توسعه مراکز درمانی حاشیه مشهد از محل درآمدهای بیمارستان رضوی

ملیحه رفیع طلب/  تولیت آستان قدس رضوی از تلاش برای محرومیت زدایی پزشکی در حاشیه مشهد گفت و تاکیدکرد: اگر محرومان نمی توانند به بیمارستان رضوی بیایند و هزینه های این جا را بپردازند، بیمارستان باید از درآمد های این بیمارستان برای محرومان درمانگاه بسازد و هزینه های بیمارستان را به گونه ای مدیریت کنیم که از درآمد بیمارستان به محرومان کمک کنیم، ما نمی‌توانیم درباره محرومان بی‌تفاوت باشیم، در همین زمینه تلاش داریم از محل درآمدهای بیمارستان رضوی برای توسعه مراکز درمانی در حاشیه شهر مشهد استفاده کنیم و در آن مناطق درمانگاه و دارالشفا با امکانات لازم پزشکی احداث کنیم. به گزارش «خراسان رضوی»، حجت الاسلام والمسلمین مروی در مراسم روز پزشک و آیین افتتاح بخش های جدید بیمارستان فوق تخصصی رضوی، افتتاح واحد جدید بیماران بین الملل و همراه سرای غدیر، اتاق های عمل یازده گانه و بیمارستان سیار رضوی و همچنین رونمایی از شبکه جامع سلامت رضوی، با بیان این که ما در آستان قدس رضوی تلاش می کنیم بیمار جز رنج بیماری درد دیگری نداشته باشد، تاکید کرد: باید تلاش کنیم به میزان امکانات، شرایطی فراهم کنیم که بیماران جز رنج بیماری با دردهای دیگری مانند هزینه های درمان و مشکلات تهیه دارو مواجه نشوند. وی با اشاره به انتساب بیمارستان رضوی به آستان مقدس حضرت رضا(ع) گفت: این بیمارستان پسوند رضوی دارد و به همین دلیل باید یک سری استانداردهای رضوی در آن رعایت شود؛ استانداردهای رضوی یعنی این که باید بهترین، متخصص‌ترین و دلسوزترین پزشکان با بهترین امکانات، فناوری‌ها و ابزار پزشکی در این بیمارستان وجود داشته باشند و رفتار کادر پزشکی این مرکز درمانی جلوه انسانیت، عاطفه و رعایت کامل احترام و کرامت انسانی باشد. تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: اگر محرومان نمی توانند به بیمارستان رضوی بیایند و هزینه های این جا را بپردازند، بیمارستان باید از درآمد های این بیمارستان برای محرومان درمانگاه بسازد و هزینه های بیمارستان را به گونه ای مدیریت کنیم که از درآمد بیمارستان به محرومان کمک کنیم، ما نمی‌توانیم درباره محرومان بی‌تفاوت باشیم، در همین زمینه تلاش داریم از محل درآمدهای بیمارستان رضوی برای توسعه مراکز درمانی در حاشیه شهر مشهد استفاده کنیم و در آن مناطق درمانگاه و دارالشفا با امکانات لازم پزشکی احداث کنیم.حجت الاسلام والمسلمین مروی همچنین در حاشیه بازدید از بخش های مختلف بیمارستان رضوی، در جمع خبرنگاران، گفت: امکانات بیمارستان رضوی، دارالشفای امام رضا(ع) و مراکز داروسازی و تولید دارو را از نظر کیفیت و کمیت گسترش می دهیم. وی افزود: هم اینک به چند دستگاه مجهز در حوزه پزشکی مانند دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی نیاز داریم که در مشهد و خراسان وجود نداشته و موافقت‌های لازم برای خرید این دستگاه با حضور وزیر بهداشت، در مشهد حاصل شده است. همچنین در حوزه تولید دارو تلاش می کنیم تا از نظر کیفیت و تنوع دارویی، شرایط و امکانات آستان قدس رضوی را افزایش دهیم.
خرید تجهیزات پیشرفته برای بیمارستان
رئیس بنیاد سلامت رضوی نیز در این مراسم به برگزاری سمینار جهانی قلب در مهر ماه اشاره کرد و گفت: همیشه در آستان قدس رضوی، نگاه به حوزه سلامت، نگاهی ویژه بوده است. به همین دلیل ، پشتوانه طرح های ما همواره، تولیت آستان قدس رضوی و تیم مومن و متخصص ماست. دکتر محمود شبستری افزود: بیمارستان های سیار رضوی در حال آماده سازی است و در حال خرید دستگاه های پیشرفته برای تجهیز بیمارستان هستیم، در افقی نزدیک، بیمارستان را در جایگاه بسیار بالایی خواهیم دید، چرا که مکانی که به نام علی بن موسی الرضا (ع) است باید خالصانه در جهت ارتقای آن گام برداشته شود.همچنین مدیرعامل بیمارستان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به مراجعه چهار هزار بیمار خارجی در سال ۹۵ به این بیمارستان گفت: در سال 97 تعداد  10 هزار بیمار خارجی به بیمارستان رضوی مراجعه کردند که این تعداد از مراجعه بیمار، نشان دهنده این است که بیمارستان رضوی جایگاه خود را میان مردم منطقه باز کرده است و در طرح های آینده نیز همچنان باید بیمارستان به عنوان بیمارستان تراز اول در منطقه باشد. دکتر رضا سعیدی در خصوص تجهیزات بیمارستان رضوی نیز تصریح کرد: امیدواریم امسال بتوانیم بیمارستان را به دستگاه هایی نظیر دستگاه های شتاب دهنده جدید که در کشور محدود هستند، مجهز کنیم، در همین زمینه مجوز فاز 3 بیمارستان از تولیت آستان قدس رضوی گرفته شده است. همچنین افتتاح واحد جدید بیماران بین الملل و همراه سرای غدیر، اتاق عمل یازده گانه و رونمایی از شبکه جامع سلامت رضوی برای تسهیل کارها به خصوص برای بیماران خارجی از جمله دیگر اقدامات است که به مناسبت روز پزشک انجام شد. شایان ذکر است، در این مراسم از پزشکان به مناسبت روز پزشک تقدیر شد.
آستان قدس، مردمی است و باید مردمی اداره شود
تولیت آستان قدس همچنین در مراسم اهدای احکام جمعی از خادمان بارگاه منور امام رضا(ع) اظهار کرد: خادمی حضرت رضا(ع) تنها به لباس خادمی و حضور در حرم مطهر منحصر نمی‌شود، رفتار، منش، معاشرت و زندگی خادم بارگاه رضوی باید رنگ و بوی امام رضایی داشته باشد. به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین مروی با تأکید بر این که آستان قدس مردمی است و باید مردمی نیز اداره شود، ابراز کرد: مردم به این آستان منور حساس هستند، رفتارها و تعاملات در حرم باید به گونه‌ای باشد که مردم با ورود به این بارگاه نورانی احساس کنند که واقعا وارد دستگاه امام رضا(ع) شدند و حس صمیمیت داشته باشند، باید احساس کنند که این جا متفاوت است، نه این که یک سیستم اداری مانند دیگر سیستم‌های اداری ببینند. وی افزود: عناوین مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی و غیره بسیار محترم هستند اما در این آستان جایگاهی ندارند، این عناوین مربوط به خارج از حرم مطهر است، در این بارگاه نورانی ما موظفیم همه را به یک چشم ببینیم. وی افزود: امام خمینی(ره) در دیدار با خادمان حرم مطهر رضوی تعبیرات زیبایی به کار بردند، ایشان با آن جایگاه با عظمت و تأثیر گذار در رهبری امت اسلام می‌فرمایند: «امیدواریم همه ما را خداوند از خدمت گزاران آستان قدس رضوی قرار دهد» یا می‌فرمایند «شما چقدر خوشبخت هستید که در آن آستان کار می‌کنید»، این که امام راحل با آن عظمت، حسنات و اقدامات عظیم‌شان به حال خادمان دستگاه مقدس حضرت رضا(ع) غبطه می‌خورند، دلیلش آن است که ایشان به جایگاه رفیع این بارگاه معرفت دارند. حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: این که رهبر معظم انقلاب، این آستان ملکوتی را قطعه‌ای از بهشت می‌خوانند یا می‌فرمایند «نمی‌توان گفت دستگاه امام علی بن موسی الرضا(ع) امروز فرق دارد با زمانی که ایشان در حیات ظاهری بودند.» دلیلش معرفت معظم‌له به جایگاه رفیع آستان قدس رضوی است.