آتش جنگ تجاری به داخل آمریکا رسید

در حالی که با عقب نشینی آمریکا از وضع تعرفه جدید بر 300 میلیارد دلار کالای چینی، کمی از التهاب جنگ تجاری کاسته بود، اقدام غیرمنتظره چین در وضع تعرفه های جدید بر 75 میلیارد دلار کالای آمریکایی، از جمله نفت و کالاهای کشاورزی، آتش این جنگ را شعله ورتر کرد. ترامپ هم که مورد انتقاد جدی کشاورزان آمریکایی و اتاق بازرگانی قرار گرفته، به این اقدام چین واکنش نشان داد.  ماجرا از آن جا شروع شد که «ژائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز جمعه اعلام کرد در صورتی که واشنگتن اقدامات غلط خود را تصحیح نکند،‌ پکن آماده تلافی است. به گزارش فارس از اسپوتنیک، این مقام چینی افزود که چین از اول سپتامبر و 15 دسامبر به ترتیب تعرفه‌های 5 درصدی و 10 درصدی بر 75 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی اعمال خواهد کرد. چین پیشتر نیز تعرفه هایی بر واردات از آمریکا وضع و واردات برخی کالاهای کشاورزی مثل سویا را متوقف کرده بود. در پی این اقدام چین، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در چندتوئیت به شدت از اقدام چین انتقاد کرد و نوشت: «چین نباید تعرفه جدیدی بر 75 میلیارد دلار کالاهای آمریکایی اعمال کند. (در واکنش به این اقدام) از اول اکتبر (9 مهر) 250 میلیارد دلار کالاهایی چینی که هم اکنون با تعرفه 25 درصدی وارد آمریکا می‌شوند باید مالیات 30 درصدی دهند به علاوه 300 میلیارد دلار کالاهای باقی مانده چینی که از اول سپتامبر (10 شهریور) قرار بود تعرفه 10 درصدی بدهند، هم اکنون باید تعرفه 15 درصدی پرداخت کنند».
واکنش ترامپ به بانک مرکزی آمریکا
این در حالی است که جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا به تازگی ضمن انتقاد از ترامپ، به اثرگذاری  زیاد جنگ تجاری با چین روی رشد اقتصادی آمریکا اعتراف کرد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پاول، سیگنال مشخصی مبنی بر انجام درخواست ترامپ درباره کاهش بیشتر نرخ بهره، صادر نکرد. دونالد ترامپ، در حملاتی بسیار تند و بی سابقه، وی را دشمنی بزرگ‌تر از چین برای آمریکا دانست! ترامپ همچنین گفت ،  در صورتی که پاول بخواهد از ریاست بر فدرال رزرو استعفا کند مانع کارش نخواهد شد. ترامپ این را هم گفته بود که ما دلار قوی  و بانک مرکزی ضعیف داریم و من باید با هر دوی این ها سر و کله بزنم.  وی همچنین در سخنان دیگری از شرکت‌های آمریکایی خواست تا جایگزین های دیگری برای تجارت با چین پیدا کنند.
انتقاد تند کشاورزان از ترامپ


در حالی که کشاورزان، یکی از مهم ترین گروه های حامی ترامپ بوده اند، به تازگی به خاطر تشدید جنگ تجاری به مخالفان جدی وی تبدیل شده اند تا آن جا که «اتحادیه ملی کشاورزان» آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهوری آمریکا اوضاع را به جای بهتر کردن، بدتر می کند و پل ها را در جنگ تجاری با چین به آتش می کشد. به گزارش ایرنا، هافینگتون پست بیانیه کشاورزان را آتشین خوانده و به نقل از جانسون رئیس اتحادیه ملی کشاورزان نوشته است: ترامپ به جای آن که به دنبال حل مشکلات موجود ما در بخش کشاورزی باشد، مشکلات جدیدی خلق می کند. همزمان اتاق بازرگانی آمریکا نیز با صدور بیانیه ای ضمن آن که خواستار توافقی سازنده با طرف چینی برای کنار گذاردن اختلافات شد، افزود: زمان بسیار اهمیت دارد، ما نمی خواهیم شاهد بدتر شدن روابط آمریکا با چین باشیم.
واکنش بازارها
در پی این اتفاقات، طلای جهانی حدود 2 درصد افزایش یافت و هر اونس به 1527 دلار رسید. بورس وال استریت نیز در آخرین روز کاری خود در هفته گذشته با ریزش سنگین مواجه شد. قیمت نفت برنت هم یک درصد و نفت خام آمریکا بیش از 2 درصد ریزش کرد. در بازار اوراق قرضه، بازدهی اوراق ۱۰ ساله آمریکا با رسیدن به 1.61درصد در کمترین حد خود از سال ۲۰۰۷ قرار گرفت.