تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
عطر عید سعید غدیر که «عیدالله الاکبر» است، این هفته را معطر و پربرکت کرد. گرامیداشت عید غدیر که اکنون در ایران به یک رسم تبدیل شده، بسیار خوبست بشرط آنکه به فلسفه اصلی آن که جاری کردن عدالت در جامعه است نیز توجه شود. واقعیت تلخ و آزاردهنده جامعه ما امروز اینست که از مکتب علوی سخن می‌گوئیم و خود را محب او می‌دانیم اما به راه او که فدا کردن جانش برای استقرار عدالت و مبارزه علیه ظلم و تبعیض بود وفادار نیستیم. نتیجه این شده است که جامعه ما که به نام اسلام محمّدی و تشیّع سرخ علوی انقلاب کرده، طعم عدالت علوی را نمی‌چشد و پر است از تبعیض و بی‌عدالتی‌های اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی. پیروی از مکتب علوی ایجاب می‌کند همراه با تکریم عید غدیر، برای تحقق فلسفه آن که عدالت است نیز تلاش کنیم.
این هفته در تهران، اجلاس سه‌جانبه‌ای مرکب از نمایندگانی از ایران، انصارالله یمن و چهار کشور اروپائی آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس برگزار شد تا راه‌های پایان دادن به جنگ یمن را مورد بررسی قرار دهند. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که عربستان و امارات متوجه بیهوده بودن ادامه جنگ‌افروزی در یمن شده‌اند و احتمال زیادی وجود دارد که اجلاس سه‌جانبه تهران بتواند راه را برای حل بحران یمن هموار نماید.
آزادی نفتکش حامل نفت ایران که یکماه قبل در جبل‌الطارق توسط تفنگداران دریائی انگلیس و به توصیه آمریکا توقیف شده بود، سرانجام این هفته با حکم دادگاه عالی دولت محلی جبل‌الطارق آزاد شد و با تغییرنام از «گریس-1» به «آدریان دریا» تنگه طارق را ترک کرد. این واقعه نشان داد قدرت‌های غربی در برابر مقاومت ملت ایران چاره‌ای جز تسلیم شدن ندارند و باید خوی استعماری از گذشته برجای مانده خود را تغییر دهند.


دیروز رهبر انقلاب اسلامی در دیداری که اعضاء هیات دولت در آستانه هفته دولت با ایشان داشتند، ضمن تاکید بر ضرورت حمایت دولت بر تولیدات داخلی گفتند تکیه بر رونق تولید داخلی راه‌حل مشکلات کشور است. ایشان، اقتصاد و فرهنگ را دو محور مهم که باید مورد اهتمام دولتمردان باشند دانستند و گفتند به بستن فضای فرهنگی اعتقاد نداریم ولی با ولنگاری فرهنگی بشدت مخالفیم و با آن مقابله می‌کنیم.
در بررسی موضوعات خارجی هفته، ابتدا به تازه‌ترین تحولات جنگ یمن می‌پردازیم. این هفته، رزمندگان یمنی تاسیسات نفتی «آرامکو»ی عربستان در «الشیبه» را با 10 پهپاد هدف حمله قرار دادند که از آن به عنوان بزرگترین عملیات پهپادی نیروی یمنی علیه عربستان یاد شد. ولی اخبار این حمله با اسقاط یک پهپاد پیشرفته آمریکا توسط رزمندگان یمن تحت‌الشعاع قرار گرفته است. اسقاط پهپاد جاسوسی پیشرفته آمریکا در آسمان یمن، قدرت موشکی رزمندگان یمنی را بیش از همیشه به رخ کشید و تحولات جنگ یمن را وارد مرحله جدیدی کرد. این اقدام رزمندگان یمن، افکار عمومی را در جهان عرب بشدت تحت تاثیر قرار داده و این واقعیت را به رخ کشیده که ملت‌های عرب هم می‌توانند آمریکا را تحقیر کنند. این تحول بزرگ می‌تواند زمینه‌ساز تسریع در عقب‌نشینی امارات و عربستان در جنگ یمن شود.
این هفته، ارتش سوریه پیروزی مهم دیگری در جنگ با تروریست‌ها به دست آورد و نیروهای دولتی بر منطقه استراتژیک «خان‌شیخون» در استان ادلب تسلط پیدا کردند. خان‌شیخون بزرگترین شهر در جنوب ادلب است و آزادسازی آن به مثابه گامی مهم در مسیر آزادی «ادلب» به شمار می‌رود. ادلب آخرین مقری است که تروریست‌ها و گروه‌های مخالف سوریه در آن مستقر هستند.
سایه بحران بریگزیت با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، همچنان بر انگلیس گسترده است به‌گونه‌ای که این هفته ملکه انگلیس رهبران آن کشور را درباره بریگزیت مورد شماتت قرار داد. این بحران که تاکنون سقوط دو دولت انگلیس را سبب شده دامن بوریس جانسون، نخست‌وزیر فعلی را نیز گرفته است. جانسون این هفته اعلام کرد چه با توافق و چه بدون توافق، انگلیس را در آبان آینده از اتحادیه اروپا خارج می‌سازد، تصمیمی که انتقادهای زیادی در داخل انگلیس برانگیخته است. ناظران بین‌المللی نیز هشدار داده‌اند خروج انگلیس بدون اینکه به توافق جامعی با اتحادیه اروپا برسد عواقب سنگینی ازجمله کمبود سوخت و غذا را برای این کشور درپی خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
شکار پهپاد آمریکا در آسمان یمن رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت: توجه کامل مسئولان به تولید داخلی، کلید اصلی حل مشکلات است وزیر امور خارجه: ایران به تجارت‌ با هر کشوری که بخواهد ادامه می‌دهد در نشست شورای امنیت مطرح شد تاکید دبیرکل سازمان ملل و انگلیس بر ضرورت حفظ برجام اخبار کوتاه اقتصادی لغو سفر ترامپ به دانمارک در پی مخالفت «کپنهاگ» با پیشنهاد فروش «گرینلند» به آمریکا در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن؛ ساخت150هزار واحد مسکونی به دستور روحانی از هفته آینده آغاز می‌شود روسیه خواستار پایان سیاست تحریم آمریکا علیه ایران شد رئیس قوه قضاییه درگذشت داماد آیت‌الله امینی را تسلیت گفت با حکم رئیس جمهور «مونسان» سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی شد با حضور معاون اول رئیس‌جمهور مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران در مازندران راه‌اندازی شد رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ ابلاغ شیوه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان «مشق مهر » طرحی برای حمایت از کودکان کار تحلیل سیاسی هفته