چرا دختران سیگار می‌کشند؟

چند وقتی است که وقتی وارد کافه‌ها می‌شوید دخترانی را می‌بینید که در کافه نشسته‌اند و سیگار می‌شکند؛ نگاه کلی به حجم زیاد دود در کافه هر آدمی را به فکر وا می‌دارد که چرا جوانانمان به ویژه دخترانمان به این سمت و سو کشیده شده اند؟
موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که عوامل متعددی برای سیگار کشیدن دختران وجود دارد؛ خانواده، دوستان و جمع‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، حتی نحوه بزرگ شدن آن‌ها و یاس و نا امیدی نسبت به آینده در این امر دخالت دارد. علاوه بر این‌ها نبود شادی و نشاط، حتی نداشتن تفریح مناسب برای دختران، محرومیت‌ها و محدودیت‌هایی که به این قشر از جامعه تحمیل می‌شود نیز در این موضوع بی تاثیر نیست. عامل دیگری که باعث گرایش جوانان به ویژه دختران در سن‌های نوجوانی به سیگار می‌شود، پول توجیبی‌های زیادی است که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. اما مهم ترین عامل را می‌توان همان نبود شادی و نشاط و سرخوردگی‌های زنان در جامعه دانست.
در جامعه کنونی ما قبح این مسئله ریخته شده و ما دچار نوعی فرو ریختگی فرهنگی شده‌ایم. در واقع هنجار‌هایی که باید برای زنان جامعه ما نهادینه می‌شد چون با نوعی سرخوردگی و امر و نهی همراه بوده، باعث نوعی عصیان در جامعه شده که سبب می‌شودتا زنان جوان ما به واسطه سیگار کشیدن اعتراض خود را بیان کنند.