وقتی «عمرالبشیر» در دادگاه وابسته به آل‌سعود به دریافت رشوه از آل‌سعود اعتراف می‌کند

سرویس خارجی-فضای سیاسی سودان تا جایی مشوش شده است که شورای نظامی که قیام مردم سودان علیه «عمر البشیر» را مصادره کرده و در کشتار مردم یمن به ائتلاف سعودی کمک می‌کند، دادگاهی را برگزار می‌کند که یکی از جرم‌های متهم آن، دریافت رشوه از همان ائتلاف سعودی است!
این یعنی، مصادره کنندگان انقلاب سودانی‌ها، هم می‌توانند از آخور سعودی بخورند و هم می‌توانند محاکمه‌ای علیه «عمر البشیر» به راه اندازند تا او در این محاکمه به رشوه‌هایی که از سعودی گرفته اعتراف کند. همین فضای گرگ و میش است که درک مسائل سودان را کمی دشوار می‌کند.
‌ بازپرس تحقیقات درباره اتهامات «عمر البشیر» و فساد مالی او فاش کرد که «البشیر» منبع بخش اعظمی از پول‌هایی که در منزلش کشف شده است را اعلام و اعتراف کرده 90 میلیون دلار از عربستان و یک میلیون دلار از امارات دریافت کرده است. «عمر البشیر» در اولین جلسه دادگاه خود در روز دوشنبه اعتراف کرد که 25 میلیون دلار از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و 65 میلیون دلار از «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و همچنین یک میلیون دلار از «خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس‌دولت امارات دریافت کرده است.
«عمر البشیر» برای توجیه این تخلفات مالی مدعی شد این پول‌ها در کارهای «خیریه» صرف شده ولی موارد مصرفی آنها مشخص نیست، چرا که دفتر و سندی هم برای ثبت موارد مصرف شده وجود ندارد! تسنیم در این باره گزارش داده که رئیس‌جمهور مخلوع سودان در ادامه اعترافاتش این را هم گفته که دارایی‌هایش یک منزل در محله کافوری و یک مزرعه و یک آپارتمان است ولی همسرش دو قطعه زمین در محله کافوری دارد که با فروش ماشینش آنها را خریده است! گفته می‌شود جلسه بعدی محاکمه «عمر البشیر» روز شنبه آینده برگزار خواهد شد.
به نظر می‌رسد شورای نظامی مصادره‌گر انقلاب مردم سودان، با این نمایش درصدد است مردم سودان را راضی نگه دارد، و الا وابستگی خود این شورا به عربستان سعودی روشن‌تر از آن است که نیاز به تحلیل و بررسی داشته باشد. همین شورا چند روز پیش تأکید کرد که در کشتار مردم یمن همچنان در کنار سعودی‌ خواهد ماند. ضمن اینکه به احتمال قریب به یقین، رشوه‌هایی که البشیر از ائتلاف سعودی دریافت کرده در قبال اعزام نیرو به یمن بوده است، همان کاری که در حال حاضر، شورای نظامی سودان هم می‌کند! گفتنی است «عمر البشیر» از زمانی که از ایران دور شد و به آمریکا و سعودی نزدیک، مسیر سقوط خود را هموار کرد.