بنیاد شهید پاسخ نداد

محمد جواد رنجبر- شاید بیشتر مردم فکر کنند که جانبازان، آزادگان و خانواده های شهدا که در پیروزی انقلاب مقدس اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و دیگر موارد از خودگذشتگی و ایثار کردند، حالا دیگر هیچ مشکلی ندارند و از همه لحاظ تامین هستند؛ اما واقعیت، این گونه نیست.به گزارش خراسان، هم اکنون ایثارگران همچنان درگیر مشکل دریافت هزینه های خود از بیمه دی هستند و تاخیر در پرداخت مطالبات درمانی ایثارگران از سوی بیمه دی، باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای آنان شده است.تا یکی دو سال گذشته پرداخت هزینه های درمانی ایثارگران توسط بیمه ایران انجام می گرفت؛ اما پس از آن بنیاد شهید و امور ایثارگران طی قراردادی با بیمه دی، این کار را به این شرکت بیمه ای سپرد و  از همان ابتدا تاکنون ایثارگران در زمینه دریافت مطالبات خود با مشکل مواجه اند. البته بیمه دی هم مطالبات خود را از دولت دریافت نکرده و آن طور که میرمرادی معاون توسعه مدیریت بنیاد شهید حدود دو هفته پیش اعلام کرده است، بنیاد شهید الان 1800 میلیارد تومان بدهی به بیمه دی دارد.
پیام های ایثارگران
جمعی از ایثارگران در این زمینه پیام هایی به خراسان ارسال کرده اند که در ادامه مطلب می خوانید:
* شما را به خدا قسم می دهم از بیمه تکمیلی دی(جانبازان) گزارش تهیه کنید. برای جانباز از درمان مهم تر چیزی وجود ندارد. متاسفانه بنیاد با بیمه دی که زیرمجموعه خود بنیاد است قرارداد بسته و فقط به دنبال سودش است.


* ‌بنده‌ جانباز صعب‌‌العلاج‌جنگ‌تحمیلی هستم‌. ‌دلمان‌خوش‌بود‌ حداقل‌ درمان‌‌ما را جوابگو ‌بودند؛ ‌‌ازموقعی‌که ‌قرارداد از بیمه ایران ‌به‌ بیمه‌ دی تغییر کرده، ‌‌‌بیمارستان،‌ آزمایشگا‌ه‌ و پزشکان نیز ‌قرارداد‌ خود را با این بیمه فسخ‌کرده‌اند. خودمان‌به‌بدبختی‌هزینه‌درمان‌رامی دهیم.‌ازبرج۸سال‌گذشته ‌تاحالا‌پرداخت‌نکرده‌اند؛ ‌خواهشمندم به‌گوش‌مسئولان برسانید خسته‌شده‌ایم‌‌.
* حالا که بیمه دی هزینه رو قبول کرده این قدر دیر به دیر مطالبات دکترها رو داد که همه دکترها حتی خیریه ها هم قرارداد خود را با این بیمه قطع کردند. دمت گرم بیمه دی، خوب حق ادا کردی درحق جانبازان، شهدا و اسرا.
* خوبه که بیمه دی مال خود جانبازان هست وگرنه چقدر طول می کشید پول هزینه دکتر و آزمایشگاه ما جانبازان را بدهد. هیچ دکتری قرارداد با بیمه دی ندارد. یک خیریه هم بودکه اونم به شکرخدا قراردادشو قطع کردن. فقط منت به سر ما جانبازان هست.
* خواهش می کنم به وضعیت جانبازان رسیدگی کنید. هزینه درمان خیلی زیاد شده.
* چند روز پیش به مطب دکتر متخصص داخلی باسابقه رفتم برای نوبت ویزیت باکمال ناباوری فرمودند از پذیرش جانبازان معذوریم، فقط آزاد. دلیل را از آقای دکتر پرسیدم، فرمودند بنیادجانبازان قرارداد را با ما قطع کرده است.
*  هر جا میریم پزشکان دفترچه بنیاد را قبول نمی‌کنند داروخانه میریم دفترچه بنیاد را قبول نمی‌کنند پول نقدی می‌دیم. بیمه دی پول دارو و ویزیت را بعد از شش ماه پرداخت می‌کنه. یادشون رفته کی جوانی و سلامتیش رو برای این کشور داده.
چند سوال
حال سوال اصلی این جاست که چه لزومی به تاسیس بانک و بیمه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود داشته است و چرا بنیاد شهید که دستگاهی خدماتی است،وارد حوزه تصدی‌گری شده که تخصص خود را می طلبد؟! همچنین چرا قرارداد بیمه تکمیلی ایثارگران از بیمه ایران به دی تغییر یافته است؟ افزون بر این سرانجام چه زمانی هزینه های درمانی ایثارگران از سوی بیمه دی پرداخت می شود؟
سوالاتی که برای یافتن پاسخ آن ها با  عبدالرضا عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تماس گرفتیم، اما وی پاسخ گو نبود و خبرنگار خراسان را به روابط عمومی این بنیاد ارجاع داد.
محمد رضا کشاورز مدیر عامل بیمه دی نیز پاسخ گوی تماس های خبرنگار خراسان نبود.