دولت در مسائل خودروسازها دخالت نکند

حسین ساسانی ‪-‬ اینکه یک مدیر ارشد در یک شرکت خیلی بزرگ حتما باید در آن صنعت سابقه داشته باشد، موضوع مهمی نیست. زیرا یک مدیر ارشد در واقع کار تخصصی در آن شرکت انجام نمی‌دهد و تنها قرار است تا کار را راهبری و هدایت کند. این مدیر سعی می‌کند تا آینده آن شرکت را به سمتی هدایت کند که آن شرکت بتواند در بلند مدت موفقیت به دست آورد. در هیچ جای دنیا این شاخص خیلی مهم نیست که در این زمینه تخصص وجود داشته باشد. بلکه این مهم است که باید قابلیت‌های راهبری در مدیر عامل وجود داشته باشد تا فرد بتواند شرکت را هدایت کند. اینکه فردی که انتخاب شده چقدر قابلیت راهبری در این زمینه دارد، به دلیل شناخت ناکافی از این فرد باعث شده تا قادر به قضاوت در این باره نباشم.
اما در حالت کلی باید گفت که بسیاری از مدیرانی که در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو کار می‌کنند بر اساس توانمندی راهبری آن‌ها نیست، به همین دلیل است که شرکت‌های خودورسازی ما سالهاست که علی رغم حمایت‌های دولتی از رانت استفاده می‌کنند و با وجود تزریق منابع زیاد به آن‌ها همواره این شرکت‌ها موفق نمی‎‌شوند و حتی نسبت به گذشته عملکرد بدتری دارند. ما سالهاست که این روش را تجربه می‌کنیم و یک سری از مدیرانی که تنها اسمشان مدیر است و با ارتباطاتی که دارند روی کار می‌آبند، در حالی که توانمندی لازم را ندارند. نکته دیگر دخالت دولت در این زمینه است. وقتی دولت یک مدیر را که باید اعضای هیات مدیره به نمایندگی از سهام‌داران وی را ابقا یا اخراج کنند، دولت چطور به خود اجازه دخالت در این زمینه می‌دهد و مدیری را ابقا یا اخراج می‌کند؟ این نشان می‌‍دهد که صنعت خودروی ما و حتی کل صنایع و اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی بیمار است که با دخالت مکرر دولتی و مکانیزم‌های دولت اداره می‌شود و ما هر روز شاهد این هستیم که اقتصاد کشور ما به ویژه خودرو در شرایط بسیار بحرانی است و اگر حمایتی در این زمینه نباشد این شرکت‌ها در مسیر ورشکستی قرار می‌گیرندو تا زمانی که به دنبال این نباشیم که افراد توانمند و به دور از هر گونه گرایش سیاسی را روی کار آوریم و به آن‌ها مسئولیت دهیم، ایت مشکلات حل نمی‌شود. مدیران توانمند کارکنان توانمند را استخدام می‌کنند و کار را به درستی هدایت می‌کنند.
با استخدام کارکنان درست، این کارکنان استعداد خود را نشان می‌دهند و با شکوفایی استعدادها نوآوری در شرکت‌ها و صنایع مختلف ایجاد می‌شود. وقتی نوآوری باشد، توانمندی باشد و مدیران بهره‌ور روی کار باشند در این صورت، همه چیز دست به دست هم می‌دهند تا محصولات قابل رقابت را به بازار عرضه کنیم و مشتریان راغب به استفاده از آن ها هستند. این یعنی مشتریان حاضر هستند تا پرداخت مالی داشته و از این محصولات استفاده کنند، در این صورت صنعت خودرو می‌تواند تزریق مالی به شرکت کند و کار با نوآوری‌های خوب پیش برود. کیفیت بالای خودرو نیز آنقدری رشد می‌کند که دیگر نیازی نیست تا یک مدیر را به دلایل اتفاقی که ویژگی خاص آن شرکت است، اخراج کنیم.
متاسفانه دخالت های مکرر دولت در ایران خودرو که سهام‌دارن آن عام هستند، این مشکلات را ایجاد می‌کند. انتخاب مدیران بر اساس شایستگی استراتژیک باشد و در این زمینه از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده شود.