درمان ایثارگران در انتظار اصلاح بودجه بنیاد شهید

گروه اجتماعی-  برخی از مردم خودآگاه یا ناخودآگاه تصورشان این است که ایثارگران و خانواده شهدا در رفاهند و همه امکانات اجتماعی برایشان صف کشیده اند. ولی وقتی با مادر کهن سال دوشهید در شهرستان داورزن صحبت می کنی و می گوید به دلیل بدهی های بیمه به مراکز درمانی، هزینه های درمانم را   باید به صورت نقد   پرداخت کنم، تازه متوجه می شوی که آسمان برای آن ها هم همرنگ آسمان دیگران است. هیچ وقت از خاطر نمی برم حرف آن فرزند شهید را که می گفت برخی از مردم با طعنه به ما می گویند شما سهمیه دانشگاه دارید... بعد با بغضی که همراهش بود می گفت چه کسی حاضر است پدر نداشته باشد اما سهمیه دانشگاه داشته باشد؟ من هرچه دارم و ندارم به شما می دهم شما فقط لحظه ای طعم داشتن پدر را به من برگردانید!
این است روزگار آنان و امروز رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس از مغفول ماندن اجرای قوانین حوزه ایثارگری انتقاد می کند و می گوید: وضعیت درمان ایثارگران نابه سامان است و بنیاد شهید دو هزار میلیارد تومان به بیمه بدهی دارد.
حسن نوروزی  درباره مشکلات موجود جدید در ارائه خدمات به ایثارگران  به خانه ملت می گوید: آقای شهیدی (رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران )طی هفته های اخیر در فراکسیون ایثارگران حاضر شدند و وعده پیگیری بیمه تکمیلی ایثارگران را از طریق دولت دادند اما متاسفانه همچنان مشکل حل نشده است.
بیمه زیر بار نمی رود


 این نماینده مجلس با انتقاد از این که بنیاد شهید دو هزار میلیارد تومان به بیمه بدهی دارد، گفت: بیمه زیر بار تعهدات نمی‌رود و هم اکنون ایثارگران و خانواده شهدا درباره درمان با مشکل مواجه هستند.
چالش کسری 5هزار میلیاردی بنیاد شهید
چندی قبل منصور میرمرادی معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران گفته است: «طبق اعتباراتی که برای دستگاه های اجرایی تنظیم شده است، امسال بنیاد شهید چهار هزار و 900 میلیارد تومان کسری بودجه دارد. امسال 13 هزار و 900 میلیارد تومان بودجه برای بنیاد شهید درنظرگرفته شده است در حالی که سال گذشته فقط 9 هزار و 330 میلیارد تومان بابت حقوق از سوی این نهاد پرداخت شده بود.»
نمی توانیم!
با یکی از مسئولان که علاقه ای ندارد نامش برده شود همکلام می شوم، می گوید: «آقای شهیدی در یکی از نشست ها اعلام کرده است اگر بنیاد شهید بخواهد خدمات را بدون کم و کسر به ایثارگران و خانواده شهدا ارائه کند به 18هزار میلیارد بودجه نیاز دارد. با بودجه کنونی فقط می توانیم امور عمومی مثل حقوق را پرداخت کنیم. به این کسری بودجه تورم و افزایش قیمت ها را هم اضافه کنید که شرایط را بسیار سخت کرده است».
فراکسیون ایثارگران ضعیف عمل کرد
در این باره با مهندس رضا شیران عضو کمیسیون اجتماعی و فراکسیون ایثارگران گفت و گو می کنم. شیران ضمن این که از جزئیات کسری بودجه بنیاد شهید  و مشکلات پیش روی جامعه ایثارگری مطلع است، می گوید: به عنوان یک ایثارگر و عضو فراکسیون ایثارگران مجلس معتقدم فراکسیون ایثارگران در این دوره قوی عمل نکرد. وقتی از شیران درباره راهکار کنونی کسری بودجه این نهاد می پرسم، می گوید: اتفاقا این موضوع از مواردی است که شخصا پیگیر آن هستم و راه هایی برای جبران آن وجود دارد. از جمله اصلاح بودجه که حتما باید درباره آن با تدوین یک طرح  اقدام  و به سرفصل های بودجه ایثارگران اضافه کنیم.  مثل اصلاح بودجه و انتقال از سرفصل های دیگری همچون حامل های انرژِی شاید بتوان اقدام کرد. راه های دیگر این است که دولت در این زمینه لایحه ارائه دهد و همچنین می توان با ارائه متمم برای برداشت رقمی حدود 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اجازه بگیریم.