آیا اصولگرایان از رئیس سابق قوه قضائیه عبور خواهند کرد؟ زیر تیغ منتقدان

الهام برخوردار
عبور یا تغییر رفتار؛ واژه‌ای که این روزها در فضای سیاسی کشور خیلی شنیده می‌شود. متاسفانه عملکرد برخی افراد و مسئولان در کشور ما به گونه‌ای است که بعد از اتمام فعالیت‌ آنها از سوی جناح و جریان مورد حمایت خود مورد حمله قرار می‌گیرد. این رفتار البته از سوی اصولگرایان بیشتر دیده شده است و موارد مکرری در همین رابطه داشته است. نمونه این رفتار و رویکرد اصولگرایان را می‌توان درمورد رئیس دولت‌های نهم و دهم مشاهده کرد. محمود احمدی‌نژاد فردی است که در سال‌های پایانی ریاست‌جمهوری خود مورد عناد این جریان قرار گرفت و حتی بعد از پایان دوره ریاست خود بیشترین حملات از سوی اصولگرایان متوجه او شد. حالا گویا نوبت صادق آملی لاریجانی است. به نظر می‌رسد اصولگرایان رویکردشان نسبت به صادق آملی لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه، تغییر کرده است. فردی که تا پیش از این بیشترین حملات به خود را از سوی احمدی‌نژاد می‌دید، به یکباره مورد هجمه یک جریان سیاسی و رسانه‌های منتسب به آن قرار گرفته است. منتقدان دیروز احمدی‌نژاد حالا در مواجهه با آملی لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه با او هم‌داستان شده‌اند.
در این میان دستگیری اکبر طبری، معاون اجرائی ریاست سابق قوه قضائیه به اتهام ارتباطات ناصواب و خلاف موازین قضائی با برخی از اصحاب پرونده و همچنین توصیه و اعمال نفوذ در برخی دستگاه‌های قضائی نیز اتفاق افتاد و فضا را دوچندان برای لاریجانی سخت کرد. البته دفتر صادق آملی لاریجانی در جوابیه‌ای اعلام کرده بود برخی از اتهامات مطرح در‌مورد معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه ‌قبلا در دادسرا بررسی شده و کذب‌بودن آن محرز شده بود.
در ادامه برخورد برخی رسانه‌های اصولگرا، صداوسیما نیز اخیرا به جرگه منتقدان آملی لاریجانی پیوسته است. چندی پیش دو مجری صداوسیما درباره ریاست پیشین قوه قضائیه اعلام کردند که زمانی بابت طرح یک پرسش در صداوسیما درباره عملکرد سازمان ثبت اسناد از سوی رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله آملی لاریجانی، مورد بازخواست قرار می‌گیرند و گفته می‌شود که عوامل بیگانه در صداوسیما نفوذ کرده و دادستان هم علیه آنها اعلام جرم می‌کند و متعاقب آن احضار می‌شوند.


با این‌حال طی روزهای گذشته انتقادات مختلفی از عملکرد آیت‌الله آملی لاریجانی در زمان ریاست قوه قضائیه مطرح‌ شده است. از اظهارات یک روحانی به ساختن حوزه علمیه مجلل از سوی آیت‌الله آملی لاریجانی تا سخنان آیت‌الله محمد یزدی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو حقوقدان شورای نگهبان. او هفته گذشته در دیدار با مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم گفته بود: فلانی می‌گوید اگر این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود، چه رسد که نجف بروید. رئیس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده، دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود؟ از کجا آوردی ساختی؟
این اظهارات اما با واکنش‌هایی از سوی برخی روحانیون و علما روبه‌رو شد از جمله آیت‌الله مرتضی مقتدایی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. او روز گذشته درباره انتقاد آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین از آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه به «ایرنا پلاس» گفته بود: در مردادماه جلسات جامعه مدرسین تعطیل است. ما از یک هفته قبل از مرداد اصلاً جلسه نداشتیم. آقای یزدی اینگونه مطالب را که در ذهن‌شان بود گاهی در جلسات جامعه مدرسین مطرح می‌کردند و حالا علنی آن را بیان کرده‌اند. اگر با من مشورت می‌شد می‌گفتم طرح علنی این مسائل به مصلحت نیست، ولی حالا خودشان صلاح دیدند. ولی من در این قضیه به‌طورکلی وارد نمی‌شوم. به نظرم این شخص (آیت‌الله صادق آملی لاریجانی) اگر کار خلافی داشته، اگر صلاح می‌دانستند همان وقت تذکر می‌دادند، ولی اگر صلاح نمی‌دانستند و سکوت کردند، باید همیشه سکوت کنند. اگر کسی سر پستی بود و رفت، بعد انتقاد کنند این کار درستی نیست. به نظر من هم این کار صحیحی نیست.
به دنبال ادامه انتقادها به اظهارات آیت‌الله محمد یزدی، روز گذشته روابط عمومی جامعه مدرسین به اظهارات آیت‌الله یزدی درباره آملی لاریجانی واکنش نشان داد. حمزه قربانی، مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره متنی که در فضای مجازی به آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، منتسب شده است، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که تنها مرجع اخبار مربوط به آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین، پایگاه اطلاع‌رسانی این تشکل است. سخنانی که امروز در فضای مجازی به آیت‌الله یزدی منتسب شده است، سندیت ندارد و تنها مرجع معتبر در این زمینه، پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین است
حال سوال اینجاست که اصولگرایان که تا پیش از این هیچ‌گونه نقدی را بر قوه قضائیه برنمی‌تابیدند و نقدهای جریان یا چهره‌های اصلاح‌طلب و مستقل را در راستای دشمنی و تضعیف این قوه تفسیر می‌کردند چطور خودشان یک‌شبه منتقد شده‌اند؟ آیا همه اصولگرایان در این نقد و هجمه هم‌نظرند و این رفتار را می‌توان به کل جریان اصولگرایی درمورد لاریجانی نسبت داد یا نه، فقط یک طیف خاصی از این جریان پرچمدار منتقدان لاریجانی است. آیا چنین هجمه‌ها و برخوردهای تندی که از سوی برخی اصولگرایان نسبت به رئیس سابق قوه قضائیه صورت گرفته است در آینده سیاسی برادر او علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز تاثیرگذار خود خواهد بود و اصولگرایان از وی نیز عبور خواهند کرد؟ او که سودای ریاست‌جمهوری در 1400 را در سر دارد آیا خواهد توانست اصولگرایان را در چنین فضایی با خود همراه کند؟ پاسخ به این سولات به زمان بیشتری نیاز دارد و تحلیل فضای کنونی در این زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست. هر چند با توجه به رویه و رویکرد اخیر اصولگرایان بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ بدهد و از فردی حمایت کنند که حامی حسن روحانی بوده است. رئیس‌جمهوری که همیشه مورد انتقاد شدید این جناح بوده و هست.