«تولید داخلی» «کلید حل مشکلات»

مقام معظم رهبري با اشاره به لزوم قدرشناسي مسئولان از فرصت خدمت به مردم و ضرورت همکاري و هم افزايي قواي سه گانه، «اقتصاد» و «فرهنگ» را دو مساله مهم کشور خواندند حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح چهارشنبه در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي هيأت دولت، با اشاره به لزوم قدرشناسي مسئولان از فرصت خدمت به مردم و ضرورت همکاري و هم افزايي قواي سه گانه، «اقتصاد» و «فرهنگ» را دو مساله مهم کشور خواندند و با تأکيد بر توجه کامل مسئولان به «توليد داخلي» به عنوان «کليد اصلي حل مشکلات موجود» نکات مهمي را درباره «رهايي کشور از وابستگي به درآمد نفت»، «توجه ويژه به بخش‌هاي پيشران اقتصادي نظير مسکن، کشاورزي و شرکت‌هاي دانش بنيان»، «ضرورت تغيير نگاه به توليد کننده به‌عنوان رزمنده جنگ اقتصادي» و «لزوم جهت گيري و هدفگذاري پيشرفت اقتصادي به سمت تأمين عدالت و ريشه کن کردن فقر» بيان کردند و مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مرتبط با مقوله فرهنگ را به حساسيت بيشتر و مقابله جدي و هوشمندانه با هجوم همه‌جانبه دشمن به مباني ديني، انقلابي و اخلاقي فراخواندند. مقام معظم رهبري در ابتداي اين ديدار با تبريک عيد سعيد غديرخم و سالروز ولادت حضرت امام موسي بن جعفر(ع) و همچنين هفته دولت، و گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر گفتند: هفته دولت شاخص و نشانه‌اي است که با يادآوري خدمات و تلاش‌هاي يک‌سال گذشته، از يک طرف مي‌تواند مايه دلگرمي باشد و از طرف ديگر، چنانچه اين تلاش‌ها با دو شرط مهم «حرکت جهادي» و «نيت الهي» همراه شود، زمينه ساز برکات زيادي در جامعه خواهد شد. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي يکي ديگر از برکات هفته دولت را «ارزيابي اعضاي دولت از عملکرد يک‌ساله خود و نقاط قوت و ضعف آن» برشمردند و افزودند: مسئولان بايد دوران مسئوليت را که يک لطف الهي براي خدمت به مردم است، قدر بدانند و از اين طريق، براي عرصه بسيار دشوار آخرت زاد و توشه فراهم کنند. ايشان با اشاره به گذشت شش سال از عمر دولت، تأکيد کردند: دو سال باقيمانده از دوران دولت، مدت زمان کمي نيست و بايد به دور از گرفتار شدن در برخي آفات، مسائل مهم کشور را «اولويت‌بندي»، و اولويت‌ها را يک به يک پيگيري کرد.
آفت «گرفتار شدن به فروع و حواشي»
مقام معظم رهبري يکي ديگر از آفات دولت‌ها در طول سال‌هاي مختلف را «گرفتار شدن به فروع و حواشي» دانستند و گفتند: دولت در اين دو سال باقيمانده، از حواشي و مسائل فرعي که متأسفانه با ظهور فضاي مجازي، امکان آن بيشتر هم شده است، فاصله بگيرد و مسائل اصلي را در اولويت کاري خود قرار دهد. مقام معظم رهبري دو اولويت اصلي کشور را «اقتصاد» و «فرهنگ» برشمردند و در سخنانشان درباره موضوع اقتصاد با اشاره به تأثيرگذاري مشکلات موجود برطبقات ضعيف و متوسط، توليد داخلي را کليد اصلي حل اين مشکلات خواندند و افزودند: البته به‌دست آوردن و چرخاندن اين کليد در قفل مشکلات اقتصادي آسان نيست اما بايد اين کار را انجام داد. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي علت نامگذاري امسال به نام «رونق توليد» را توجه به پيش‌بيني‌ها درباره افزايش کارشکني‌هاي بيگانگان برشمردند و خاطرنشان کردند: بهترين مقابله با اين دشمني‌ها، رونق توليد است که به فضل الهي در اين زمينه حرکتي در بخش‌هاي مختلف ديده مي‌شود که به نوبه خود نشان دهنده ظرفيت‌هاي بالقوه در سراسر کشور است، بنابراين مسئولان بايد توليد داخلي را اساس کار قرار دهند. ايشان سپس در تبيين اولويت‌ها در زمينه اقتصاد، بر سه مساله تمرکز کردند: «قطع وابستگي به صادرات نفت خام»، «توجه به پيشران‌هاي اقتصادي که مي‌توانند موتور محرکه ديگر بخش‌ها قرار گيرند» و «ضرورت تغيير نگاه مسئولان و دستگاه‌ها به توليد کنندگان». مقام معظم رهبري، درآمد آسان صدور نفت خام را بلايي بزرگ دانستند و يادآور شدند: اين مشکل ديرينه واقعاً به ضرر پيشرفت کشور تمام شده است. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با اشاره به کشورهايي که بدون توليد يک قطره نفت، به پيشرفت چشمگيري دست يافته اند، گفتند: حتي در شرايط غيرتحريمي نيز کنترل بازار نفت از جمله قيمت گذاري و ميزان خريد، دست مصرف کننده‌هاي بزرگ دنيا يعني کشورهاي غربي است و آنها مي‌توانند براساس منافع خود و جهت‌گيري‌هاي سياسي توليدکنندگان را تحت فشار بگذارند.
تبديل نفت خام به فرآورده‌هاي مختلف


ايشان تبديل نفت خام به فرآورده‌هاي مختلف را راه اصلي رهايي از وابستگي به صادرات نفت خام برشمردند و افزودند: همچنان که بارها گفته شده است، مي‌توانيم با استفاده از انديشمندان و صنعتگران، علاوه بر فرآورده‌هاي فعلي نظير گاز و بنزين، در آينده به ترکيبات و توليدات ديگري دست يابيم که ارزش صادراتي آنها چندين برابر نفت خام باشد. مقام معظم رهبري اسلامي، توجه ويژه رئيس‌جمهور، وزارت نفت و ديگر دستگاه‌ها را به ساخت پالايشگاه ضروري دانستند و افزودند: مشکل هزينه توليد پالايشگاه را نيز مي‌توان با نقدينگي موجود در کشور و مديريت قوي حل کرد.
ادامه صفحه 6