بودجه بنیاد فقط پاسخ گوی حقوق ایثارگران است

محمد جواد رنجبر/ ظاهرا قرار نیست مشکل تاخیرهای طولانی در پرداخت هزینه های درمانی ایثارگران به این زودی ها حل شود. ایثارگرانی که درمان، یکی از اصلی ترین نیازهای آنان است و مدت هاست از تاخیر در پرداخت هزینه های درمانی خود توسط بیمه دی انتقاد دارند.
مشکل ادامه دار ایثارگران
به گزارش خراسان، تا یکی دو سال گذشته هزینه های درمانی ایثارگران توسط بیمه ایران پرداخت می شد؛ اما پس از آن بنیاد شهید و امور ایثارگران طی قراردادی با بیمه دی، این کار را به این شرکت بیمه ای سپرد و  از همان ابتدا تاکنون ایثارگران در زمینه دریافت مطالبات خود با مشکل مواجه اند. البته بیمه دی هم مطالبات خود را از دولت دریافت نکرده و آن طور که میرمرادی معاون توسعه مدیریت بنیاد شهید حدود دو هفته پیش اعلام کرده است، بنیاد شهید الان 1800 میلیارد تومان بدهی به بیمه دی دارد.
درمان تعطیلی ناپذیر است


آن گونه که معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دیروز در جلسه مجمع عمومی سالیانه عادی سازمان اقتصادی کوثر اعلام کرده، بودجه این بنیاد فقط پاسخ گوی حقوق ایثارگران است: «اکنون بودجه سنواتی بنیاد تنها پاسخ گوی حقوق ایثارگران است و برای دیگر بخش‌ها هیچ بودجه‌ای باقی نمی‌ماند، اما حوزه‌ای مثل درمان دارای حساسیت‌های بسیار زیاد و تعطیلی ناپذیر است و باید به هر نحو ممکن این بخش را فعال نگه داشت.»
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی افزود: باید ماهانه برای درمان ایثارگران مبلغ 250 میلیارد تومان به بیمه پرداخت ‌شود و اکنون بدهی زیادی به بیمه داریم. همچنین در حوزه آموزش نیز با کمبود بودجه روبه رو هستیم و از سوی دیگر امکان پرداخت معوقات ایثارگران از سال 1395 را نداریم.
به گزارش «ایثار»، معاون رئیس جمهور با تأکید بر لزوم افزایش مشارکت مجموعه‌های اقتصادی بنیاد در زمینه تأمین هزینه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: سازمان اقتصادی کوثر و دیگر مجموعه‌های اقتصادی باید برای جبران خلأهای اعتباری به بنیاد کمک کنند. بر همین اساس باید از توسعه در مجموعه‌ها پرهیز و به ارتقای مجموعه‌های فعلی اکتفا کرد.
وی در ادامه به ارائه توصیه‌هایی خطاب به مدیران سازمان اقتصادی کوثر پرداخت و افزود: در زمینه کاهش هزینه‌های جاری و غیرضروری باید به هر نحو ممکن اقدام شود و شرکت‌های زیان‌ده، دارایی‌های بلاتکلیف و فعالیت‌های متوقف شده و نا‌تمام هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.
حجت الاسلام والمسلمین شهیدی حضور شرکت‌های سازمان اقتصادی کوثر در بورس را اقدامی مثبت دانست که باید ادامه یابد و گفت: باید از به‌کارگیری بازنشستگان پرهیز و برای افراد بازنشسته نیز جانشین پروری مناسب انجام شود تا نیروهای جوان جایگزین شوند. همچنین باید در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید حرکت کرد. بر فعالیت زیرمجموعه‌ها نیز باید به‌صورت دایمی نظارت شود.
دوباره بیمه ایران؟
به گزارش خراسان، شنیده می شود سال گذشته هیچ شرکتی در مناقصه بیمه ایثارگران شرکت نکرده و به همین دلیل پوشش بیمه تکمیلی ایثارگران به صورت تکلیفی به بیمه دی واگذار شده است و همچنین قرار است از آبان ماه امسال، دوباره بیمه ایران عهده دار بیمه تکمیلی ایثارگران شود. در هر صورت ایثارگران همچنان منتظر حل مشکل تاخیرهای طولانی در دریافت مطالبات هزینه های درمانی خود از بیمه دی هستند.