يقه سفيدها مصونيت ندارند

آرمان ملي: زماني که آيت‌ا... شاهرودي قوه قضائيه را به دست گرفت، سخناني برزبان راند که در ادبيات سياسي اين سال‌ها فراوان تکرار شده است. قوه قضائيه سکاندار رسيدگي به خطاها و سوءاستفاده‌ها از بيت‌المال بوده و همچنان خواهد بود. سخني که آيت‌ا... شاهرودي بر زبان راند از جهتي مي‌توانست بر جديت دستگاه قضا در رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي تعبير شود. با اتمام آن دوره و با هر کارنامه‌اي که داشت، آيت‌ا... آملي لاريجاني رياست قوه را به دست گرفت اما اگر آيت‌ا... شاهرودي در ابتداي به مسند قضا نشستن تلاطمي در جامعه پديد آورد، آيت‌ا... آملي لاريجاني با رفتن از اين مجموعه خبرساز شد. آيت‌ا... سيدابراهيم رئيسي رياست را به دست گرفت و با نظر به افزايش فساد در کشور، مبارزه با آن را وجهه همت خود قرار داد. اکنون که قاضي القضات تاکيد کرده که با يقه سفيدها مماشات نخواهد شد، مي‌توان دريافت که بازداشت اکبر طبري، از مسئولان مديريت قبلي قوه هم در همين راستا قرار مي‌گيرد. بازداشتي که آغاز ماجرايي پربرخورد بود. آيت‌ا... يزدي که مديريت قبل از آيت‌ا... شاهرودي را دردست داشت، زبان به تندي چرخاند و رئيس بعد از آيت‌ا... شاهرودي را نواخت. آيت‌ا... . آملي طاقت نياورد و پاسخي سنگين روانه کرد. درگيري رئيس اسبق قوه قضائيه با رئيس سابق، تکاني شديد در جامعه ايجاد کرد اما رئيس فعلي قوه، خود را از اظهار نظر دور نگه داشته است و کار خود را دنبال مي‌کند. يقه سفيدها در سخنان رئيسي برجستگي خاصي دارد. بعد از اکبر طبري، پوري حسيني رئيس سابق سازمان خصوصي‌سازي بازداشت شد. حال هم هاشم يکه‌زارع مديرعامل شرکت ايران خودرو برکنار و در دفتر کارش بازداشت شده است. از آنجا که گفته مي‌شود، سرنخ فسادهاي بزرگ به مجموعه‌هاي قدرتمند مي‌رسد و ربطي به اين يا آن جناح ندارد، و با توجه به حرف و حديث‌هايي که در اطراف مجلس شوراي اسلامي چرخ مي‌خورد، انتظار اين است که برخي تکانه‌ها به آن محدوده هم کشيده شود و يا حداقل در انتخابات آينده بازتاب داشته باشد. قاضي‌القضاتي که پرچمدار مبارزه با فساد شده است با صراحت گفت کار را دنبال مي‌کند و يقه‌سفيدها در هر سه قوه مصونيت نخواهند داشت.
اگر امروز نهيب ولي فقيه عادل در راس نظام اسلامي و اقتدار جمهوري اسلامي، دشمن را مستاصل کرده است، همگي از برکات ولايت علوي در نظام است که بايد شکرگزار آن باشيم و شکرگزاري نيز تنها در گرو ولايت پذيري است.
رفع توقيف نفتکش آدريان دريا (گريس1) با حکم ديوان عالي جبل الطارق را نمونه‌اي از شکست دشمن در روزهاي اخير است. اين ميزان از توقيف، صرفا با آزادسازي جبران نمي‌شود بلکه بايد با پيگيري‌هاي حقوقي، خسارت دريافت شود تا درس عبرتي باشد براي همه آنها که بر خلاف موازين بين‌المللي اقدام مي‌کنند.
اجراي عدالت بايد به گونه‌اي باشد که مردم آن را احساس کنند. اينکه برخي مي‌گويند به هر حال يک طرف از اجراي عدالت قضايي، ناراضي خواهد بود، حرف کامل و دقيقي نيست زيرا عدالت، امري فطري است و کساني هم که به ظاهر از يک حکم ناراضي باشند، در خلوت خود از اجراي عدالت احساس رضايت مي‌کنند.


مصمم هستيم که با همه افراد حتي يقه سفيدها که فکر مي‌کنند خط قرمز هستند و مي‌توانند قانون را با استفاده از روابط و نفوذ خود دور بزنند، برخورد کنيم. ما در برخورد با مفاسد، هيچ خط قرمزي جز اجراي قانون نمي‌شناسيم.
همکاران بنده در دستگاه قضايي و همه مجريان قانون بدانند که اجراي عدالت، رضاي خدا و مردم را در پي خواهد داشت و ناراضي بودن عده‌اي قليل، به هيچ عنوان تعيين کننده و اثربخش نيست.