در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان. بی.سی» آمریکا مطرح شد دفاع لاریجانی از توافق برجام

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه داشتن رهبران متوهم حق ملت آمریکا نیست، گفت: رفتارهای رئیس‌جمهور آمریکا به پرستیژ ملت آمریکا ضربه می‌زند و آنها را ملتی غیرقابل اعتماد معرفی می‌کند که این برای آنها خوب نیست.
علی لاریجانی در مصاحبه‌ای که با لستر هولد خبرنگار شبکه تلویزیونی آمریکایی "ان. بی.سی" داشت به سوالاتی پیرامون توافق برجام، احتمال جنگ میان آمریکا و ایران، تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی ایران و چگونگی حل مساله فلسطین پاسخ داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ترامپ به دنبال مذاکره با ایران است. آیا شما از این پیشنهاد حمایت می‌کنید؟،گفت: شما اگر جای ما بودید این کار را می‌کردید؟ زمانی آقای اوباما در دولت قبل پیشنهاد مذاکره کرد که ایران پذیرفت. چرا؟ چون برداشت ما این بود که اوباما اصولی دارد. دشمن ما بود اما دشمن دانا بود و با دشمن دانا می‌شد مذاکره کرد اما با دشمن نادان و حتی دوست نادان نمی‌توان مذاکره کرد.
لاریجانی درباره اینکه معیارهای ایران برای مذاکره با آمریکا اظهارداشت:معیارها همان‌هایی است که در توافقنامه هسته‌ای آمده است. بعد از دو سال مذاکره یک توافق هسته‌ای به وجود آمد و در شورای امنیت نیز درباره آن قطعنامه صادر شد، اما آمریکایی‌ها از آن خارج شدند. پس باید به چارچوب تعیین شده آن بازگردند.


وی درباره گام بعدی ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی هم گفت:تصور می‌کنم این اقدام مساله عادلانه‌ای است. ما به توافق هسته‌ای پایبند بودیم که البته مبنایی داشت و مبنای آن این بود که به میزانی به آن پایبند باشیم که طرف مقابل نیز پایبند است.
لاریجانی افزود: رفتار آمریکا باید درست شود. ترامپ یک اشتباه استراتژیک کرد. وقتی توافق هسته‌ای انجام شد رهبر انقلاب ایران نکته مهمی را بیان کرده و فرمودند ما این توافق را تست می‌کنیم اگر به درستی جلو رفت آنگاه وارد موضوعات دیگر می‌شویم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ترامپ یک فرصت را خراب کرد.
رئیس مجلس در مورد اینکه آیا توافق برجام از اساس اشتباه بودهم گفت:از نظر من نه. ما یک توافق هسته‌ای داشتیم که کشورهای مهم دنیا با ما مذاکره کردند و به این توافق رسیدیم و می‌توانست پایه‌ای برای موضوعات مهم‌تر باشد و امنیت پایدار در منطقه ایجاد کند، اما آن را به هم زدند. البته این توافق در داخل کشورمان مخالفان جدی هم داشت اما در مجموع ایران آن را پذیرفت ولی در نهایت با رفتاری که انجام شد خیلی از شرایط تغییر کرد.
وی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا ضد مردم ایران هم اظهارداشت:قطعا تحریم‌ها تاثیر داشته است اما باید به نکته‌ای توجه کرد و آن اینکه براساس قانون برنامه توسعه ششم که در مجلس تصویب شد ما تا پایان مدت برنامه باید بودجه اداره کشور را از نفت جدا می‌کردیم. حالا این کار دو سال جلو افتاد البته کمی سختی دارد اما می‌توانیم به جایی که در قانون برنامه در نظر گرفته بودیم، برسیم. مشکلاتی نیز در زمینه اقتصادی باید حل می‌شد و بودجه کشورمان نباید متکی به نفت تدوین می‌شد که حالا تحریم‌ها دستیابی به این هدف را نیز جلو انداخت.

وی گفت: نکته دوم اینکه در ایران ظرفیت‌های مهمی از نظر نیروی انسانی متخصص وجود دارد و وقتی مشکلاتی به وجود می‌آید به اقتصاد درونی بیشتر توجه می‌کنیم و به دنبال آن زمینه‌های تولید بیشتری هم فراهم می‌شود. وقتی واردات ما کاهش پیدا کند، مجبور می‌شویم نیازهای خود را در داخل تولید کنیم لذا ما به این زمان نیاز داشتیم.نکته سوم اینکه کشوری را که دارای مرزهای آبی و خاکی بسیاری است، نمی‌توان به سادگی تحریم کرد.
رئیس مجلس همنین ارتباطات پشت پرده برای مذاکره ایران و آمریکا را نیز رد کرد.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید کره شمالی با آمریکا رابطه دشمنی دارد اما در عین حال ترامپ به این کشور سفر می‌کند و رهبر کره شمالی را در آغوش می‌گیرد. این موضوع را چگونه تفسیر می‌کنید؟گفت:به نظر ما این موضوع عاطفی نیست. در آغوش گرفتن مساله نیست و باید دید صحنه چقدر از پایه‌های معقول برخوردار است. باید دید آنها از در آغوش کشیدن رهبر کره شمالی چه به دست می‌آورند؟ و در واقعیت چه اتفاقی افتاد؟ آیا مشکل مسابقه تسلیحاتی در شبه جزیره کره حل شد؟ آیا تحریم‌های کره شمالی برداشته شد؟ آقای ترامپ صحنه سیاسی را با صحنه نمایش اشتباه گرفته است. صحنه سیاسی باید نتیجه ملموس داشته باشد. آنها چند بار ملاقات کردند اما نتیجه چه شد؟ حداقل ما به دنبال نمایش نیستیم.
سایر اخبار این روزنامه
ایران اسلامی غرق در شادی عید ولایت و امامت موافقت با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان به‌مناسبت اعیاد قربان و غدیر خم رسیدگی ویژه به تخلفات خودروسازان دکتر ظریف در نشست خبری مشترک با همتای فنلاندی: فروش نفت ایران توسط هیچ نهاد بین‌المللی تحریم نشده است شمخانی در مصاحبه‌ با «ان. بی. سی نیوز»: هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست، وادار کردن ایران به تسلیم است در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان. بی.سی» آمریکا مطرح شد دفاع لاریجانی از توافق برجام ارتش سوریه در «خان شیخون» مستقر شد بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر در جنوب کشور منهدم شد مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: مطالعه طرح ایجاد واحدهای پایلوت تولید محصولات جدید در دستور کار فولاد مبارکه رئیس کل بانک مرکزی: شرایط اقتصادی کشور تا پایان سال بهبود می‌یابد واکسن‌های ایرانی HPV و آنفولانزا تا پایان سال وارد بازار می‌شوند خشم پمپئو از آزاد شدن کشتی آدریان دریا فراخوان نخستین جشنواره ملی آواها و نواهای ایثار واکسن‌های ایرانی HPV و آنفولانزا تا پایان سال وارد بازار می‌شوند فرمانده نیروی دریایی ارتش: اقتدار ارتش و سپاه در مرزها کم‌نظیر است سخنگوی دولت:‌ ایران امروز بیش از هر زمانی به همدلی نیازمند است یادداشت مدیرمسئول دیکتاتور پرور نباشید