اعلام آمادگی وزیر امور خارجه برای دیدار از کره‌شمالی ظریف با مکرون دیدار کرد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان صبح دیروز وارد فرانسه شد و در کاخ الیزه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی (برجام) از اصلی‌ترین موضوعات گفت‌وگوی طرفین در این دیدار بود.
وزیر امور خارجه در پایان این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: بحثی که با رئیس جمهور فرانسه داشتیم در ادامه تماس‌های تلفنی روسای جمهور دو کشور در چند هفته گذشته است. پیشنهادهایی را درباره نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند ارائه داده بود و پیشنهادهایی را هم ما ارائه دادیم. گفت‌و‌گوهای ما ادامه دارد و تماس‌های ماکرون با آقای روحانی ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دیدگاه ایران در قبال برجام کاملا مشخص است، گفت: ما برجام را غیرقابل مذاکره مجدد می‌دانیم. اما برای اجرای برجام همانطور که در کمیسیون مشترک برجام گفت‌وگو می کردیم آمادگی داریم که در سطوح مختلف گفت‌وگو کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در این دیدار هم به آن پرداختیم؛ مذاکرات خوب و سازنده‌ای بود، البته به این بستگی دارد که چگونه اتحادیه اروپا بتواند به تعهداتی که در قالب برجام و همینطور تعهداتی که بعد از برجام و خروج آمریکا متعهد شده انجام دهد.


ظریف همچنین با اشاره به اینکه این گفت‌وگو در آستانه برگزاری اجلاس «جی ۷» انجام شده است، افزود: این اجلاس فرصتی را برای آقای مکرون فراهم می‌کند که با سایر اعضای اروپایی برجام و دیگر اعضای گروه جی ۷ در این ارتباط رایزنی و گفت‌وگو کند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با گفتن اینکه یکی دیگر از موارد مورد بحث در این جلسه بحث آزادی کشتیرانی بود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف گفته که آزادی کشتیرانی باید برای همه باشد و ایران به عنوان کشوری که دارای سواحل طولانی با دریای عمان و خلیج فارس است و بخش شمالی تنگه هرمز را در اختیار دارد، مطمئن‌ترین نیرو برای ایجاد امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز است و همواره علاقمند به تامین آزادی کشتیرانی در این منطقه بوده است.
وزیر امور خارجه ایران افزود: البته ضرورت دارد که این آزادی برای کشتی‌های ایرانی که حامل کالا و نفت برای ایران نیز هستند، فراهم شود.
ظریف در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر بحث سفر آقای مکرون به تهران مطرح است و در این دیدار بحثی در این ارتباط انجام شد؟ گفت: بحث سفر آقای مکرون به تهران چندسالی است که مطرح است، ایشان از طرف آقای روحانی برای سفر به تهران دعوت دارند ولی این روزها بحث جدیدی برای سفر آقای مکرون به تهران مطرح نبوده است.
وی همچنین در مورد سفر آتی خود به چین و ژاپن و اینکه آیا در سفر به شرق آسیا به کره‌شمالی نیز سفر خواهد کرد، گفت: آنچه ما فعلاً در این مرحله طراحی کردیم سفر به چین و ژاپن و چند کشور دیگر است در این مرحله هنوز سفری برای کره‌شمالی طراحی نکردیم ولی آمادگی سفر به کره‌شمالی را داریم.