ایران به جمع دارندگان پدافند راهبردی جهان پیوست

سامانه موشکی پدافند هوایی باور 373 که به دست متخصصان صنعت دفاعی کشور در کمتر از یک دهه طراحی و ساخته شده است، روز پنجشنبه با حضور حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور و برخی فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی رونمایی و آماده تحویل به نیروی پدافند هوایی ارتش شد.
سامانه باور ۳۷۳، یک سلاح پدافند هوایی زمین‌پایه است که در کلاس برد و ارتفاع بلند جای می‌گیرد و طراحی آن با نگاه به سامانه‌های روز دنیا و با تکیه بر دانش و تجربیات متخصصان ایرانی و با بهره‌گیری از فن‌آوری‌سامانه‌های بومی‌صیاد ۲ و ۳ انجام شده است.
سامانه سلاح پدافند هوایی باور ۳۷۳، محصول وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که متخصصان سازمان صنایع هوافضا مسئولیت یکپارچه‌سازی و سیستمی ‌آن را به عهده داشته و با هدایت عملیاتی نیروی پدافند هوایی ارتش و مشارکت شرکت صاایران و سازمان صنایع دفاع، طراحی و تولید شده است.
این سامانه می‌تواند اهداف هوایی را در صحنه نبرد با اصابت مستقیم موشک یا با اصابت ‌ترکش‌های سرجنگی موشک ساقط کرده و مانع از ورود اهداف هوایی به محدوده عملیاتی خود شود.


در مسیر طراحی و دستیابی به این سامانه سلاح، فناوری‌های بسیاری مانند فناوری موشک عمود پرتاب، فناوری چرخش موشک به سمت هدف جهت پوشش 360 درجه جغرافیای تهدید و... احصاء و به‌صورت عملیاتی بکار گرفته شده است.
این سامانه با وجود توانمندی‌های بیش از سامانه مشابه خارجی، با هزینه بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی تولید شده است. یکی از دلایل راهبردی بودن سامانه‌هایی نظیر باور343، قابلیت اعمال حاکمیت در یک فضای گسترده است.
سامانه پدافند هوایی باور 373
 از «اس 300» قوی‌تر است
حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از سامانه موشکی ۳۷۳ که به مناسبت روز صنعت دفاعی برگزار شد با بیان اینکه صنعتگران دفاعی کشور، همواره و هر سال در روز صنعت دفاعی هدیه‌ای ارزشمند و مناسب را به ملت غیور و شریف ایران تقدیم می‌کنند، گفت: سال گذشته از جنگنده کوثر که بدنه و موتور آن تماماً توسط متخصصان کشور در صنایع دفاعی ساخته شده بود، رونمایی شد و پرواز این هواپیمای جنگنده، هدیه صنعت دفاعی کشور به ملت ایران بود.
رئیس‌جمهور افزود: البته صنعت دفاعی در طول سال نیز هدایای دیگری را به ملت تقدیم کرد که از جمله آنها فعالیت زیردریایی‌ها و ناوچه‌های جدید بود که در افزایش قدرت دریایی کشور بسیار حائز اهمیت است.
روحانی با‌ اشاره به سامانه «باور ۳۷۳» که در این مراسم رونمایی شد، گفت: این سامانه از سامانه دفاعی اس ۳۰۰ قوی‌تر و به سامانه دفاعی اس ۴۰۰ بسیار نزدیک است و این کار بسیار ارزشمند و هدیه بسیار بزرگی از سوی نیروهای مسلح و وزارت دفاع ما برای مردم عزیز ما بوده است.
اولین فراری از منطقه
خود آمریکایی‌ها هستند
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هیچ وقت آمریکا از لحاظ سیاسی و حقوقی همچون شرایط امروز ضعیف‌تر، مهجورتر و منزوی‌تر در طول تاریخ نبوده است، تصریح کرد: حوادثی که در ماه‌های اخیر به‌وجود آمد نشان داد که اولین فراری از منطقه خود آمریکایی‌ها هستند. آمریکا در منطقه همه آرزوهای خود را بر باد رفته می‌بیند.
روحانی ادامه داد: این سؤال را باید از آمریکایی‌ها پرسید که شما چه کاری در منطقه انجام دادید، جایگاهتان را در منطقه تقویت کردید؟ می‌خواستید اسرائیل را در شرایط جدید قرار دهید، موفق شدید؟ می‌خواستید ‌تروریست‌ها را به‌عنوان ابزار خود نگه دارید که هر زمان نیاز داشتید از آنها استفاده کنید، آیا موفق شدید؟ کجا شما موفق بودید؟ شما گفتید ما از عراق به زودی خواهیم رفت اما دروغ گفتید و نرفتید.
منطق ما با منطق آمریکایی سازگار نیست
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دعوای اصلی ما با آمریکا نظامی یا اقتصادی نیست بلکه ما مشکل تفکر، دیدگاه، آینده نگری، جهان‌بینی و مشکل استراتژیک است، تصریح کرد: ما معتقدیم به‌عنوان یک مسلمان و یک ایرانی فرهنگ‌دوست که هر ملتی اولاً باید به فکر منافع ملی و امنیت ملی خود باشد و دوم اینکه حق تجاوز به دیگران را ندارد، یعنی باید به حقوق دیگران احترام گذاشت.
روحانی افزود: آنها می‌گویند اگر ما بخواهیم نفت به خلیج ‌فارس و تنگه هرمز ببریم، باید به امنیت آن منطقه فکر کنیم، اما اگر نخواهیم نفتی ببریم، برای دیگران نسخه می‌پیچیم و به‌عنوان حق مشاوره از آنها پول می‌گیریم اما ما همچین اعتقادی نداریم چرا که ما می‌گوییم آبراه‌های بین‌المللی برای همه باید امن باشد، سال‌ها کشتی‌های ما در باب‌المندب منجی همه آنهایی بودند که ‌تروریست‌ها به آنها حمله کردند.
اگر موشک می‌فرستند
نمی‌توانیم با سخنرانی جواب دهیم
رئیس‌جمهور بیان کرد: وقتی مردم عراق از ما در برابر ‌ تروریسم تقاضای کمک می‌کنند، محاسبه نمی‌کنیم که آیا به منفعت مادی ما هست که با ‌ تروریسم بجنگیم یا خیر. ما می‌گوییم مردم عراق انسان‌های شریف، همسایه ما و در طول تاریخ دوست ما به‌حساب می‌آیند و امروز مورد تجاوز ‌تروریست‌ها قرار گرفتند و از ما درخواست کردند تا در مبارزه با آنها مشارکت داشته باشیم و آن درخواست را اجابت می‌کنیم.
وی تصریح کرد: بنابراین، این منطق ما است که با منطق آمریکایی‌ها سازگار نیست. دو منطق رو در روی هم است. مشکل ما با آمریکا سیاسی و اقتصادی نیست، بلکه مشکل استراتژیک است، اساس تفکر، دیدگاه و جهان‌بینی است.
رئیس‌جمهور افزود: حالا که شرایط اینچنین است، ما باید در تمام زمینه‌ها قدرت خود را بسیج کنیم، حالا که طرف مقابل ما، دشمنان ما منطق را نمی‌پذیرند اینجا جایی نیست که در برابر زور بخواهیم با منطق جواب دهیم. اگر طرف موشک می‌فرستد ما بخواهیم سخنرانی کنیم و بگوییم که آقای موشک اینجا کشور ما است و مردم ما بی‌گناه هستند، آقای پرتاب‌کننده موشک، اگر می‌توانید دکمه رو بزنید و نگذارید که موشک به کشور ما برسد.
وی با بیان اینکه جواب زور منطق نیست گفت: منطق در برابر منطق خواهد بود و ما معتقدیم که در برابر زور، قدرت می‌خواهد.
روحانی ادامه داد: وقتی طرف می‌خواهد از زور استفاده کند، شما باید همه توان خود را به کار بگیرید. اینجا دیگر میز مذاکره به درد نمی‌خورد، آنجایی‌که دشمن از هواپیما، از ناو جنگی، از پهپاد و از موشک بُرد بلند خود علیه ما استفاده می‌کند، آنجا، جایی است که ما باید برویم به دنبال باور قدرت نظامی خود و اینجا ما باور ۳۷۳ را نیاز داریم. اینجا ما باید سیستمی ‌را بسازیم که بتوانیم حرکت دشمن را با فاصله بسیار زیاد متوجه شویم، بعد سیستم خود را در برابر آن تجاوز قفل کنیم و موشک خود را پرتاب کنیم و آن تهدید را منهدم کنیم. حرکت ما اینجا این است.
تنها هدف آمریکا از فشار، تغییر نظام است
وی ادامه داد: تنها هدف شما این است که با این فشارها، نظام را عوض کنید و مجدد مثل گذشته در کشور حاکم شوید، منافع کشور و ملت را چپاول کنید و به قول خودتان در منطقه بدون دردسر کارهای خود را پیش ببرید. خب این خیالی واهی و خوابی آشفته است.
رئیس‌جمهور گفت: این موضوع ۴۰ سال پیش تمام شده، چقدر شما عقب‌ ماندید، چقدر دیر به نتیجه می‌رسید، چرا نمی‌توانید واقعیت را درک کنید. اگر می‌خواهید در این منطقه ثبات و امنیت باشد، راهش راه دیگری است، راهش حق است، منطق و عدل است، ادب و کرامت مردم است، راهش تواضع در برابر انقلاب اسلامی ایران و در برابر مردم ایران است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امن بودن آبراه‌های بین‌المللی خواست ملت‌های منطقه و شرایط اقتصادی امروز دنیا است و ما آماده هستیم برای دفاع و دوستی، همچنان که آماده هستیم در برابر هر تجاوزی بایستیم و با قدرت تجاوز را دفع کنیم.