اختلال در «بی‌دود» مانع دوچرخه‌سواری زنان شد

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: شهرداری تهران با همکاری شرکتی خصوصی به نام «بی‌دود»، چندوقتی است که دوچرخه‌های کرایه‌ای را در نقاط مختلف پایتخت در اختیار شهروندان تهرانی قرار داده است. اما حالا چند روزی است که زمزمه‌هایی از ممنوع شدن دوچرخه‌های بی‌دود برای زنان به گوش می‌رسد، گفته می‌شود به دلیل برخی اختلالات زنان توانایی ثبت نام در سامانه دوچرخه‌های بی‌دود را ندارند. این در حالی است که پیش از این هم دوچرخه‌سواری زنان با حواشی همراه بود و برخی این کار را غیرشرعی و ممنوع اعلام کرده بودند و حالا ظن آن وجود دارد که به دلیل برخی مخالفت‌ها دوچرخه‌های بی‌دود برای زنان ممنوع اعلام شود.
این موضوع به قدری در فضای مجازی با حواشی روبه‌رو شده که علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره محدودیت دوچرخه‌سواری زنان در توئیتر خود نوشت: «شهرداری نه برای دوچرخه‌های خودش محدودیت استفاده خانم‌ها تعیین کرده، نه برای دوچرخه‌های بی‌دود. دوچرخه‌سواری زنان منع قانونی ندارد، موضوعی که سخنگوی قوه قضاییه هم اخیرا دو بار تصریح کرده. به زودی خود بی‌دود توضیح می‌دهد مشکل چه بوده به هرحال قرار نیست جامعه نصف شود.»
لازم به ذکر است چندی پیش سخنگوی قوه قضائیه در خصوص ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان در اصفهان گفته بود: آنچه در این رابطه برداشت شد یک برداشت ناقص بود. آنچه ایشان در آن نامه اعلام کردند، ممنوعیت دوچرخه‌سواری بانوان نبود بلکه پیشگیری از بدحجابی بود، در این رابطه دستوراتی دادند و‌ای کاش کسانی که اظهار نظر کردند می‌دیدند که در ذیل همان دستور به شهرداری اعلام کرده که محل‌هایی برای دوچرخه‌سواری بانوان فراهم شود؛ همچنین پیشنهاد کرده که دوچرخه‌های ویژه برای بانوان ساخته شود. نظر قوه قضاییه این است که هر کجا عمل مجرمانه‌ای رخ بدهد برخورد شود، ظاهر شدن بانوان بدون حجاب در عموم جرم است. بخش دوم هم جنبه صیانتی دارد؛ من فقیه نیستم و حوزه کاری من هم نیست. دوچرخه‌سواری اگر همراه با جرم نباشد مشکلی نیست.»
غلامحسین اسماعیلی روز گذشته نیز در پاسخ به سوال دیگری درباره دوچرخه‌سواری زنان گفت: «دوچرخه‌سواری برای ما موضوعیت ندارد بلکه آنچه موضوعیت دارد عفاف و حجاب است. بی‌حجابی در داخل خودرو یا بی‌حجابی روی موتور و دوچرخه هیچ تفاوتی ندارد بنابراین دوچرخه‌سواری برای ما موضوعیت ندارد بلکه آنچه موضوعیت دارد، رعایت عفاف و حجاب است.»
با این حال تا کنون هیچ گونه توضیحی از جانب سامانه بی‌دود در رابطه با این اختلال که به موجب آن زنان از دوچرخه‌سواری منع شده اند، داده نشده است.