ایمنی‌31 بیمارستان‌مشهد در بند نامه نگاری

«نمی شود که ما هربار نامه نگاری کنیم، آن ها هم نامه ها را بایگانی کنند و هیچ اتفاقی هم نیفتد، با وجود نامه هایی که زدیم فقط یک بیمارستان جواب داده و سه بیمارستان هم تشکیل پرونده دادند و 31 بیمارستان هنوز هیچ کاری نکردند.» این اظهارات مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد است که در پاسخ به پیگیری های ما درباره وعده یک ماه گذشته اش برای پیگیری وضعیت 34 بیمارستان بدون تاییدیه ایمنی در مشهد اعلام کرده بود. به گزارش «خراسان رضوی»، 5 تیرماه در خبری به نقل از مدیرعامل آتش نشانی مشهد اعلام شد که 34 بیمارستان در مشهد تاییدیه ایمنی ندارد، این خبر با عنوان «کمین آتش در 34 بیمارستان مشهد» در همین صفحه منتشر شد. مدیرعامل آتش نشانی در آن زمان اعلام کرد که «15 تیرماه دوباره با 31 بیمارستانی که برای دریافت تاییدیه ایمنی اقدام نکرده اند، مکاتبه می کنیم و اگر در مکاتبه دوم نتیجه نگیریم به صورت قانونی اقدام و اسامی آن ها را به دادستانی اعلام می کنیم.»
پیگیری از دادستانی برای یافتن راهکاری قانونی
حال با گذشت بیش از یک ماه از این وعده، به سراغ امیر عزیزی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد رفتیم و موضوع را از وی پیگیری کردیم. عزیزی در پاسخ به این سوال که نتیجه مکاتبه شما با 31 بیمارستانی که برای دریافت تاییدیه ایمنی اقدام نکرده اند، به کجا رسید؟ به «خراسان رضوی» می گوید: ما بارها با بیمارستان ها مکاتبه کردیم اما نامه های ما را بایگانی می کردند، هم اکنون ما درباره مسائل ایمنی بیمارستان ها، اماکن پرخطر، پاساژها و بازارهای قدیمی گزارشی تهیه کردیم که قرار است همین هفته بین مجموعه شهرداری و دادستانی برای موضوع اماکن پرخطر جلسه ای برگزار شود تا به راهکاری دست پیدا کنیم، در واقع برگزاری این جلسه راهکار قانونی برای برخورد با اماکن نا ایمن است.وی تاکید می کند: در هر صورت معطل نمی مانیم، به دنبال یک راهکار قانونی هستیم، امیدواریم بتوانیم طی روزهای آینده یک لایحه برای اماکن پرخطر که بیمارستان ها نیز شامل آن می شود، به شورای شهر ارسال کنیم.
انتقاد از بهانه تراشی بیمارستان ها


مدیرعامل آتش نشانی مشهد به بهانه تراشی بیمارستان ها برای رعایت نکردن الزامات ایمنی اشاره می کند و می افزاید: برخی بیمارستان ها می گویند اعتبار نداریم، برخی نیز می گویند اولویت آن ها نیست، برخی ها هم سیستم اعلان و اطفای حریق دارند اما باید کمی هزینه کنند، مشاور بگیرند و سیستم را داخل مدار بیاورند، به هرحال توجیه آن ها ایراد دارد.عزیزی تصریح می کند: از طرفی ما دستور پلمب بیمارستان های نا ایمن را نداریم،  برای دستور پلمب، اول باید با خود آن مجموعه نامه نگاری کنیم، بعد با شهرداری منطقه و بعد دوباره شهرداری منطقه با خود مجموعه نامه نگاری کند و در نهایت به دادستانی می رسد که پروسه طولانی می شود. وی می افزاید: مثلا در خصوص یک دیوار که ناایمن است، شهرداری ورود می کند و ایمن سازی را انجام می دهد، بعد با درصد اضافه، هزینه را  از خود مالک دریافت می کند، ممکن  است هزینه ایمن سازی یک دیوار یک یا سه میلیون باشد اما شاید ایمن سازی یک بیمارستان 200 میلیون هزینه داشته باشد، بنابراین در حوزه ایمن سازی شهرداری ها ورود نکردند چون هم هزینه بالاست و هم دستورمشخصی در این زمینه نیست. اما امیدواریم بتوانیم این موضوع را با اجبار یا با ارائه مشوق سرو سامان دهیم.
تشکیل کمیته بحران در تمامی بیمارستان های قدیمی
در ادامه، موضوع را از مدیر فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیری می کنیم. علی رحیمی با بیان این که در مشهد 11 بیمارستان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی است، می گوید: وظیفه نظارت بر ایمنی آن ها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و بیمارستان های خصوصی به لحاظ ایمنی زیر نظر دانشگاه نیستند و همانند ساختمان ها و اماکن عمومی، نهادهای دیگر وظیفه نظارت بر ایمنی آن ها را دارند.وی به وضعیت ایمنی بیمارستان های قدیمی اشاره می کند و می افزاید: در بیمارستان های قدیمی بر اساس وضع موجود، کمیته بحران تشکیل شده است، هر هفته جلسه دارند، وظایف آن ها مشخص است و سالانه مانور آتش نشانی و بحران برگزار  می کنند،  ضمن این که  سعی کردیم در این بیمارستان ها حداقل ها را داشته باشیم. وی می افزاید: من قطعا اعلام می کنم ما هیچ بیمارستانی نداریم که سیستم ایمنی نداشته باشد و همه بیمارستان ها سیستم اعلام و اطفای حریق دارند، این که می گویند بیمارستان های ما ایمن نیستند و فاقد تجهیزات ایمنی است، قبول نداریم. ممکن است در یکی از بیمارستان ها بخشی از تجهیزات از کار بیفتد  که در این زمینه سریع برای رفع آن اقدام می شود، ضمن این که ما در شرایطی قرار نداریم که همه بیمارستان ها را بر اساس آخرین سیستم ها تجهیز کنیم.وی در پاسخ به این که بیمارستان با سایر اماکن عمومی تفاوت دارد و زمان وقوع حادثه خطرپذیری آن بیشتر است، می گوید: این کاملا صحیح است، به همین دلیل کمیته بحران در بیمارستان ها تشکیل شده است، در طول سال های گذشته با آتش نشانی مکاتبه کردیم تا به ما مشاوره بدهند و گزارش های آن در 10 سال گذشته موجود است. رحیمی با بیان این که برای تجهیز بیمارستان ها به لحاظ ایمنی سه پروسه تعریف شده است، اظهار می کند: بیمارستان های جدید تمام ضوابط ایمنی را رعایت می کنند و طبق استانداردهای به روز تجهیز می شوند، بیمارستان های قدیمی نیز یا قابل بازسازی است یا نیست، اگر قابل بازسازی است مثل بیمارستان قائم (عج) که سیستم های ایمنی را به روز می کنیم و اگر ساختمان بیمارستان ها قابل بازسازی نباشد، مثل بیمارستان شهید هاشمی نژاد، در فرایند جایگزین قرار می گیرد و در این فرایند در ساختمان جایگزین آخرین استاندارد های ایمنی رعایت می شود، بیمارستان های امداد، کامیاب و امید نیز به همین شکل عملیات جایگزینی و اصلاح آن در حال انجام است.