آمبولانس‌های تقلبی میانبر رهایی از ترافیک

به دليل اينکه آمبولانس‌ها مي‌توانند در خطوط ويژه به‌راحتي حرکت کرده و از ترافيک سخت و طاقت‌فرساي تهران و ديگر کلانشهرها به‌راحتي عبور کنند، بنابراين برخي سودجويان براي رهايي از ترافيک کلافه‌کننده تهران يا ديگر شهرها اقدام به سوءاستفاده از آمبولانس کرده‌اند که اين خود مي‌تواند مبين عدم نظارت کافي مسئولان باشد.
سوءاستفاده سودجويان از آمبولانس
آنچه مسلم است با نگاهي گذرا به تردد آمبولانس‌ها به‌راحتي مي‌توان به اين مهم دست يافت که متاسفانه برخي از افراد سودجو هنگام عبور آمبولانس سعي بر تردد پشت سر آن دارند تا از اين طريق از ترافيک رها شوند. امروزه برخي با کرايه‌کردن آمبولانس سعي دارند در کوتاه‌ترين زمان ممکن به کار خود رسيدگي کند که اين مي‌تواند نشان از جاي خالي قوانين سختگيرانه در کشور باشد.
تبليغات آمبولانس‌هاي غيرواقعي


در برخي سايت‌ها مي‌توان شاهد افزايش تبليغات آمبولانس‌هايي هستيم که متعلق به هيچ شرکت، سازمان يا نهاد خاصي نيست، به‌گونه‌اي که بنا به اظهارنظر برخي صاحبان اين نوع آمبولانس‌ها درآمد کار با آنها بسيار بالا‌تر و مقرون به صرفه‌تر از هر شغل ديگري است، چراکه کرايه اين نوع آمبولانس‌ها براساس نياز يا موقعيت فرد تعيين مي‌شود که اين خود مي‌تواند بازار کار رانندگان آمبولانس‌هاي تقلبي را بسيار داغ کند. هرچند عدم نظارت بر فعاليت برخي سايت‌ها يا شبکه‌هاي اجتماعي خود عاملي تاثيرگذار براي افزايش فعاليت آمبولانس‌هاي تقلبي در سطح شهر‌ها شده است. بنابراين انتظار مي‌رود مسئولان امر با اين پديده شوم به ‌سرعت مقابله جدي و تاثيرگذار داشته باشند در غير اين صورت آمبولانس‌هاي تقلبي خود عاملي براي افزايش آسيب‌هاي اجتماعي خواهند بود.
حمل‌و‌نقل معلمان کلاس‌هاي کنکور
همان‌گونه که مي‌دانيم اخيرا بحث داغ استفاده غيرمجاز از آمبولانس‌ها به‌واسطه حمل‌ونقل معلمان کلاس‌هاي کنکور مطرح شده؛ اتفاقي که با واکنش بسياري از افراد و کارشناسان مواجه شد، اين در حالي است که در واقع معلمان پرمشغله کلاس‌هاي کنکور براي رسيدن به‌موقع به کلاس‌هاي درس از آمبولانس‌هاي تقلبي استفاده مي‌کنند، به‌گونه‌اي که شايد بتوان اين ادعا را داشت که اين دسته از افراد عاملي براي رواج قارچ‌گونه آمبولانس‌هاي تقلبي در شهر پرترافيک تهران هستند شهري که گره ترافيکي آن تا به امروز به‌واسطه هيچ‌يک از برنامه‌هاي کارشناسي‌شده باز نشده است. همچنين مي‌توان اين ادعا را داشت که درآمد‌هاي بسيار بالاي کلاس‌هاي کنکور خود وسوسه استفاده غيرقانوني از آمبولانس شده است؛ اتفاقي که تنها براي افزايش رفاه يا کسب درآمد بيشتر در حال رخ‌دادن است و از نگاه تيزبين مسئولان به دور مانده است. هرچند تا به امروز گزارش‌هاي بسياري در اين خصوص مطرح شده اما هنوز برخورد جدي و قاطع براي حل اين معضل مشاهده نشده است که اين خود جاي بسي تأمل دارد. هرچند بايد متذکر شد که عدم مقابله جدي با رواج آمبولانس‌نماها بيشتر به دليل اهميت جان مردم است، چراکه نمي‌توان آمبولانسي را که مشغول انجام ماموريت است تنها به بهانه رسيدگي به واقعي يا غيرواقعي‌بودن آن متوقف کرد. بنابراين بايد راهکارهاي بهتري را براي از دور خارج‌کردن آمبولانس‌هاي تقلبي انديشيد تا ديگر افراد سودجو به‌راحتي از اعتماد مردم سوءاستفاده نکنند.
شبيه‌سازي آمبولانس‌ها
پرواضح است که آمبولانس‌هاي تقلبي به‌راحتي توسط افراد سودجو و متقلب به شکل و شمايل آمبولانس‌هاي اصلي تبديل شده‌اند، هر چند در ظاهر آنها به‌راحتي مي‌توان تفاوت‌هايي را نيز مشاهده کرد که البته به دليل تردد بيش از اندازه و بزرگي عدد بالاي اين خودروهاي شخصي آمبولانس‌نما شايد تشخيص آن براي مردم بسيار سخت باشد، اين در حالي است که بايد توجه داشت که آمبولانس‌هاي تقلبي داراي برچسب سلامت نيستند که اين خود مي‌تواند بزرگترين نشانه اين نوع آمبولانس‌ها محسوب شود.
افزايش بي‌اعتمادي در جامعه
افزايش بي‌رويه آمبولانس‌هاي تقلبي خود مي‌تواند تاثيرات منفي بسياري را در جامعه برجاي بگذارد، به‌گونه‌اي که جامعه‌شناسان معتقد هستند که رواج اين‌گونه پديده‌هاي شوم خود مي‌تواند مشارکت مردمي و همچنين کاهش اعتماد اجتماعي را دربر داشته باشد، به‌گونه‌اي که شايد ديگر برخي تنها به دليل اينکه تصور کنند که آمبولانس در حال حرکت در خيابان‌هاي شلوغ مشغول خدمت‌رساني به يک بيمار است يا افراد سودجو راه را براي آنان باز نکنند که اين خود مي‌تواند به‌طور مستقيم با جان افراد بازي کند.
درنهايت...
افزايش معضل ترافيک و موثرنبودن راهکارهاي پيشنهادي خود عامل تاثيرگذاري براي رواج اين‌گونه پديده‌هاي شوم در سطح شهر تهران است، بنابراين براي مقابله با اين‌گونه مسائل شايد بهتر است در ابتدا فکر اساسي براي کاهش بار ترافيکي صورت بگيرد.