اصل فراموش‌شده خودروسازان

افشای وجود مافیای خودرو توسط یکی از نمایندگان مجلس و اختصاص هزینه‌های کلان برای طراحی بدنه خودرو بیانگر آن است صنعت خودرو با وجود آن که ادعا می‌شود خصوصی است، اما این تنها یک ادعا است و حتی مدیران این صنعت هم توسط دولت انتخاب می‌شوند. شما می‌بینید همواره جابه‌جایی گسترده در مدیریت این صنعت می‌شود اما هیچ‌وقت علت اصلی آن مشخص نیست.
هیچ وقت شفاف‌سازی برای این تغییرهای پیاپی صورت نمی‌گیرد. ما طی تحریم‌های سال‌های قبل و تحریم‌های دهه نود همواره شاهد زیان خودروسازان هستیم. تقریبا 30 درصد نیروی انسانی کشور در صنعت خودروسازی کار می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تمام خرابکاری‌های این مجموعه نادیده گرفته شود و شفاف‌سازی صورت نگیرد. اگر خودروسازی زیان‌ده است چرا سازمان بازرسی دخالت ونظارت نمی‌کند. با وجود قیمت بالای خودرو، خودروسازان می‌گویند زیان‌ده هستند و هزینه تولید بیش از فروش است. سال‌هاست خودروهای بی‌کیفیت چندین برابر قیمت سایر کشورها تولید می‌شود و هیچ‌کس هم پاسخگو نیست. حتی در زمانی که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود اما برای خودروسازان کم نمی‌گذارد و هر چند یک‌بار پول کلانی را به آنها تزریق می‌کند.
با این وجود مشکلات خودروسازان اعم از کیفیت و زیان‌دهی‌شان همچنان پابرجاست. در حال حاضر مدیران خودروساز زیر تیغ بازداشت و بسته شدن حساب‌هایشان هستند اما هیچ وقت شفاف‌سازی نمی‌شود. این مسئله حکایت از وجود تخلفات بزرگی است که وجود دارد و مردم از وجودشان اطلاعی ندارند.
دولت به خودروسازان به عنوان مجموعه‌ای که صرفا نیروی انسانی را سر کار نگه داشته و نه مجموعه صنعتی که نیاز به بالندگی دارد نگاه می‌کند. در تمام اقتصادهای جهان یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی مورد توجه، خودرو و خودروسازان هستند. اما در کشور ما خودروسازان نه شاخص رشد بلکه شاخص اشتغالزایی است و کیفیت محصول برایشان اهمیتی ندارد. دولت تنها در صدد حمایت از خودروسازان و نه مصرف‌کننده است. خودروهای تولیدی استانداردهای لازم را ندارند و با قیمت بالا عرضه می‌شوند. وقتی درآمد متوسط مردم زیر سه‌میلیون تومان است یک فرد چقدر کار کند تا بتواند خودرو بخرد.


در چند سال اخیر کسی به زدوبندهای موجود در این صنعت توجه نمی‌کند. این صنعت فقط خودرو تولید می‌کند و اهمیتی به طراحی یا تولید کیفی نمی‌دهد. اکثر طراحی‌های این صنعت مهندسی معکوس است. یعنی موتور یک خودرو روی بدنه یک خودروی دیگر نصب می‌شود یا بدنه را تغییر شکل می‌دهند. برای این کار هم هزینه‌های کلان صرف می‌شود.
سال‌هاست پلیس می‌گوید تولید پراید را متوقف می‌کند اما باز هم خودروسازان فرصت یک‌ساله می‌گیرند و در این یک‌سال فرصت‌ها دائم تمدید می‌شود. چرایی مسئله برای همگان مشخص نیست که چرا این همه پول هنگفت در این صنعت خرج می‌شود، ولی خروجی آن تولید خودروهای بی‌کیفیت است.