جایزالخطاها جایزالفنا‌ها

در حال مطالعه گفته‌های آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری بودم که دوست اهل تله‌پاتی‌ام طی تماسی مزاحم مطالعه‌ام شد و گفت: به جون تو که برام هیچ ارزشی نداره انصافا امسال بدتر از پارسال نیست. این شعر:"سال سال این چند سال- هر سال میگم دریغ از پارسال" حداقل برای سال قبل مصداق نداره برای سال‌های خیلی قبل‌تر شاید مصداق داره. چون پارسال سونامی ‌بد خبری تحریم و گرانی و دلال گرایی وزیدن گرفت و ما را در پیچ و تاب بادهای تند خود به صخره‌های سفت و سخت زندگی کوبید چنان که گوشت کوبیده شدیم. هر چند همین گوشت کوبیده شده (یعنی خودمان) در همین سال به خاطر گرونی گوشت، آرزوی گوشت کوبیده هم به دلمون موند. واقعا چه سالی بود. سالی که تو سیل و سیلاب گرونی غرق شدیم. البته الان نیم‌تنه‌ام از آب بیرون زده یعنی غرق‌غرق هم نشدم الان روی آبم. کلا زندگیم روی آبه! حس می‌کنم مثل یه قایق کاغذی‌ام که از کاغذ روزنامه ساخته شده رو آبم. شنیدی این ترانه رو:" تو چه میدونی که وجودم به چه حاله - همه امیال وجودم تو سرابه – دست به گیسوی تو بردن واسه من تنها خیاله و..." این ترانه را تقدیم می‌کنم به یک سالی که سال خوبی باشه حالا بگرد دنبال سال خوب! بگذریم خلاصه امسال بدتر از پارسال نیست سال قبل دلالال‌ها و سلاطین هر کدام یه شوکر دشستشون بود به تن مردم شوک می‌زدند. ای لعنت بهشون. البته به خودمون رسانه‌چی‌ها هم باید لعنت بفرستم خودمون با خبرهای شوک‌آمیز به ملت کم شوک نزدیم!
ولی الان نگاه به آینه که می‌کنم به قول شاعر این شعر و زمزمه می‌کنم: رو به خودم دادم می‌زنم و فریاد می‌زنم- چه بلایایی ریخت به سرم- ای وای خاک به سرم!
گفتم این ترانه که دست‌کاری نشده؟ تپقی زد و گفت ای مرگ بر تو شکاک. اما میدونی در این یک‌ساله عده‌ای یه شبه ره صد ساله رفتند میلیاردها به جیب زدند امثال من و تو یک شبه یا یک‌ساله ره ده‌ساله رفتیم ده سال پیرتر شدیم؟ البته به قول جناب جهانگیری:"بعضی مشکلات به دلیل بعضی سیاست‌های اشتباه بود" که به نظرم چندان مهم نیست آدمیزاد جایزالخطاست خصوصا مدیران یا برخی فعالین اقتصادی. عمر ما هم جایزالفناست.‌‌ها‌‌ها‌ها!