چه کسی باور می‌کند که آمریکا و اروپا طرفدار حقوق بشر باشند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به منظور انجام سفر به سه کشور اروپایی (فنلاند، سوئد و نروژ)، یکشنبه در اولین مقصد این سفر راهی هلسینکی پایتخت فنلاند شد.
ظریف در بدو ورود به هلسینکی در جمع خبرنگاران در تشریح دلایل این سفر گفت: ارتباطات ما با اتحادیه اروپا ارتباطات مهمی‌است مخصوصاًً اینکه اتحادیه اروپا تعهداتی در چارچوب برجام داده است و باید این تعهدات را اجرا کند.
وی در اولین دیدارش با مقامات فنلاندی با سائولی نینیستو، رئیس‌جمهور این کشور در محل اقامتش دیدار و درباره ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه و عرصه بین‌الملل به گفت‌وگو نشست.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه دیدارها با مقامات فنلاند با پکا‌هاویستو، همتای فنلاندی خود دیدار و درخصوص روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل‌نظر کرد.


در این دیدار علاوه بر گفت‌وگو درخصوص موضوع نفتکش‌گریس ۱ (آدریان دریا) و بررسی آخرین تحولات برجام به‌ویژه ضرورت تسریع در راه‌اندازی و عملیاتی‌شدن کامل اینستکس، درخصوص امنیت منطقه خلیج ‌فارس و ایده‌ها و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای تبادل‌نظر شد.
همصدایی اروپا و آمریکا
پکا‌هاویستو، وزیر خارجه فنلاند در  نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت که مذاکرات سازنده‌ای با همتای ایرانی خود داشته است.
هاویستو در پاسخ به سؤالی درباره نقش فنلاند به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات برجامی اروپا گفت: اخیرا یک هیئت تجاری از فنلاند به تهران سفر کرد البته با توجه به تحریم‌ها همکاری در این زمینه آسان نیست.
برخی کشورهای اروپایی در مواجهه با ایران کاملاً با آمریکا همصدا هستند و به همین دلیل صرفا به شعار و وعده بسنده کرده و با بهانه‌های مختلف، از اجرای وعده‌های خود طفره می‌روند.
ظریف نیز در این نشست خبری مشترک گفت: ایران متعهد به تصمیمات اتحادیه اروپا نیست و اروپا هم به دنبال اعمال تحریم‌ها به اعضای غیراتحادیه نیست. توقیف نفتکش توسط انگلیس و جبل طارق هیچ مبنایی نداشت و خوشحالیم این موضوع پایان یافته است. آمریکا یک حکم سیاسی صادر کرده که غیرقانونی است. به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم درباره مقاصد فروش نفت شفاف باشیم چرا که آمریکا به‌صورت غیرقانونی سعی در آزار دیگر کشورها دارد.
وزیر امور خارجه ایران در آخرین مرحله دیدارهایش با مقامات فنلاندی با «ویل اسکیناری» وزیر امور توسعه و تجارت خارجی فنلاند دیدار کرد.
ظریف در این دیدار گفت: اقدامات یک‌جانبه آمریکا محدود به ایران‌ نخواهد ماند و شرکای اروپایی را نیز هدف گرفته است.
وزیر امور خارجه در پایان دیدارهایش در هلسینکی پایتخت فنلاند در گزارش توئیتری درباره این سفر نوشت: ملاقات‌های مفیدی با ریاست اتحادیه اروپا، رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و وزیر تجارت فنلاند داشتم. درباره آنچه نیاز است اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و حفاظت از منافعشان در آزادی دریانوردی انجام دهند، بحث و تبادل‌نظر کردم. همچنین با «دفتر ابتکار مدیریت بحران» دیدگاه‌هایمان درباره مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای و پیمان عدم تعرض را به‌اشتراک گذاشتیم. مقصد بعدی، سوئد است.
سوئد، مقصد دوم سفر
ظریف در ادامه سفرش به سه کشور اروپایی و در دومین مقصد این سفر پس از‌ترک فنلاند راهی سوئد شد.
وی در مراسم شب عید سعید غدیر در جمع ایرانیان مقیم سوئد گفت: ممکن است اینستکس در کوتاه‌مدت برای ما درمان مشکلاتمان نباشد، ولی این واقعیت را نشان می‌دهد که نزدیکترین متحدان آمریکا برای دور زدن آن یک سازوکار درست کردند. البته احساسم این است که اروپایی‌ها بیش از حد در این زمینه با تحریم‌ها محافظه‌کاری می‌کنند.
وزیر امور خارجه با‌ اشاره به‌تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران اظهار داشت: آمریکایی‌ها رسما می‌گویند اگر مردم ایران می‌خواهند نان بخورند، باید سیاست‌هایتان را عوض کنید. یعنی ارعاب برای رسیدن به اهداف سیاسی، یعنی‌ ترور. هدف این ‌ترور هم مردم عادی ایران هستند.
ظریف در این مراسم گفت: جمعه در پاریس با ماکرون و لودریان دیدار می‌کنم.
وی افزود: حتما باید پولی از نفت ایران یا اعتبار معادل نفت ایران وارد اینستکس شود.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: نیاز است این مکانیسم (اینستکس) فقط محدود به غذا و دارو نباشد.
طرفداری از حقوق بشر!
ظریف گفت:چه کسی باور می‌کند که آمریکا و اروپا طرفدار حقوق بشر باشند. خاشقجی را با اره تکه تکه کردند، چه اتفاقی افتاد؟ کدام یک دلار سرمایه‌گذاری در عربستان کم شد؟ باور نکنید که می‌گویند ما به‌خاطر حقوق بشر در ایران سرمایه‌گذاری نکردیم. آیا یک دلار از سرمایه‌گذاری خودتان را در عربستان و امارات کم کردید؟ این همه مردم یمن را کشتند، آیا یک دلار از سرمایه‌گذاری‌ها کم شد؟
وی ادامه داد: چرا ما ایرانی‌ها گول این دروغ‌ها را می‌خوریم؟ چرا ما ایرانی‌ها باورمان می‌شود. بنده هم به خیلی چیزها منتقدم ولی نباید باورم شود اینهایی که دارند از ایران انتقاد می‌کنند، باور دارند. نه اینها باور ندارند. اگر یک روزی ما احتمال می‌دادیم که اینها دلشان برای حقوق بشر بسوزد، خاشقجی تمام این باورها را باطل کرد.
وزیر امور خارجه پرسید: چه کسی باور می‌کند انگلیس نگران حقوق بشر باشد؟ چه کسی باور می‌کند بولتون یا فرانسه نگران حقوق بشر باشند؟ ممکن است نعره‌هایشان در حمایت از حقوق بشر گوش همه ما را کر کند، ولی با خاشقجی چه کار کردند؟ با یمنی‌ها چه کار کردند؟ می‌گویند ما از سیاست ایران در منطقه نگران هستیم، سه هفته نخست‌وزیر لبنان در عربستان زندانی بود، نخست‌وزیر یک کشور که دارای شهروندی فرانسه است را گرفتند و کتک زدند و گفتند متنی را از رو بخوان که من استعفا دادم به‌خاطر دخالت‌های ایران.
ظریف در سفر به استکهلم با «مارگوت والستروم» وزیر خارجه سوئد دیدار و درخصوص موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله برجام، ضرورت تسریع در اجرای سازوکار اینستکس، امنیت منطقه خلیج ‌فارس، یمن و افغانستان بحث و تبادل‌نظر کرد.
وی در ادامه دیدارها در سوئد، با خانم «آن لینده» وزیر تجارت سوئد و مسئول کمیسیون مشترک 2 کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.