عواقب تصمیمات خلق‌الساعه ترامپ

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه فرمان انجام آزمایش نوع جدیدی از موشکهای میان‌برد روسی را صادر کرد. این آزمایش مطابق پیمان موشکی آمریکا و اتحاد شوروی (INF) منع شده بود ولی آمریکای ترامپ با لغو یکجانبه آن پیمان، زمینه را برای آزمایش موشکی خود فراهم کرد و هفته گذشته یک موشک کروز میان‌برد زمین پایه را عملاً آزمایش کرد.
آنها که با مراحل شکل‌گیری، ساخت و آماده‌سازی موشکها آشنائی دارند، بهتر می‌توانند گواهی دهند که این یک روند طولانی‌مدت است و آزمایش اخیر موشکی آمریکا نشان می‌دهد که آمریکا از سالها پیش در این مسیر گام برمی‌داشته است. اکنون روسیه نیز در صدد است که خود را برای انجام آزمایش مشابهی آماده کند. از همان روزی که آمریکا؛ تصمیم خود برای خروج یک‌جانبه از پیمان موشکی با روسیه را اعلام کرد، ناظران بین‌المللی از نگرانیهای خود برای شروع دور جدیدی از مسابقات تسلیحاتی میان شرق و غرب سخن به میان آوردند و نسبت به آثار و تبعات آن هشدار دادند.
با آنکه مارک اسپر وزیر دفاع در توجیه اقدام جدید واشنگتن مدعی است آزمایش موشکی جدید اقدامی برای اطمینان از توان دفاعی آمریکا برای مقابله با رفتارهای نادرست چین است، ولی چین و روسیه خواستار اقدام شورای امنیت برای برگزاری نشستی پیرامون برنامه‌های واشنگتن در زمینه توسعه و استقرار موشکهای میان‌برد هستند که شورای امنیت به بررسی تهدیدهای عینی علیه صلح و ثبات بین‌المللی بپردازد.


واقعیت اینست که آمریکای ترامپ با تصمیمات و اقداماتش زمینه‌ساز بی‌ثباتی و ناامنی در صحنه بین‌المللی شده و در این مقوله فقط با مسکو درگیر نیست، بلکه در مقایسه میان روسیه و چین، اولویت نخست آمریکا، مقابله با برتری نظامی چین است که به منزله اصلی‌ترین ماموریت وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) محسوب می‌شود.
علاوه بر این ترامپ سرگرم زورآزمائی با چین در قلمرو اقتصادی و تجاری نیز هست. مقامات واشنگتن حتی قبل از روی کار آمدن ترامپ هم در مورد سیاستهای اقتصادی و تجاری چین و اینکه برای تبدیل چین به قدرت اول تجاری – اقتصادی جهانی خیز برداشته، مرتباً هشدار می‌دادند ولی سیاستهای تهاجمی ترامپ علیه چین به‌کلی تازگی دارد. جنگ تعرفه‌ها، اکنون به یک اهرم بازدارنده، در مقیاس جهانی تبدیل شده که عملاً اقتصاد جهانی به ویژه در اروپا و آمریکا را وارد مرحله رکود اقتصادی کرده است. اکنون کارشناسان اقتصادی در مقیاس جهانی به‌ویژه در اروپا و آمریکا نسبت به عواقب قابل پیش‌بینی ولی اجتناب‌ناپذیر ترامپ مرتباً هشدار می‌دهند و خاطرنشان می‌سازند که آثار و تبعات اقدامات و تصمیمات خلق‌الساعه ترامپ فقط گریبانگیر آمریکا نیست بلکه جامعه جهانی را هم درگیر می‌سازد و در نتیجه سایر کشورها نمی‌توانند نسبت به تحولات منفی در آمریکای ترامپ بی‌تفاوت باشند. چرا که در غیر این‌صورت، سیر تحولات جهانی، هرچند به صورت آهسته و تاخیری ولی بهرحال در مسیر برگشت‌ناپذیری قرار می‌گیرد. فراموش نکنیم که در اوج مبارزات انتخاباتی آمریکا 27 وزیر خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با انتشار نامه سرگشاده‌ای نسبت به پیامدهای پیروزی ترامپ و عملیاتی شدن سیاستهای ابلهانه‌اش هشدار داده بودند و از جامعه آمریکا با اصرار و تاکید فراوانی می‌خواستند که نسبت به نتایج تصمیمات خود بیشتر بیندیشند چرا که پیامد تصمیمات آنها در خارج از مرزهای جغرافیائی آمریکا نیز اثرگذار است نباید از نظر دور داشت که تکرار مستمر دیدگاههای نژادپرستانه ترامپ هم درون جامعه آمریکا باعث ترویج و تشدید خشونت و کاهش مدارا و عدم تحمل رنگین‌پوستان شده و پیروان سایر مذهب و اقلیتها را به «شهروندان درجه دو» تبدیل نموده که از عمده‌ترین حقوق شهروندی محرومند.
موضوع مهم دیگر، خروج یکجانبه آمریکا از پیمانها و توافقات بین‌المللی است که زیربنای اعتماد به آمریکا به ویژه در میان متحدین واشنگتن را به کلی متزلزل کرده است. براساس این شیوه رفتاری ترامپ که به وضوح غیرقابل پیش‌بینی است، به درستی معلوم نیست گام بعدی ترامپ چیست و علیه چه کشورها و هنجارهائی وارد عمل خواهد شد. به نظر می‌رسد جدی‌ترین دلیل فاصله گرفتن اطرافیان کلیدی ترامپ نیز به همین مسئله مربوط می‌شود که طیف وسیعی از اطرافیان و دستیاران ترامپ، یا خودشان کناره‌گیری کرده‌اند و یا توسط وی حذف و طرد شده‌اند. اما معلوم نیست این پدیده بدفرجام به کجا ختم خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: ارزش پول ملی در هشت ماه گذشته 40 درصد تقویت شده است تجدید میثاق رئیس جمهور و اعضای هیات دولت با آرمانهای بلند امام خمینی(ره) دکتر ظریف در گفتگو با شبکه "فرانس 24": آمریکا تروریسم اقتصادی را متوقف کند می‌تواند به میز مذاکره برگردد رسوایی فساد و رانت در زیر مجموعه وزارت صمت وزیر صنعت استعفا بدهد با حکم رهبر انقلاب اسلامی انجام شد؛ انتصاب حجت‌الاسلام رمضانی به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) اکثریت آمریکایی‌ها خواهان رفتن ترامپ هستند اما نه با استیضاح حمله پهپادی گسترده انصارالله یمن به پایگاه هوایی ملک خالد عربستان اعتراضات گسترده مردمی در فرانسه علیه نشست جی 7 اولین «سوگواره حماسی اربعین» برگزار می‌شود کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری از هشت ماه به چهار ماه استقرار بنیاد خیریه نورآوران سلامت در شهرستان اقلید آئین‌نامه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی ابلاغ شد عواقب تصمیمات خلق‌الساعه ترامپ