آیا لایحه حمایت از حیوانات به صحن سبز مجلس می‌رسد؟ تسامح قانون در برابر سگ‌کشی

گروه جامعه: هر‌ازگاهی تصاویری از آزار و اذیت سگ‌ها و حیوانات ولگرد در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و گاهی هم این آزارها به تجمع حامیان حیات‌وحش می‌انجامد و سرآخر ماجرا، با بگیر و ببند مخالفان حیوان‌آزاری و با اظهارات یک مقام مسئول خاتمه می‌یابد. اما این ماجرا همچنان با پایان بازش دوباره جنجال آفرین می‌شود. این بار هم انتشار فیلمی از کشتن فله‌ای سگ‌های خیابانی با تزریق اسید در کهریزک ماجرای حیوان‌آزاری، عقیم‌سازی و به تصویب رساندن لایحه حمایت از حقوق حیوانات که چندی است در مجلس شورای اسلامی خاک می‌خورد را تازه کرده است؛ لایحه‌ای که خود هم محل انتقادات فراوان حامیان حقوق حیوانات قرار دارد.
دوشنبه هفته پیش بود که تصاویری با عنوان «سگ‌کشی و تزریق اسید به سگ‌های ولگرد در کهریزک» شبکه‌های اجتماعی را پر کرد. فیلمی که جمعی از مردم و حامیان حیوانات را به مقابل ساختمان شهرداری تهران کشید تا ضمن اعتراض به فیلم‌های منتشر شده درباره سگ‌کشی توسط پیمانکار شهرداری، خواستار تصویب قانون حمایت از حیوانات شوند. این تجمع اما به برخورد نیروی انتظامی با تجمع‌کنندگان منتهی شد؛ برخوردی که واکنش‌ها و انتقادات بسیاری به همراه داشت. الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر نیز در واکنش به انتشار این فیلم‌ها و تجمع مردم مقابل شهرداری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «واکنش مردم به تخلف صورت گرفته مربوط به هر تاریخی که باشد، خاص کنشگران مدنی حامی زندگی به جا است. کشتار جانوران از جمله جانداران همزیست و در اسارت با وجود ممانعت و پایش شورا و شهرداری، تخلف و جرم است و شورای پنجم و شهرداری تهران نسبت به مسئله بی‌تفاوت نیستند و با جرم، مجرم، ناظر بی‌کفایت و واحد سازمانی که زمینه‌ساز تداوم قرارداد با شرکت و یا فرد مجرم بوده با قاطعیت برخورد می‌شود.» مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «به خشونت کشیدن اعتراض مدنی شهروندان مدافع حقوق حیوانات محکوم است و مدارا و تحمل اعتراض مدنی شهروندانی که در برابر تخلفات ولو قدیمی پیمانکاران با تجمع در برابر شهرداری تهران اعلام موضع کردند حداقل اقدامی بود که در مسیر تهران شهری برای همه باید رعایت می‌شد.»
این تجمع در حالی بود که غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری اعلام کرد که این فیلم‌ها مربوط به 2 سال قبل است و پیمانکار خاطی و همچنین یکی از معاونین شرکت ساماندهی مشاغل نیز در این خصوص عزل شده و با پیمانکار خاطی نیز فسخ قرارداد شده است. این خبر را سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز تایید کرد و در واکنش به فیلم کشتن سگ‌ها با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این فیلم مربوط به سال ۱۳۹۶ است و مجوز فعالیت پیمانکار نیز در همان زمان لغو شده است.
پیروز حناچی، شهردار تهران نیز به انتشار فیلم سگ‌کشی در تهران واکنش نشان داد و گفت: «تصاویری که منتشر شده مربوط به سال ۱۳۹۶ است ولی ما به تاسی از پیامبر اسلام به همه مخلوقات خدا احترام می‌گذاریم. من دستور دادم این موضوع بررسی شود. پیمانکاری که نسبت به آن اعتراض وجود داشت خلع ید کردیم تا حساسیت نسبت به این موضوع کم شود. همچنین به همکاران خودم تذکر جدی دادم و این موضوع در حال بررسی است.»


به فاصله گذشت 2 روز از انتشار فیلم سگ‌آزاری و تجمع حامیان حقوق حیوانات در برابر شهرداری تهران، مجید مجیدی سرپرست حوزه‌ مدیریت کنترل جمعیت حیوانات شهری (شرکت ساماندهی) از رفع نواقص نقاهتگاه سگ‌های بدون صاحب کهریزک تا 10 روز آتی در پی برگزاری جلسات اضطراری با مدیرکل دفتر شهردار تهران و معاون و مسئولان معاونت خدمات شهری خبر داد. وی ادامه داد: کنترل سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر با تاکید بر زنده‌گیری به واسطه 10 اکیپ به طور روزانه در مناطق حاشیه‌ای شهر و بر اساس مطالبات مردمی و پیام‌های واصله از سامانه 137 و سایر سیستم‌ها انجام می‌شود. روال این است که اکیپ‌ها با مراجعه و رفتارشناسی سگ‌ها نسبت به صید و انتقال آن‌ها به مرکز نقاهتگاه اقدام می‌کنند تا پس از گندزدایی و حذف انگل‌ها نسبت به عقیم‌سازی و واکسیناسیون این سگ‌ها اقدام شود و پس از مدتی نگهداری بحث رهاسازی سگ‌ها موضوعیت پیدا می‌کند. مجیدی به توسعه فضای سبز این نقاهتگاه نیز اشاره کرد و از عدم استفاده‌ پیمانکار تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: از اقدامات تکمیلی که در مرکز نقاهتگاه مورد تایید مدیران قرار گرفت، موضوع افزایش فضای سبز در مجموعه مذکور با 500 اصله درخت چند ساله و ایجاد سایبان برای استراحت سگ‌های بدون صاحب است.
در همین حین بود که پلیس با ورودش به ماجرای سگ‌کشی حاشیه جدیدی را به این ماجرا افزود. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت ضمن بیان این موضوع که پلیس با هر‌گونه حیوان‌آزاری و ایجاد مزاحمت برای حیوانات برخورد می‌کند، از تلاش پلیس برای دستگیری فردی که اقدام به انتشار تصاویر سگ‌کشی و جریحه‌دار کردن افکار عمومی کرده، خبر داد. گرچه فرد مورد نظر پلیس هنوز بازداشت نشده ولی این اظهارات سبب واکنش‌ها و انتقاداتی از سوی مردم شد. رضا رشیدپور مجری «حالا خورشید» در صفحه شخصی توئیترش نوشت: «جناب پلیس، محتوای فیلم سگ‌کشی افکار عمومی را جریحه‌دار کرده و نه منتشرکننده آن. مثلا اگر بوی فاضلاب اذیتمان می‌کند باید منشا آن را بخشکانیم. دوختن دماغ که خنده‌دار است برادرجان.»
اما ماجرای سگ‌کشی به جای عقیم‌سازی سگ‌ها ماجرای تازه‌ای در ایران نیست. پیش از این نیز در بهمن ماه سال 97 انتشار تصاویری از کشتار سگ‌های ولگرد در ورودی مسجد سلیمان اهواز توسط شهرداری ماجرای سگ‌کشی را به مهم‌ترین اخبار محیط‌زیستی کشور تبدیل کرد؛ خبری که شهرام سلیمانی، شهردار مسجد سلیمان در آن زمان صحت آن را تایید کرد و خبر داد که «هر شب حدود 45 سگ در مسجدسلیمان جمع‌آوری و اتلاف می‌شوند.» اما چه چیزی شهرداری‌ها را به سگ‌کشی تشویق می‌کند؟ هزینه بالای عقیم‌سازی سگ‌ها تنها دلیلی است که شهرداری‌ها از آن برای روی‌ آوردن به سگ‌کشی یاد می‌کنند؛ «هزینه‌ای بالغ بر 400 هزار تومان برای‌ زنده‌گیری و عقیم‌سازی هر قلاده سگ». این هزینه اما آخرین برآورد شهرداری تهران است که چند سال پیش در رسانه‌ها منتشر شده و قطعا امروز این هزینه چند برابر شده است. حذف فیزیکی حیوانات ولگرد اما در‌هر حالتی خلاف قوانین است. قوانینی که پیمانکاران شهرداری هر‌بار از آن سرپیچی می‌کنند. اما مخالفان سگ‌کشی چشم ‌انتظار به ‌جریان افتادن لایحه حمایت از حقوق حیوانات که چندی است در پیچ‌و‌خم‌های قانونی از سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست به مجلس گم شده، می‌توانند جلوی این ماجرا را بگیرند هستند. با این حال اما حقوقدانان معتقدند مجازات در نظر گرفته شده در این لایحه به قدری ضعیف است که عملا تصویب این قانون یک کار نمایشی است چرا که مجازاتی که برای حیوان‌آزاری تعیین کرده ضعیف‌ترین نوع مجازات یعنی درجه هشتم است. بیشترین مجازاتی که در این لایحه تعیین شده سه ماه حبس برای حیوان‌آزار است که چنین حکمی از سوی دادگاه صادر نمی‌شود و این مجازات تبدیل به جزای نقدی می‌شود. جزای نقدی تعیین شده در این لایحه نیز تا سقف یک میلیون تومان است بنابراین جرایم علیه حقوق حیوانات تبدیل به منابع درآمدساز خواهد شد و هیچ بازدارندگی‌ای ندارد.
با این حال اما انتشار فیلم کشتن سگ‌ها در کهریزک گرچه نتوانست واکنش مجلسیان را به همراه داشته باشد اما توانست اعضای انجمن‌های حامی حقوق حیوانات را با اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهری در محل ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران گرد هم آورد. گردهمایی‌ای که به اتخاذ تصمیماتی درباره حیوان‌آزاری و کشتن سگ‌ها ختم شد. موضوع نظارت بر طرح ساماندهی حیوانات در سطح شهر تهران به جهت رعایت مسائل تخصصی از جمله مباحث طرح شده در این نشست بود که براساس تصمیم اخذ شده به اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار واگذار شد. همچنین براساس تصمیمات گرفته شده، دفتری در شهرداری تهران با مسئولیت جمعی از فعالان، پیگیری و نظارت بر جلب حمایت سمن‌ها در این زمینه را انجام خواهد داد. برای ساماندهی وضعیت فعلی تصمیماتی با حضور مقامات شهرداری اخذ شد که مدیریت ذی‌ربط پیگیری می‌کنند. در این نشست تاکید شد که بین فعالان و حامیان واقعی حقوق حیوانات و کسانی که در پی سوءاستفاده‌های سیاسی از افکار و احساسات عمومی هستند تفاوت وجود دارد. همچنین در این نشست شهردار تهران طی تماسی با فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در‌خصوص آزادی بازداشت‌شدگان گفت‌وگو کرد و امید است شاهد گشایش لازم باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
«عصر جدید» برنده‌هایش را شناخت کشمکشی به نام مسابقه استعدادیابی! محمدعلی وکیلی برچیده شدن فساد نیازمند توافق اجتماعی آیا بسته پیشنهادی ماکرون ایران را راضی می‌کند؟ نجات برجام در ایستگاه پاریس «ابتکار» معضلات نظام مدیریتی در اقتصاد را بررسی می‌کند مدیران اشتباهی در ساختارهای معیوب آیا لایحه حمایت از حیوانات به صحن سبز مجلس می‌رسد؟ تسامح قانون در برابر سگ‌کشی هشدار مقامات عراقی به تحرکات اسرائیل به حملات خود ادامه دهید، ایران هم وارد خواهد شد جامعه ایران تاب اقدامات رادیکال را ندارد نامحرم پنداری مردم، سد راه مبارزه با فساد زندگی سیاسی آیت‌الله جوادی آملی مرور شد بغض مفسر معتدل وزیر اطلاعات: اسرائیل‌ امروز توان مقابله با ایران را ندارد آیت‌الله غرویان: اختلاف‌ها، اختلاف طلبگی نیست عارف: بخش‌هایی از اصولگرایان اعتقاد جدی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ندارند چالش اساسی آینده اقتصاد سیاسی عربستان وزیر بهداشت: کمبود داروهای اساسی نداریم