لایحه حذف 4 صفر با 3 تغییر به بهارستان رفت

رئیس جمهور لایحه «حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ملی» را با قید یک فوریت برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. لایحه ای که برخلاف اعلام قبلی، واحد پول خرد آن به جای ریال، «پارسه» نام گذاری شده است. نکته مهم دیگر، بازه زمانی چهار ساله برای حذف صفرهاست. دو سال مهلت برای آغاز اجرای این قانون و دو سال زمان اجرا و دوره گذار برای تبدیل واحد پول ملی و جایگزینی اسکناس های جدید است. علاوه بر این برخلاف اعلام سخنگوی دولت برای ارائه دو فوریتی این لایحه، حذف صفرها با قید یک فوریت راهی مجلس شده است.
به گزارش  ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت،  حسن روحانی، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیئت وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد. براساس این لایحه واحد پول ایران به تومان تغییر می یابد و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل صد پارسه است. به این ترتیب واحد پول اصلی تومان و واحد پول خرد پارسه خواهد بود. براساس این لایحه دوره گردش موازی و اعتبار همزمان "تومان" و "ریال" که در این قانون "دوره‌گذار" نامیده می‌شود، حداکثر دو سال خواهد بود. همچنین بانک مرکزی حداکثر دو سال فرصت دارد تا پس از لازم الاجرا شدن قانون، ترتیبات اجرایی لازم را برای آغاز دوره گذار فراهم کند. طریقه جمع‌آوری و شرایط خروج اسکناس‌ها و سکه‌های ریال از جریان، طبق قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می‌شود. پس از پایان دوره‌گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.
احتمال بررسی فوریت لایحه در جلسه هفته آینده مجلس
در همین حال یک عضو هیئت رئیسه مجلس از احتمال بررسی تقاضای دولت برای رسیدگی به یک فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور در جلسه هفته آینده مجلس خبر داد و گفت که اگر مجلس با یک فوریت این لایحه موافقت کند، این احتمال وجود دارد که تا دو هفته آینده بررسی جزئیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی کشور در دستور کار قرار گیرد. علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح روند بررسی لایحه حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ملی اظهار کرد: با توجه به این‌که دولت این لایحه را با قید  یک فوریت به مجلس فرستاده است، هیئت رئیسه لایحه را به کمیسیون مربوط یعنی اقتصادی می‌فرستد تا گزارش خود را به صحن ارائه کند.


 
 
   فراخبر
سکه و دلار با واحد پولی جدید چگونه قیمت می خورند؟

با تقدیم لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، طبق اعلام بانک مرکزی "پارسه" به عنوان پول خرد ایران مطرح شده است که با این حساب قیمت‌های فعلی در واحد پولی جدید به این صورت می‌شود که هر سکه بهار آزادی چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی، ۴۱۵۰ تومان خوانده می‌شود یا هر دلار آمریکا که امروز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان است در سیستم پولی جدید ۱۱ تومان و ۷۰ پارسه یا 7/11 تومان خوانده می‌شود. با تغییر واحد پول ملی و حذف صفر از آن قطعا در ابتدا تفاوت‌هایی در نحوه گفتار واحد پولی جدید در میان مردم ایجاد خواهد شد، اما آن طور که به نظر می‌رسد واحد پول ایران شبیه واحد پول بسیاری از کشورهای دیگر از جمله دلار می شود که ترکیبی از یک واحد اصلی و یک واحد خرد است.