واکاوی چرایی اختلاف افکنی بین مردم ایران و عراق

حرف دیروز و امروز نیست، بلکه سال هاست که دشمنان دو کشور همسایه ایران و عراق تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا با اختلاف افکنی میان مردم این دو کشور مسلمان، اتحاد و همبستگی میان مسلمانان را کم رنگ و اختلاف و دلخوری را جایگزین آن کنند. طی سال های گذشته بارها و بارها اقداماتی برای تحقق این هدف دشمنان انجام شد و فضای مجازی و قضاوت های زودهنگام نیز موجی از ابهامات و نگرانی ها را ایجاد کرد، غافل از این که پشت پرده بزرگ نمایی برخی اتفاقات، اهداف شوم پنهانی است که با تصمیم دشمنان و معاندان اسلام و مسلمانان شکل گرفته است. نکته مهم آن که این تلاش ها در بازه های زمانی خاص و رویدادهای مهم، بیشتر و پررنگ تر نیز می شود. همچون حماسه بزرگ اربعین که حدود دو ماه دیگر در کشور عراق برپا می شود و مردم مهمان نواز عراق میزبان میلیون ها ایرانی عاشق و دلداده امام حسین(ع) خواهند شد.
 
حدود یک هفته قبل بود که همایش تجلیل از خادمان بین المللی حماسه جهانی اربعین در حرم مطهر رضوی برگزار شد و بزرگان طوایف عراق و خادمان زائران اربعین در سراسر جهان با حضور در مشهد مقدس، اتحاد و همبستگی خود را برای ساختن حماسه ای دیگر نشان دادند. قابل پیش بینی بود که این نمایش قدرتمندانه فرهنگی، ناراحتی دشمنان را به همراه خواهد داشت و آن ها از هر فرصتی برای حاشیه سازی و اختلاف افکنی بین مردم ایران و عراق استفاده خواهند کرد، غافل از این که این مودت و دوستی، رابطه ای پایدار است و همبستگی های دو کشور همسایه و مسلمان را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.
مشهد، مقصد بسیاری از زائران و گردشگران خارجی
نماینده وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور درباره اهمیت روابط ایران و عراق و به ویژه جایگاه مشهدالرضا(ع) برای مسلمانان عراقی می گوید: فضای مشهد، فضای مناسبی است. ویژگی هایی مانند امنیت، رونق اقتصادی، بازار خرید، گردشگری سلامت، آب و هوای خوب و خونگرمی مردم ایران باعث شده روز به روز مهمان خارجی بیشتری از کشورهای مختلف به ویژه از کشور عراق به مشهد بیایند و در این بین بیش از همه این دستاوردها، حرم امام رضا(ع) است که باعث جذب آن ها می شود.
پیوند مردم و دولت ایران و عراق برای برگزاری اربعین حسینی


«غلام عباس ارباب خالص» به نزدیک شدن ایام محرم و اربعین حسینی اشاره می کند و می گوید: اربعین، از فرصت های بسیار مغتنم برای جامعه سیاسی و مذهبی شیعیان، مسلمانان و همچنین دیگر ادیان الهی است که هر سال شاهد حضورشان در این حماسه بین المللی هستیم. وی می افزاید: زائرانی از کشورهای شرقی مانند افغانستان و از کشورهای غربی مانند لبنان و کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی به زنجیره واقعه اربعین متصل می شوند و این ها همه از برکت خون شهدای کربلا و سیدالشهدا(ع) است. ارباب خالص یادآور شد: این واقعه موجب ارتباط و پیوند محکم میان دولت ایران و عراق و مردم دو کشور شده و همکاری های مشترک میان استانداران و شهرداران دو کشور را تقویت کرده است و به لحاظ امنیتی به حدی رسیده ایم که قرار شده سفر به کربلا بدون نیاز به روادید انجام شود. وی افزود:  این فرصت، فرصت بسیار مناسبی است و باید از آن برای همبستگی میان مردم دو کشور هم استفاده کرد. شکر خدا مردم دو کشور این اهمیت را درک می کنند و آگاه هستند.
تلاش دشمنان برای ایجاد اختلال
نماینده وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور با اشاره به اقدامات دشمنان برای از بین بردن رابطه ایران و عراق گفت: قطعا این موقعیت بزرگ، موجب حسادت و نگرانی دشمنان است و چون نتوانسته اند در حوزه سخت افزاری خلل ایجاد کنند، وارد حوزه نرم افزاری و دستکاری واقعیت می شوند اما با آگاهی مردم ما و به برکت خون اباعبدا...(ع)، هرگز نخواهند توانست به اهداف خود برسند. توطئه دشمنان همیشه هست و باید حواس مان را جمع کنیم. وی افزود: اکنون هم در آستانه اربعین هستیم و تمام تلاش ها بر این است که این حماسه با موفقیت انجام شود.
عراق، دومین مقصد صادرات خراسان رضوی
اما یکی دیگر از دلایل تلاش دشمنان برای اختلاف افکنی بین مردم و دولت های ایران و عراق، همکاری ها و تعاملات اقتصادی شاخصی است که طی سال های گذشته رونق یافته و این دو کشور همسایه را به شرکای مهم اقتصادی تبدیل کرده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به اهمیت روابط دو کشور ایران و عراق می گوید: همه جای دنیا برای این که بتوانند حتی یک زائر یا گردشگر جذب کنند، هزینه های بسیاری می پردازند. اما مشهد به واسطه وجود مضجع شریف امام رضا(ع)، این فرصت را دارد و این علاقه مندی در شیعیان و مسلمانان جهان برای سفر به مشهد مقدس وجود دارد. این موضوع پس از اهمیت در بعد دینی و زیارتی، در زمینه اقتصادی هم بسیار مهم است و کشورعراق، بعد از افغانستان، دومین مقصد صادراتی خراسان رضوی است.
رشد 17 درصدی صادرات ایران به عراق طی 4 ماه امسال
«علی رسولیان» می افزاید: طی چهار ماه اول امسال، کشور ما 53 میلیون دلار صادرات به عراق داشته و صادرات از نظر ارزشی، 17درصد و از نظر وزنی  74درصد افزایش یافته است. ما هم در خراسان رضوی، تلاش می کنیم تولید را رونق بدهیم و مهم ترین اصل برای این کار، پیدا کردن بازار فروش است، بهترین روش فروش کالا نیز صادرات  است که منجر به تورم نمی شود و ما هم مراودات تجاری زیادی با عراق داریم.
ارتباط و علقه مردم 2 کشور
وی خاطر نشان می کند: یکی از دلایل اصلی روابط اقتصادی موفق میان ایران و عراق، روابط دینی و علقه جدی بین مردم دو کشور با هدفی مشترک برای بزرگداشت اربعین حسینی و ابراز ارادت به ائمه اطهار(ع) است که باعث رشد در عرصه های دیگر نیز شده است. اربعین، مراسمی ویژه در دنیاست و این شاخصه مشترک بزرگ میان دو کشور، باید تقویت شود. رسولیان با تاکید بر اهمیت تقویت روابط مثبت ایران و عراق، می گوید: در این میان، ممکن است بعضی از اتفاقات هم بیفتد اما باید آن ها را مدیریت و سامان دهی کرد، این اتفاقات نباید کوچک ترین تاثیری بر روابط دو کشور و اتحاد و همدلی در جهان اسلام بگذارد.