سفر ظریف در سایه تحریم کاخ سفید

آرمان ملي - محمدحسين لطف الهي: محمدجواد ظريف روز دوشنبه در فنلاند با رئيس‌جمهور، وزير امور خارجه، وزير امور توسعه و تجارت خارجي و همچنين اعضاي انديشکده ابتکار مديريت بحران اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرد. طي اين سفر محمدجواد ظريف با تمرکز بر موضوع برجام و مذاکره با آمريکا به تبيين مواضع ايران پرداخت و با تأکيد بر پايبندي کامل ايران بر مفاد اين توافق بين‌المللي، به درستي آمريکا را به عنوان مقصر بر هم خوردن برجام نشان داد؛ خروج يک‌جانبه و غيرقانوني از برجام که قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد را به عنوان ضمانت اجرايي اين توافق صادر شده بود، وضع تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ايران و ايجاد تنش در منطقه از اصلي‌ترين دلايل مورد اشاره محمد جواد ظريف در اين نشست بودند. وزير امور خارجه در ادامه با اشاره به موضوع عدم مذاکره به آمريکا اعلام کرد که جمهوري اسلامي علاقه‌اي به مذاکره با واشنگتن ندارد، اما اگر ديگر کشورها خواهان برگزاري اين مذاکرات هستند، ميانجيگري‌هايي که بر محور بازگشت آمريکا به توافق 2015 موثر خواهد بود. وزير امور خارجه پيش‌دستانه از آمادگي ايران براي مذاکره در مسائل حقوق بشري خبر داد، تنها به شرطي که کشورها به سوءاستفاده سياسي از اين مسائل نپردازند.
مطالبات برجامي ايران
وزير امور خارجه در بخش ديگري از سخنان خود در فنلاند با تأکيد بر اهميت اجراي تعهدات برجامي از سوي اروپا، بر گسترش روابط تجاري ميان دو کشور و لزوم به کار افتادن تمام و کمال اينستکس تأکيد کرد. اين موضوع از اين جهت حائز اهميت است که فنلاند در حال حاضر به عنوان رئيس دوره‌اي اتحاديه اروپا انتخاب شده و از نفوذ بالايي در تصميم گيري‌هاي اين اتحاديه برخوردار است. در نتيجه همراهي و همکاري اين کشور با ايران مي‌تواند تأثير خوبي بر روند افزايش مبادلات تجاري ايران و اروپا در سايه تحريم‌ها داشته باشد. ديدار ظريف با رئيس‌جمهور و وزير تجارت خارجي فنلاند را مي‌توان در راستاي همين امر ارزيابي کرد. به گفته وزير امور خارجه اخيرا نيز يک هيأت تجاري از فنلاند براي بررسي راه‌هاي گسترش روابط در سايه تحريم‌ها به ايران سفر کرده بود؛ سخني که در کلام وزير تجارت خارجي فنلاند هم بازتاب يافت و به گفته او راه همکاري ميان ايران و فنلاند در محورهايي مانند پلي‌تکنيک و ICT ÈÇÒ ÇÓÊ.
تقويت ائتلاف منطقه‌اي


محمدجواد ظريف همچنين به تشريح برخي اقدامات تنش زاي ديگر کشورها در خليج فارس و جبل الطارق پرداخت. ظريف با اشاره به توقيف غيرقانوني نفتکش ايراني «آدريان دريا» توسط انگلستان، آزادي آن به رغم درخواست آمريکا براي توقيف را نشانه‌اي از حقانيت ايران عنوان کرد و از کشورهاي اروپايي خواست که از همکاري با آمريکا در تنش‌زايي بپرهيزند. در همين راستا او با تأکيد بر اين که اين مسأله و توقيف کشتي انگليسي «استنا ايمپرو» توسط ايران دستاويز ايجاد ائتلافي نظامي قرار گرفت، آمريکا را عامل تنش در منطقه توصيف و تصريح کرد که صلح منطقه‌اي تنها با حضور نيروهاي منطقه‌اي حاصل مي‌شود. تعبير ظريف از آن رو حائز اهميت است که عدم همکاري کشورهاي عضو اتحاديه اروپا با آمريکا در ائتلاف نظامي، به معني شکست قطعي اين ائتلاف خواهد بود. به طور کلي مي‌توان گفت در پي اين سفر موضع ايران در خصوص پرونده هسته‌اي در اتحاديه اروپا تقويت شد و جمهوري اسلامي با اثبات حقانيت خود در قامت يک مدعي، به طلب تعهدات انجام نشده از سوي اروپا پرداخت. همچنين انتظار مي‌رود روند اين سفرها به آغاز همکاري در زمينه فناوري اطلاعات و توليد علم منجر شود. يکي ديگر از نتايج سفر را مي‌توان در تضعيف ائتلاف فرامنطقه‌اي آمريکا عليه خليج فارس و تقويت موضع طرفداران ائتلاف منطقه‌اي توصيف کرد.
ادامه صفحه 13