نفتکش ایرانی منتظر کاپیتان جدید تعلل در حرکت نفتکش فرصت‌ سوءاستفاده آمریکا را فراهم می‌کند

درحالیه نفتکش ایرانی روزجمعه حرکت کمی را به ثبت رساند اما هم‌چنان درقلمروی سرزمینی جبل‌ طارق است. هر گونه تعلل در حرکت این نفتکش می‌تواند فرصتی تازه برای سوء‌استفاده آمریکایی‌ها فراهم کند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از تریبون ایندیا، روز جمعه شاهد بودیم که نفتکش گریس یک ایران که حدود 5 هفته توسط نیروی دریایی انگلیس در سواحل جبل‌الطارق توقیف شده بود تغییر مکان داد اما مجددا در نزدیکی جبل‌الطارق متوقف شد.
جبل الطارق روز پنجشنبه مجوز لغو توقیف این نفتکش را صادر کرد اما آمریکا در دقیقه 90 تلاش کرد تا این نفتکش را همچنان در توقیف نگه دارد.
درحال حاضر ناخدای "گریس 1" از هدایت آن انصراف داده و نفتکش منتظر یک ناخدای جدید و تعدادی خدمه است تا بتواند حرکت خود را از سر گیرد.


روز جمعه نفتکش شروع به حرکت کرد و دود روشن شدن موتور از دودکش آن دیده شد. اما پس از مدتی متوقف شد و همچنان در سواحل جبل الطارق قرار دارد.
یک دادگاه آمریکایی روز جمعه دستور توقیف مجدد "گریس یک" همراه نفت درون آن و بالغ بر یک میلیون دلار پول نقد درون این کشتی را صادر کرده است.
دادگاه بخش کلمبیا که سابقه‌ای طولانی در صدور آرای ضد ایرانی و مصادره اموال ایران بخصوص به نفع صهیونیست‌ها دارد، مدعی شده اسنادی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد طرحی ازسوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از نظر رژیم آمریکا یک سازمان تروریستی خارجی شناخته شده است، برای دسترسی غیرقانونی به سیستم مالی این کشور به منظور پشتیبانی از حمل قاچاق به سوریه از ایران وجود دارد.
به ادعای این دادگاه، این طرح شامل طرف‌های مختلف وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که با سفرهای فریبنده گریس 1 افزایش یافت. شبکه‌ای از شرکت‌های پیشران که گفته می‌شود میلیون‌ها دلار در حمایت از چنین طرح‌هایی پولشویی کرده‌اند.
این حکم درحالی خواستار توقیف نفتکش شده است که تاکید دارد باید پرونده رسیدگی شود و از لحاظ حقوقی تا زمان اثبات ادعا، فرض بر برائت است.
به گزارش نورث وست هرالد هر گونه تاخیر در حرکت نفتکش گریس یک ایرانی که نام آن به آدریان دریا تغییر کرده است می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای آمریکا در راستای جلوگیری از حرکت آن فراهم کند.
کاپیتان کشتی که از هدایت آن انصراف داده است یک تبعه هندی است و قرار است یک کاپیتان ایرانی جایگزین وی شود.
به گفته وکیل نفتکش آدریان دریا این شناور حتی پیش از ضبط شدن نیاز به تعمیر داشته و یکی از دلایل توقف آن نیز نیاز این نفتکش به تعویض بعضی قطعات است. نفتکش گریس 1 حامل 2.1 میلیون بشکه نفت ایران که از چهارم ژوئیه (12 تیر) امسال توسط پلیس جبل الطارق و نیروهای ویژه انگلیس توقیف شد، باعث ایجاد بحران دیپلماتیک بین تهران و لندن شد.
به دنبال آزادی کشتی گریس 1 توسط دولت جبل الطارق، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه خدمه این نفتکش را تهدید و اعلام کرده است که روادید آنان را باطل می‌کند.
مورگان اورتاگس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم شامگاه پنج شنبه با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی مدعی شد کشتی گریس 1 به نیروهای سپاه پاسداران ایران در انتقال نفت از ایران به سوریه کمک می‌کرده و این می‌تواند عواقب جدی برای هر شخص مرتبط با گریس 1 به همراه آورد. وی همچنین هشدار داد که آمریکا قصد دارد روادید کارکنان کشتی گریس 1 را باطل کند.
محمدجواد ظریف پس از خبر آزادی نفتکش گریس 1، در توئیتر نوشته بود: آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو، شکست خورده است، از نظام قضایی سوء استفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند. این تلاش برای دزدی دریایی، نشانگر بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است.
وی در توییت دیگری با اشاره به نکات کلیدی یادداشت سفارت ایران در لندن نوشت: در یادداشت سفارت‌مان در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس به توقیف نامشروع ابرنفتکش اعتراض، بیانیه‌های عمومی‌مان نسبت به مقصد این کشتی تکرار و شفاف‌سازی شده که تحریم‌های اتحادیه اروپا به ایران اطلاق نمی‌شود(موضع اکثر اروپایی‌ها نیز همین است). چیزی این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که توقیف این نفتکش صد درصد نامشروع بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داد: دستور استخدام 8 هزار پرستار در نیمه اول سال جاری اخبار کوتاه اقتصادی نشست سه‌جانبه ایران، انصارالله و سفرای چهار کشور اروپایی برگزار شد راه های پایان دادن به جنگ یمن دکتر ظریف در همایش ملی الماس‌های درخشان: مردم مبنای قدرت ایران در عرصه های بین المللی هستند نفتکش ایرانی منتظر کاپیتان جدید تعلل در حرکت نفتکش فرصت‌ سوءاستفاده آمریکا را فراهم می‌کند سی و یکمین دوره مسابقات قرآن و معارف کارکنان شرکت فولاد مبارکه برگزار شد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: در آستانه ورود به ساخت موتورهای هواپیما و بالگردهای روز دنیا قرار داریم با حضور جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش؛ یک ناو اطلاعاتی، یک زیردریایی کلاس غدیر، یک یدک‌کش و یک بالگرد به ارتش الحاق شد قائم‌مقام وزیر صمت خبر داد: فعال شدن رایزنان صادراتی در 15 کشور شورای امنیت خواستار خودداری هند و پاکستان از اقدام یک‌جانبه در کشمیر شد یادداشت مدیرمسئول برای فرمانروائی بر قلب‌ها معاون وزیر خارجه ژاپن در دیدار با ظریف: توکیو برای روابط با تهران و تداوم رایزنی‌ها اهمیت زیادی قائل است معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا خبر داد برگزاری نشست بین‌المللی روان‌شناسی و روان‌پزشکی به میزبانی ناجا سید حسن نصرالله: با قدرت جبهه «مقاومت» می‌توان قدس را آزاد کرد