8 هزار میلیارد تجهیزات معطل 500 میلیارد!

حدود چهار سال از آغاز عملیات اجرایی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مشهد می گذرد، این نیرو گاه هم اکنون دارای شش واحد گازی است که قرار بود طی دو سال آینده سه واحد 160 مگاواتی بخار به این نیروگاه افزوده شود. حالا بعد این مدت، این سه واحد آماده و تجهیزات آن نیز به مبلغ هشت هزارمیلیارد تومان خریداری شده است. آن طور که نماینده تام الاختیار معین اقتصادی شهرستان مشهد به «خراسان رضوی» می گوید «تجهیزات خریداری شده در محل نیروگاه دپو شده و برای خارج شدن از این وضعیت به 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.» همچنین به گفته قناویزچی در صورت تامین اعتبار ، برای هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.به گزارش «خراسان رضوی»، روز گذشته فرماندار مشهد به همراه معاونان خدمات شهری و برنامه ریزی و توسعه شهرداری و همچنین مدیر مطالبات عمومی و هماهنگی با دستگاه های اجرایی شهرداری و نماینده تام الاختیار معین اقتصادی شهرستان مشهد از برخی پروژه های نیمه تمام و در حال اجرا از جمله نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی، مجتمع خدمات خودرویی آسکو پارس و مجتمع خدمات خودرویی فجر طبرسی بازدید و برای حل مشکلات آن ها برنامه ریزی کردند. در این بازدید که با هدف بررسی فعالیت های شهرداری در حوزه معین اقتصاد مقاومتی صورت گرفت، مشکلات توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی بررسی و به ارائه راهکارهای احتمالی برای رفع مشکلات آن پرداخته شد.
با کمک شهرداری مشکل نیروگاه فردوسی را حل می کنیم
سید محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد در حاشیه بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی در گفت و گو با «خراسان رضوی» درباره آخرین وضعیت این نیروگاه گفت: تجهیزات نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مشهد به مبلغ هشت هزار میلیارد تومان خریداری شده است اما برای نصب این تجهیزات و راه اندازی آن تسهیلاتی بیش از 500 میلیارد تومان نیاز است.
 فرماندار با بیان این که مشکلات این نیروگاه از طریق ستاد اقتصاد مقاومتی شناسایی شده است، افزود: با توجه به این که شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصاد مقاومتی شهرستان مشهد انتخاب شده و  همچنین   استاندار محترم جناب رزم حسینی نگاه ویژه ای به معین های اقتصاد مقاومتی دارند، سعی می کنیم این تسهیلات را از طریق منابع بانکی استان و شهرستان مشهد تامین کنیم. وی تصریح کرد :با توجه به انتخاب شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی شهرستان مشهد، مسئولان این نیروگاه با شهرداری وارد مذاکره می شوند تا از حمایت این مجموعه برخوردار شوند، ممکن است تسهیلاتی که نیروگاه نیاز دارد در قالب تهاتر پرداخت شود.فرماندار مشهد با بیان این که مبلغی از تسهیلات مورد نیاز، دیون پیمانکاران است، افزود: شهرداری مشهد اعلام آمادگی کرد در بحث پرداخت طلب پیمانکاران به صورت تهاتر به توافق برسند تا مشکل برطرف شود و ما هم در این زمینه کمک خواهیم کرد. وی همچنین  به بازدید خود از مجتمع های خدمات خودرویی اشاره کرد و گفت: در این مجتمع ها خدمات خوبی ارائه می شد، در بحث صنوفی که آلایندگی دارند این مجتمع ها می توانند در کاهش آلودگی هوا موثر باشند.


تاثیر راه اندازی نیروگاه در کاهش آلودگی هوا
همچنین شهریار آل شیخ معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد نیز که در این بازدید حضور داشت در حاشیه این دیدار و در جمع خبرنگاران به الگوی اقتصادی کمک به حل مشکلات نیروگاه سیکل ترکیبی مشهد اشاره کرد و گفت: ما الگوی اقتصادی را در قالب های مختلف بررسی می کنیم که چطور می توانیم  تسهیلات مورد نیاز را در اختیار این نیروگاه قرار دهیم.
 آل شیخ با بیان این که در نیروگاه سیکل ترکیبی چند هزار میلیارد تومان تجهیزات دپو شده است، تصریح کرد:توقف  این پروژه با این ظرفیت اقتصادی در شهر و چندین هزار میلیارد تومان که به عنوان سرمایه ملی است و از آن استفاده ای نمی شود به زیان مردم و شهر است، شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصاد مقاومتی شهرستان می تواند با کمک به این موضوع از این زیان ها جلوگیری کند. آل شیخ تصریح کرد: ما در مشهد با آلاینده های زیست محیطی مواجه هستیم و راه اندازی این نیروگاه می تواند جلوی خسارات ناشی از آن را بگیرد.
مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در حاشیه بازدید از مجتمع خدمات خودرویی فجر طبرسی اظهار کرد: از سال 83 تا سال گذشته، حدود 1400 مورد سامان دهی مشاغل صورت گرفته و اکنون نیز در مجموعه های  فجر طبرسی و سامان اوج 600 واحد برای سامان دهی مشاغل آماده بهره برداری است که تا پایان شهریور امسال به بهره برداری می رسد.
اقدامات شهرداری در راستای هم افزایی و شناسایی ظرفیت ها به عنوان معین اقتصادی
همچنین قناویزچی مدیر مطالبات عمومی و هماهنگی با دستگاه های اجرایی شهرداری و نماینده تام الاختیار معین اقتصادی شهرستان مشهد در حاشیه این بازدید گفت: یکی از تفاهم نامه هایی که در قالب معین اقتصاد مقاومتی امضا کردیم پروژه  نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی است که سرمایه گذار آن شرکت مپناست. وی با بیان این که بیش از 95 درصد تجهیزات این نیروگاه خریداری شده است، تاکید کرد: اگر این تجهیزات نصب و واحد های بخار گازی راه اندازی شود، سالانه حدود 900 میلیون متر مکعب در گاز صرفه جویی خواهد شد، از طرفی کاهش آلایندگی زیست محیطی یکی از آثار مهم راه اندازی آن خواهد بود، ضمن این که برای 1000 نفر اشتغال زایی و در زمان بهره برداری نیز برای 250 نفر به صورت ثابت شغل ایجاد می شود. قناویزچی تصریح کرد: مشکلات پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی در راستای معین اقتصادی شهرستان مشهد شناسایی و احصا شد، ورود شهرداری به عنوان معین اقتصادی به پروژه ها و بررسی آن از طرف فرماندار طی مذاکرات آینده ظرفیتی برای کمک به این نیروگاه ایجاد خواهد کرد، آقای فرماندار هم گزارشی را برای آقای استاندار آماده کردند که بتوانند در این زمینه، به ویژه تامین نقدینگی کمک کنند. وی افزود: به هر حال تجهیزاتی که خریداری شده است، در آن جا دپو و به تدریج دچار فرسودگی می شود ، از طرفی  هر روز هزینه های بهره برداری نیز افزایش می یابد و منابع به هدر می رود. نماینده تام الاختیار معین اقتصادی شهرستان مشهد تاکید کرد: ما به عنوان معین اقتصاد مقاومتی شهرستان مشهد سعی می کنیم مسائل بین بخشی را حل کنیم و با افراد و مجموعه هایی که می توانند کمک کنند پروژه ها به سرانجام برسند هماهنگ می کنیم، ما در راستای هم افزایی و شناسایی ظرفیت ها گام برمی داریم.