آبروی نظام را نبريد

نامه‌هاي جنجالي
تاريخ انقلاب اسلامي نامه‌نگاري‌‌هاي بسياري را به خود ديده که هر کدام در زمان خود شرايط را تحت تاثير قرار داده و واکنش‌هايي را نيز در پي داشته است. شايد بتوان مهم‌ترين نامه را نامه امام به آيت‌ا... منتظري در ارتباط با کناره‌گيري از قائم مقامي رهبري دانست. گرچه نامه‌نگاري‌هاي جنجالي ديگري نيز پس از رحلت امام صورت گرفت. نامه‌نگاري‌هاي مرحوم حبيب‌ا... عسگر اولادي دبيرکل حزب مؤتلفه با محمدرضا خاتمي به عنوان دبيرکل مشارکت، نامه‌هاي آيت‌ا... سيداحمد خاتمي درباره حصر کانديداهاي معترض سال 88، نامه مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني به مقام معظم رهبري و نامه‌اي که احمدي‌نژاد در اسفند 96 مبني بر برکناري رئيس وقت قوه قضائيه و برگزاري انتخابات زود هنگام به ايشان نوشت. اين در حالي است که نامه‌نگاري‌هاي اخير آيت‌ا... يزدي دبيرکل جامعه مدرسين حوزه علميه قم با آيت‌ا... آملي لاريجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را نيز مي‌توان در رديف اين نامه‌نگاري‌ها قرار داد. البته نکته کليدي در تمايز ميان نامه‌نگاري‌هاي اخير با ساير نامه‌نگاري‌ها لحن نامه‌هاست. در ساير نامه‌ها طرفين با حفظ حرمت طرف مقابل و پرهيز از خشم و تندروي کلامي سعي در اقناع طرف مقابل با منطق و استدلال داشته‌اند، اما در سخنان آيت‌ا... يزدي و نامه آيت‌ا... آملي لاريجاني که در پاسخ به اين سخنان نوشته شد، اين خشم و عصبانيت به وفور به چشم مي‌خورد. جايي که آيت‌ا... يزدي خطاب به آيت‌ا... آملي لاريجاني اظهار کرده بود «به اسم مدرسه علميه، کاخ ساختند! آيا ارث پدرت بود؟ از کجا آوردي ساختي؟» و لاريجاني در پاسخ مي‌آورد: «چرا نشر اکاذيب مي‌کنيد. اگر مقصودتان ظاهر آن است، همين ساختمان‌هايي که شما از آن استفاده مي‌کرديد هم همينطور بود؛ ساختمان مرکز تحقيقات دبيرخانه خبرگان که با لطايف‌الحيل از دست مسئولان آن وقت درآورديد و به عنوان نايب‌رئيس مجلس خبرگان محل کار خود قرار داديد، در همين قد و قواره و وزن بود، نفرموديد کاخ ساخته‌اند، بلکه با اشتياق تمام به آن ساختمان نقل مکان فرموديد.» نکته اينجاست که اگر کسي اين نامه‌ها را با اين ادبيات بدون نام نويسنده بخواند قطعا به ذهنش خطور نمي‌کند که اين نامه‌نگاري‌ها از سوي اشخاصي است که هر کدام در دوره‌‌‌اي رياست دستگاه قضا را بر عهده داشتند. مساله‌اي که با يک جلسه ساده يا نامه‌نگاري محرمانه حل مي‌شد، با رسانه‌اي شدن موجب شد تا نه تنها جامعه رسانه‌اي داخلي بلکه رسانه‌هاي بيگانه از آن سوءاستفاده کرده و آن را به مثابه اختلاف ميان بزرگان نظام بگيرند.
دشمنان طمع و شادي نکنند
دبير شوراي نگهبان در پاسخ به درخواست جمعي از طلاب و دانشجويان براي حل مساله ميان دو تن از علماي حوزه اظهار داشت: من در گفت‌وگويي که با اين دو بزرگوار داشتم هر دو بر حفظ آرمان‌هاي انقلاب و ضرورت حفظ و صيانت از ارکان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و نيز پرهيز از اختلافات و بهانه ندادن به دست دشمنان مردم و نظام تأکيد داشتند و ان‌شاء‌ا... به زودي هر دو عزيز را در کنار يکديگر خواهيم ديد. ايسنا نوشت؛ آيت‌ا... جنتي گفت: دشمنان طمع و شادي نکنند و دل به اختلافات ظاهري نبندند. مسئولان در عين اختلاف نظر و سليقه، در راه آرمان‌هاي انقلاب و خدمت به مردم و دشمني با دشمنان ملت، يکدل و يکصدا هستند. دل‌هاي اين مردم با هدايت‌هاي رهبر عزيز انقلاب به درگاه الهي پيوند خورده است و کشتي انقلاب در اقيانوس مواج حوادث متلاطم نخواهد شد.


آبروي نظام
يک عضو مجلس خبرگان رهبري درباره اختلاف آيت‌ا... يزدي و آملي لاريجاني اظهار کرد: اين جدال‌ها مردم را خسته کرده است. آيت‌ا... هاشم‌زاده هريسي گفت: حرف من اين نيست که چه کسي درست مي‌گويد. اين دعواها هميشه بوده و يکي دو مورد نيست. با خودي‌ها هم همين طور هستيم، با مخالفان دعوا داريم. اين آبروي آن را مي‌برد، آن آبروي اين را مي‌برد و در کل با اين دعواها آبروي نظام را مي‌برند. وي با اشاره به اين‌که «اين دعواها دعواي روحانيت نيست»، ادامه داد: ما به اين دعواها عادت کرده‌ايم. يک نفر که موضوعي را صلاح نمي‌داند، انتقادي مي‌کند و ديگري آن انتقاد را برنمي‌تابد و جواب تند مي‌دهد.
خاتمه اختلافات
يک مرجع تقليد در واکنش به اختلافات آملي لاريجاني و يزدي در توصيه‌اي اظهار داشت: «برادران عزيز! تجربه نشان داده که اينگونه درگيري‌ها هرگز نتيجه‌اي جز روشن شدن آتش فتنه و اختلاف در ميان مردم ندارد. آيت‌ا... مکارم شيرازي گفت: به همه شما احترام مي‌گذاريم و متواضعانه تقاضا دارم اين باب را به کلي مسدود کنيد و به آبروي روحانيت و نظام کمک فرماييد. من به همه شما عزيزان دعا مي‌کنم که به اين وضع خاتمه دهيد و حتي اگر افرادي پادرمياني کنند تا عزيزان از يکديگر عذرخواهي نمايند بسيار بجاست.»
مسائل را خصوصي مطرح کنند
يک نماينده تهران در واکنش به اظهارات آيت‌ا... يزدي خطاب به آيت‌ا... آملي لاريجاني تاکيد کرد: جامعه مدرسين اين اظهارات را تکذيب نکرده بلکه گفته سنديت ندارد. علي مطهري گفت: بنده گفتم بهتر است اين مباحث را خصوصي مطرح کنند و به رسانه‌ها نکشانند، وقتي مردم ببينند مقام‌هاي عالي نظام در مقابل هم قرار مي‌گيرند مخصوصا وقتي که روحاني هم باشند اثر خوبي ندارد. درنتيجه بهتر است اين مسائل به طور خصوصي بين خودشان مطرح شود.
گفت‌وگو با يزدي و آملي لاريجاني
تعدادي از طلاب و فضلاي حوزه علميه قم با آيت‌ا... نوري همداني ديدار و از اين مرجع تقليد درخواست کردند که درباره مطالب منتشر شده في مابين آيت‌ا... يزدي و آيت‌ا... آملي لاريجاني اقدام کند. آيت‌ا... نوري همداني در تماس تلفني ضمن اشاره به جايگاه علمي و سوابق انقلابي، مبارزاتي و خدماتي آيت‌ا... يزدي و همچنين مراتب علمي، مديريتي و خدماتي آيت‌ا... آملي لاريجاني گفت: الحمدلله شما بزرگواران خدمات فراواني داشته‌ايد و داريد و اين موضوع پيش آمده موجب ناراحتي دوستان نظام و انقلاب و خوشحال دشمن شد. اين مرجع تقليد در اين گفت وگوي‌هاي تلفني تأکيد کرد: لازم مي‌دانم با هر شکلي که صلاح مي‌دانيد اين موضوع حل شود و بار ديگري يأس و ناميدي دشمنان را فراهم ساخته و موجبات خرسندي دوستان انقلاب را فراهم آوريد.