زندگی سیاسی آیت‌الله جوادی آملی مرور شد بغض مفسر معتدل

گروه سیاسی - آیت‌الله جوادی آملی، مرجع تقلیدی که وی را با تفسیر قرآن می‌شناسم و البته در حوزه مباحث فلسفی و فقهی همزمان جزو اساتید برجسته حوزه علمیه به شمار می‌رود. اما موضع‌گیری‌های او در مباحث سیاسی و اجتماعی معمولا گزنده و حاشیه‌داری است که اگرچه گاه به مذاق تندروهای داخلی خوش نمی‌آید اما با این حال به دلیل شان مرجعیت وی، ترجیح رادیکال‌ها سکوت در برابر این اظهار نظرها است.
چندی پیش نیز وی در حالی که بغض گلوی وی را گرفته و حالتی بغض کرده اعتراض خود را به سیستم بانکی و البته وضعیتی معیشتی مردم ابراز کرد. آیت‌الله جوادی آملی درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم اظهار کرده بود: «در مملکت ما همه چیز هست، این گرانی‌ها برای چیست؟ وجود مبارک امیرالمومنین‌(ع) از افطاری بچه‌های خودش می‌زند برای گرسنه نماندن یک مشرک در مملکت. مرتب اختلاس سه هزار، چهار هزار... خدا خوشش نمی‌آید.» به نظر می‌رسد این مفسر قرآن معتدل که پیش از این به دلیل حمایت از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال 84 مورد واکنش‌های معترضانه برخی طلاب طرفدار احمدی‌نژاد قرار گرفته بود، این بار نیز اظهار نظری حاشیه‌دار در‌خصوص وضعیت کشور داشت. پیش از این نیز آیت‌الله جوادی آملی در ۶ اردیبهشت ۹۷ در دیدار با علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به وجود مشکلات در کشور گفت: «بدانیم که اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت به همین جهت حواس‌تان باشد.»
از هاله نور احمدی‌نژاد تا انتقاد از شرایط موجود
اظهار نظرهای جنجالی آیت‌الله جوادی آملی که البته هر‌از چند‌گاهی مطرح می‌شود مسبوق به سابقه است. شاید شروع این ماجرا از دیدار محمود احمدی‌نژاد با وی باشد. جایی که رئیس جمهوری اسبق از هاله نور دور خود سخن گفت و آیت‌الله البته در مذمت فریب مردم به وی پاسخ داد. همچنین وی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ برای محمود احمدی‌نژاد پیام تبریک ارسال نکرد. موضع او در‌این‌باره واکنش برخی طلاب طرفدار احمدی‌نژاد را در‌پی داشت. با این همه اما نقد‌های آیت‌الله جوادی آملی به همین جا ختم نشد. به غیر از بغض وی طی روزهای گذشته به خصوص درباره وضعیت معیشتی مردم و سیستم بانکداری کشور، پیش از این هم آیت‌الله جوادی آملی در سال ۱۳۹۴ در دیدار با رئیس اتاق اصناف ایران با انتقاد از وضعیت نظام بانکی گفته بود: در این زمینه مکرر به مسئولان گوشزد شده ‌است اما باید گفت که وقتی کسی وامی را با نرخ سود ۲۰ درصد یا ۲۵ درصد دریافت می‌کند، به دنبال این خواهد بود که از آن ۳۰ درصد سود عاید خود کند. وی پیش از این در سال ۱۳۹۱ در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود: در حال حاضر ۸۰ درصد مردم با ربا و سودهای کلانی که بانک‌ها دریافت می‌کنند سروکار دارند. وی در انتقادهای دیگر خود در ۱۴ دی ۱۳۹۵ گفته بود: بانک‌های ربوی خون مردم را می‌مکند.


برخی از موضع‌گیری‌های سیاسی
آیت‌الله جوادی آملی
صریح‌ترین موضع‌گیری سیاسی آیت‌الله جوادی آملی حمایت از نامزدی علی‌اکبر ناطق نوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۷۶ بود که با شکست کاندیدای مورد حمایت او همراه شد. این اتفاق در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ نیز تکرار شد و وی در آن سال از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی حمایت کرد که با حضور و واکنش معترضانه بعضی طلاب هوادار احمدی‌نژاد در جلسات درسی مسجد وی و شعار حامیان وی در نماز جمعه علیه جوادی آملی همراه شد. به نقل شاگردان نزدیکش او آن زمان با اشاره به احمدی‌نژاد گفته بود: «وی را چنان بالا خواهند برد که طغیان خواهد کرد».
وی در زمینه سلاح‌های هسته‌ای در بهمن ماه ۱۳۹۲، در قالب پیامی تصویری گفت که پیام رسمی دین است که سلاح کشتار جمعی نباید تولید شود و آن‌ها که تولید کردند باید محو کنند.
رابطه مفسر معتدل با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش و پس از فوت
آیت‌الله جوادی آملی در دیدار بیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: شاخه‌های سرسبز و پر بار درخت ریشه سالمی دارند و شما قدر این ریشه سالم را بدانید. صبر در قرآن به همراه نماز آمد که اقامه کردنی است و آقای هاشمی با همه سختی‌ها‌، صبر و صلاه اقامه می‌کرد. وی افزود: در دیدار آخری که با او در دماوند داشتم، صبر را که چون نماز، ستونی برای دین و دینداران است، در رفتار و گفتار ایشان دیدم. آیت‌الله جوادی آملی گفت: مرگ آیت‌الله هاشمی را نبرده است، بلکه او مرگ را احاطه کرده که همچنان زنده است و به قول حضرت امیر(ع) انسان چه شب‌ کوچ کند و چه روز، سرمدی می‌شود.
از سوی دیگر اما آیت‌الله جوادی آملی در اقدامی مجلس ترحیم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را ترک کرد. این مرجع تقلید در حالی که همیشه تا پایان همایش و مراسماتی که برگزار می‌شد، حضور داشت اما در مجلس بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در مسجد اعظم قم برگزار شده بود، در اواسط سخنرانی خطیب و سخنران مراسم‌ مجلس را ترک کرد. در این خصوص نقل قول‌های متفاوتی وجود دارد:
برخی رسانه‌ها نوشتند آیت‌الله جوادی آملی با بیان جمله «مظلوما حیّا و میّتا» هنگام ترک مجلس نارضایتی خود را نسبت به سخنان خطیب مجلس اعلام کرده است. ظاهرا در این سخنرانی به ابعاد شخصیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شکل کامل پرداخته نشده و خیلی کم از ایشان سخن گفته شده و بیشتر به مباحث دیگر ورود شده که چندان ارتباطی به مجلس ترحیم آیت‌الله هاشمی نداشته است.
نقل قول دیگری گفته بود که آیت‌الله جوادی آملی در اثر خستگی شدید ناشی از طولانی شدن مجلس مجلس را ترک کرده.
برخی نیز گفته بودند جمع این دو بوده و در هر صورت ایشان مایل به ادامه این مشاجرات نیستند.
با این حال به نظر می‌رسد این مفسر قرآن که اظهار نظرهایش گزیده اما گزنده است، همواره به دغدغه مردم و مشکلات آنان پرداخته است. هر‌چند این سخنان گاه از سوی تندروها با واکنش‌هایی نیز همراه بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
«عصر جدید» برنده‌هایش را شناخت کشمکشی به نام مسابقه استعدادیابی! محمدعلی وکیلی برچیده شدن فساد نیازمند توافق اجتماعی آیا بسته پیشنهادی ماکرون ایران را راضی می‌کند؟ نجات برجام در ایستگاه پاریس «ابتکار» معضلات نظام مدیریتی در اقتصاد را بررسی می‌کند مدیران اشتباهی در ساختارهای معیوب آیا لایحه حمایت از حیوانات به صحن سبز مجلس می‌رسد؟ تسامح قانون در برابر سگ‌کشی هشدار مقامات عراقی به تحرکات اسرائیل به حملات خود ادامه دهید، ایران هم وارد خواهد شد جامعه ایران تاب اقدامات رادیکال را ندارد نامحرم پنداری مردم، سد راه مبارزه با فساد زندگی سیاسی آیت‌الله جوادی آملی مرور شد بغض مفسر معتدل وزیر اطلاعات: اسرائیل‌ امروز توان مقابله با ایران را ندارد آیت‌الله غرویان: اختلاف‌ها، اختلاف طلبگی نیست عارف: بخش‌هایی از اصولگرایان اعتقاد جدی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ندارند چالش اساسی آینده اقتصاد سیاسی عربستان وزیر بهداشت: کمبود داروهای اساسی نداریم