کجای حذف صفرها ایراد دارد!؟

حذف 4 صفر از واحد پولی کشور اصلا کار بدی نیست. در این باب، می‌توان از تجارب ارزنده دیگر کشورهایی که به حذف 4 صفر (یا بیشتر!) از واحد پولی سرزمینشان اقدام کرده و به نتایج خوبی هم رسیده‌اند استفاده نمود. با این حال به نظر می‌رسد بیشتر مردم نسبت به این کار خوب اعتماد و اعتقاد کافی نداشته و درباره‌اش «این هم یک کار مثل بقیه کارها» بگویند. اگر انصاف داشته باشیم باید به مردم حق بدهیم که نسبت به ماجرای حذف 4 صفر هم بدبین باشند، زیرا سال‌هاست مسئولین و متصدیان امور در حل و فصل مشکلات موجود از شیوه‌هایی که چندان مورد پسند مردم نیست استفاده برده‌اند. معمولا مردم عادی در مواجهه با مسائل و مشکلات موجود به دو چیز فکر می‌کنند: یکی از این چیزها که مهم‌تر است و باید فوری فوتی درباره‌اش اندیشه شود پیدا کردن راه حل مشکل موجود است. چیز دوم که فکر کردن به آن در اولویت نیست، اما هرگز نباید از فکر کردن به آن برای مدتی طولانی طفره رفت دلایل ایجاد مشکل و انجام اقدامات پیشگیرانه‌ای است که مانع از بروز مجدد همان مشکل قبلی می‌گردد. موارد فوق قطعا فقط مورد توجه عوام‌الناس و مردم معمولی قرار نگرفته و آنهایی که مدرک ایزو گرفته‌اند خوب می‌دانند که «اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی» از مهم‌ترین اقداماتی می‌باشند که شرکت‌ها و سازمان‌ها و نهادهای مختلف دارنده گواهی ایزو در مواقع مقتضی و مورد نیاز به انجام می‌رسانند. متاسفانه، گاهی آنچه مورد توجه مردم عادی و دولتمردان بسیاری کشورها است، در میان دولتمردان ما جای خوبی برای خود دست و پا نکرده و روی این اصل کمتر مشکلی باعث می‌شود که مسئولین و دولتمردان را به فکر «چه کنیم تا دوباره روی ندهد؟» فرو برد. به عنوان نمونه، در حالی که بسیاری از مسئولین و دولتمردان بر لزوم حذف 4صفر از واحد پول ملی سخن گفته‌اند، کمتر کسی درباره ریشه بروز مشکل روی داده و گرانی و تورم افسارگسیخته‌ای که زندگی را برای بسیاری مردم سخت و دشوار ساخته، سخن به میان آورده است. به عبارت ساده و خودمانی،
در حالی که مسئولین از لزوم حذف 4صفر حرف زده‌اند، کمتر کسی در این باره «این آخرینش است» گفته یا صادقانه «از این حذف‌ها زیاد در زندگیتان خواهید داشت!» را اظهار نموده است. به بیان دیگر، مردم بیش از آنکه از حذف 4صفر نگران باشند نگران اینند که پس از حذف 4 صفر، مسئولین و دولتمردان به نتیجه «دیگر وضع مردم خوب شد»
برسند.
لذا وقتی در شرایط فعلی برخی از مسئولین و دولتمردان در پاسخ به سوال "گرانی و تورم تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟"، "تا زمانی که مردم تحمل کنند!؟" می گویند، فکر اینکه این جواب با حذف 4 صفر از واحد پول ملی به چگونه پاسخی تغییر خواهد یافت هم حکایت دیگری است.