگی و اداری را بر آن می‏دارد تا از پنج راه سیاست بگریزند و سیری نو بشکافند. شاید کنار رفتن پرده‏ها، آدابی را بنمایاند که مصلحت جامعه در آن است و شاید هُرم عذابی است که از راه می‏رسد.
سایر اخبار این روزنامه
به مناسبت «روز کارمند» وضعیت این قشر از جامعه در شرایط اجتماعی و اقتصادی امروز بررسی شد جهانبخش محبی‏نیا طرحی نو دراندازیم چه عواملی بر قهر مردم با صندوق رای تاثیرگذار خواهند بود؟ خطر بیخ گوش انتخابات «ابتکار» دلایل رشد نرخ تورم در سال جاری را بررسی می‌کند از تورم 10 درصد تا تورم 42 درصد «‌ابتکار» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس مسائل خاورمیانه بررسی می‌کند اهداف اسرائیل از حمله به عراق و پیامدهای آن فعلا برنامه‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد کاهش قیمت‌ها با ثبات نرخ ارز رئیس نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران: برگزاری جشنواره رفتاری از سر عادت و روزمرگی نیست حسن روحانی در تجدید میثاق هیئت دولت با آرمان‌های امام راحل: تضعیف دولت کسی را تقویت نمی‌کند سیدحسن خمینی: امروز روز حمایت بیشتر از دولت و خدمت بیشتر به مردم است ظریف در گفت‌و‌گو با یورونیوز: توقف گام‌های هسته‌ای ایران تنها در‌صورت بازگشت اروپا به تعهداتش خواهد بود ستاد ملی مبارزه با نفوذ فرمانده کل سپاه: مردم به نظام امیدوارند حقوق عامه؛ زیربنای عدالت جامع و‌ همگانی