دوگانه کاذب مقاومت مذاکره



گروه سیاسی/ کشتی آزاد شده ایرانی هنوز سواحل جبل الطارق را ترک نکرده که یک جریان سیاسی به سیاق همیشه، مصادره به مطلوب‌های جناحی در راستای القای دوگانه سازی‌های مختلف را کلید زده است. دیروز روزنامه کیهان در گزارش آزادی کشتی ایرانی تیتر زد «مقاومت 20- مذاکره صفر». نویسنده این گزارش هم شاکی از آنکه چرا رئیس دفتر رئیس جمهوری آزادی این نفتکش را پیروزی دیپلماسی دانسته، نوشته است: «نفتکش حامل نفت ایران را اقدام متقابل سپاه پاسداران، از چنگ دزدان دریایی بریتانیای صغیر درآورد. و الّا اگر به مذاکره صرف بود، در این 15 ماهه اخیر باید آبی از مذاکره خالی گرم می‌شد و اروپایی‌ها به اجرای تعهدات برجامی بازمی‌گشتند که برنگشتند. چون احساس می‌کنند تیم مذاکره‌کننده ایرانی، قاطعیت و اقتدار از خود نشان نمی‌دهد و همچنان کوتاه می‌آید.» کیهان در ادامه توصیه کرده که «دولت و وزارت خارجه باید خود را به ‌تراز استانداردهای اقتدار و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران ارتقا دهند تا بتوانند از حقوق ملت در جنگل نظام بین‌الملل صیانت کنند. دیپلماسی التماسی هرگز مدلی موفق از انواع دیپلماسی در دنیا محسوب نمی‌شد و با برجام، کاملاً از اعتبار افتاد.»
این قبیل موضع گیری‌ها به‌نام حامیان «مقاومت» و دمیدن بر دوگانه سازی‌های تفرقه برانگیز معلوم نیست در چارچوب کدام راهبرد ملی انجام می‌شود. مخالفت با ظریف و شیوه‌های وی در حوزه سیاست خارجی آیا دلیلی برای نادیده انگاشتن برخی واقعیات موجود در ساختار کشور است؟ تلاش برای القای دوگانه دیپلماسی- مقاومت در شرایطی انجام می‌شود که بعد از تحریم محمد جواد ظریف از سوی امریکا، سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان پیام مهر برایش می‌فرستد و با خطاب کردن او با عنوان عزیز و دوست ما می‌نویسد:«جناب وزیر، شما صدایی رسا در همه‌ محافل بین‌المللی هستید که واقعیت را فاش می‌سازید، حق را بیان می‌کنید و آن را رودرروی سرکش‌ترین طاغوت‌های جهان یعنی امریکا و ترامپ و همه‌ افرادی از این جنس فریاد می‌زنید و این بزرگ‌ترین جهاد است...ان شاءالله همچنان این‌چنین مدافع مظلومان و مستضعفان و مقاومان خواهید ماند. خداوند شما را حفظ، مراقبت، یاری و تأیید فرماید.» سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و از دیگر چهره‌های برجسته مقاومت هم که بلافاصله بعد از تحریم ظریف به دیدار او رفت، «دفاع از منافع ملی» و «صداقت در بیان» را از خصوصیات ویژه ظریف خواند و گفت: «به شما تبریک می‌گویم که به‌دلیل انتساب به رهبر معظم، حکیم و فرزانه عالم اسلام و جهان، مورد غضب و دشمنی امریکا قرار گرفته‌اید.»سلیمانی افزوده بود: «این اقدام امریکا ثابت کرد که جنابعالی به‌عنوان مسئول سیاست خارجی کشور، تأثیری عمیق بر افکار عمومی و بویژه مردم امریکا نسبت به جهالت رهبران این کشور دارید.»


 توصیف ظریف از زبان این دو چهره شاخص جریان مقاومت با توصیفاتی که جریان مدعی مقاومت از وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دارند، زمین تا آسمان فاصله دارد. و در حقیقت پاسخ صریحی است به ادعاها و تهمت‌های گزاف جریان مقاومت نمای هزینه تراش برای کشور.
جریانی که در خصومت با ظریف تا آنجا پیش رفته که بدیهی‌ترین اصول در دفاع از تأمین منافع ملی را نیز نادیده گرفته و همه چیز را از زاویه تنگ جناحی خود می‌بیند. جریان خود حق پنداری که پشت مقاومت پنهان شده و هیچگاه هم پاسخگوی هزینه تراشی‌های خود برای کشور نبوده است.