سفرهای وزیر خارجه علیه تروریسم تحریمی

کویت و قطر، سه کشور اروپایی فنلاند، سوئد، نروژ، یک سفر پیش بینی نشده به فرانسه و حالا سه کشور شرقی چین، ژاپن و مالزی. این 9  کشور، کشورهای مقصدی هستند که وزیر خارجه کشورمان را طی کمتر از یک ماه گذشته میزبانی کرده اند یا می کنند. یک ماه اخیر از آن جهت اهمیت دارد که از نهم مرداد وزیر خارجه کشورمان، تحت تحریم آمریکا قرار گرفته است، اما رئیس دستگاه دیپلماسی ایران برنامه سفر به کشورهای متحد آمریکا مانند فرانسه و ژاپن را در دستور کار داشته است. سفرهایی که پیام خاصی برای آمریکایی ها دارد.
سفر اعلام نشده ظریف به پاریس در حالی بود که بنا بر گزارش روزنامه ایران این سفر در جریان سفر ظریف به اسکاندیناوی قطعی شد و تنها سه روز فرصت برای دریافت روادید هیئت دیپلماتیک و خبرنگاران همراه برای سفر به فرانسه باقی مانده بود. این روزنامه در ادامه نوشته که «سفر به فرانسه تنها با در دست داشتن روادید شینگن امکان پذیر است و این کشور دیگر روادید ملی صادر نمی‌کند. همکاری بی سابقه از سوی کشور میزبان تا جایی بود که هیئت دیپلماتیک ایرانی در فرودگاه ویژه و خصوصی پاریس و بدون انجام هیچ کنترلی از سوی مسئولان امنیتی کشور میزبان وارد پاریس شد.»
وزیر خارجه کشورمان در سفر به پاریس با یورو نیوز، خبرگزاری فرانسه و فرانس ۲۴ گفت وگو کرد. گفت و گوی وزیر خارجه جمهوری اسلامی با رسانه های غربی، یکی از ترسناک ترین اتفاقات ممکن برای هیئت حاکمه آمریکایی است. این دقیقاً همان چیزی است آمریکایی ها که مجبور شدند حتی پیش از تحریم ظریف، تردد او را در نیویورک محدود کنند تا در سفر اخیرش به آمریکا با رسانه های کمتری گفت و گو کند. توئیت وزیر خارجه کشورمان پس از تور اروپایی اش و دیدار با رئیس جمهور فرانسه به خوبی نشان دهنده اشاره او به شکست راهبرد تحریمی آمریکا بود. ظریف در توئیتر خود نوشت: «با وجود تلاش های آمریکا برای نابود کردن دیپلماسی، با رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون و وزیر امور خارجه فرانسه ژان ایو لودریان دیدار کردم. با یورو نیوز، خبرگزاری فرانسه و فرانس 24 مصاحبه کردم. چند جانبه گرایی باید حفظ شود. پس از یک روز اقامت در تهران، مقصدهای بعدی بیژینگ، توکیو و کوالالامپور.»  ظریف امروز تهران را به مقصد شرق آسیا ترک خواهد کرد. الوقت درباره تور شرقی ظریف که از امروز آغاز می شود نوشته است: «سخنان ظریف قبل از سفر به پاریس درباره سفر او به شرق آسیا متعاقب پایان سفر اروپایی خود، نشان داد که ایران تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد اروپا قرار نداده و کانون اصلی تمرکز ایران نه اروپا و غرب بلکه قدرت‌های شرقی است.»
سید عباس موسوی: کشتی دیپلماسی تحریم‌نشدنی است


 همزمان سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم در یادداشتی در روزنامه شرق درباره این سفرها نوشت: «کشتی دیپلماسی تحریم‌نشدنی است.آمریکا همچنان بزرگ‌ترین تحریم‌کننده تاریخ است. از منظر آمریکایی‌ها تحریم یا به قول دقیق وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران «تروریسم اقتصادی» مکمل جنگ و زمینه‌ساز آن است.»