رئیس قوه قضائیه در کردستان: برخورد با فساد مقطعی نخواهد بود

رئیس دستگاه قضا در سفر یک روزه به کردستان و در جمع قضات این استان با تاکید بر اینکه پایان عمر مفسدان فرا رسیده است گفت: برخورد با فساد مقطعی نخواهد بود.
وی افزود: اجرای عدالت وظیفه تمامی کارکنان و سازمان‌های زیر مجموعه دستگاه قضاست و در این رابطه ادامه مبارزه با انواع فساد به صورت جدی برای پایان دادن به عمر مفاسد ادامه دارد و قضات نیز اجازه دست‌اندازی به حقوق مردم را ندهند.
سید ابراهیم رئیسی، پس از استماع اظهارات نمایندگان قضات و کارکنان دادگستری با بیان اینکه به آمار و عدد بسنده کردن حتما کافی نیست، تصریح کرد: پرونده‌هایی در دستگاه قضایی داریم که یک پرونده جای ده پرونده است. به عدد تنها نباید بسنده شود؛ ولی عدد یکی از شاخص‌ها برای بهره وری است و شاخص‌های دیگر باید در کنارش مورد توجه قرار گیرد.
رئیسی در مورد تامین نیروی اداری خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های ما این است که درحال حاضر 6 هزار نفر در سال 96 امتحان داده‌اند و بنده از ابتدای ورود مدام پیگیر جذب این افراد هستم؛ چون ما به نیروی انسانی نیاز داریم و این موضوع هم مسئله ماست و موضوع آنها.


وی افزود: در این زمینه به مشکل بودجه‌ای برخورد کرده‌ایم و همکاران از طریق سازمان برنامه موضوع را دنبال می‌کنند.
رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که همه این تعداد جذب شوند و بیان داشت: مسئله رفع مشکل نیروی انسانی در تهران و استان‌ها از مسائل مهم به شمار می‌رود.
رئیسی حرکت جهادی را لازمه تحول در دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: برای ایجاد تحول همه اجزای سازمان باید سهم داشته باشند و نقش ایفا کنند.
برخورد جدی با هرگونه فساد اداری ازسوی دستگاه قضا
همچنین رئیس قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تضمین سلامت ادارات استان کردستان، ضامن این موضوع را برخورد جدی با هرگونه فساد اداری ازسوی دستگاه قضا عنوان کرد.
رئیسی اظهار کرد: در دیدار با جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاه کردستان با دیدگاه‌شان آشنا شدیم و نکته نظرات خوبی درخصوص دادرسی پرونده‌های قضایی مطرح شد.
رئیس دستگاه قضا با تضمین سلامت ادارات استان کردستان، ضامن این موضوع را برخورد جدی با هرگونه فساد اداری ازسوی دستگاه قضا عنوان کرد.
وی افزود: توصیه‌هایی در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضای کردستان مبنی بر مهربانی با مردم، مبارزه با هرگونه تخلف و عمل با تدبیر به این کارکنان شد که لازم است توجه ویژه‌ای به آن شود.
خود نظارتی عامل برقراری عدالت اداری است
رئیس قوه قضاییه در شورای اداری استان کردستان نیز گفت: سازمان‌ها با تعیین شاخص‌هایی با هدف برقراری و برپایی عدالت اداری خود نظارتی و خود ارزیابی انجام دهند تا بتوانند شاخص سلامت خود را تعیین و بر مبنای آن دست به اصلاح ساختاری و رفتاری بزنند.
رئیسی اظهار داشت: در اجرای عدالت اداری، هر سازمانی خود باید مجری عدالت باشد که اگر این گونه شود کار به دستگاه قضایی نمی‌کشد.
وی افزود: در هر بخش از دولت که مجوزهایی به بخش خصوص داده می‌شود، باید پایش بیشتری داشت چرا که اینها گردنه‌هایی است که باید از آن مراقبت کرد.
وی با بیان اینکه توجه به محرومیت زدایی از دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب و نظام اسلامی است، تاکید کرد: توجه سیاست‌های اصلی نظام هم به این نکته معروف است و ضرورت دارد سازمان‌های سالم و پاک به دور از هرگونه آلودگی به صورت کارآمد برای گره گشایی از زندگی مردم کار کنند که این مصداق همان عدالت اداری است.
وی گفت: عدالت اداری یعنی اینکه مقررات حرف اصلی را بزند و ضوابط به جای روابط تعیین‌کننده باشد و هر گونه رابطه ناسالم اداری مضموم شمرده شود تا روز به روز به امینت منطقه افزوده شود.
رئیس دستگاه قضا افزود: شفافیت تنها یک شعار نیست و هر چه ضریب آن بالاتر باشد، آن سازمان در نگاه مردم بالاتر و برتر خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود احیای داوری را گامی برای کاهش پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی اعلام کرد و یادآور شد: قصد ما احیای داوری است تا به وسیله آن حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا کم شود و در این میان مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز می‌توانند در مسائل تجاری داوری و مشکلات را حل و فصل کنند.
وی با بیان اینکه دادن حق به فردی که حق او نیست و میدان دادن به کسی که لیاقت ندارد و امضا برای کسی که نباید در آن جایگاه باشد بی‌عدالتی است، گفت: عدالت یعنی هر چیزی در جای خود باشد، هر چیزی از اعتدال خارج شود، فساد می‌شود.
هشدار رئیس قوه قضاییه به مفسدان و افرادی که می‌خواهند در جامعه فساد را رواج دهند
رئیسی در جمع علما و روحانیون استان کردستان اظهار کرد: رصدکنندگان علم و دانش در جامعه، دیده بانانی هستند که نمی‌گذارند ساحت دین به تحجر و التقاط و تفکر‌های تکفیری آلوده شود و دین و افکار عمومی جامعه را از هرگونه انحراف حفظ می‌کنند.
رئیسی با بیان اینکه امروز دین در معرض هجوم دشمن قرار گرفته است، ادامه داد: در سایت‌ها، رسانه‌های مجازی و در عرصه‌‎های مختلف تلاش می‌کنند که در دل مردم شبهه ایجاد کنند و مردم را با تردید مواجه نمایند.
رئیس قوه قضاییه در قسمت دیگری از اظهاراتش که با شعارهای حمایتی حضار در این جلسه همراه شد، با هشدار به مفسدان و افرادی که می‌خواهند در جامعه فساد را رواج دهند، گفت‌: بدانند که پایان عمر آن‌ها فرا رسیده است و به آن‌ها اجازه هیچگونه اقدامی داده نخواهد شد. امروز دلسوزان به این نظام نخواهند گذاشت که چنین چیزی اتفاق بیفتد.
کوله بری باید ساماندهی شود
رئیسی در دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و اقشار مختلف مردم استان کردستان دفاع و پاسداری از مرز‌های کردستان و اخلاص مردم را در هوای سرد و یخبندان و شرایط آب و هوای این استان را مثال زدنی توصیف کرد و گفت: کردستان اقلیم و منطقه‌ای همراه با ایثار و شهادت، شهامت، ایستادگی و دشمن شناسی و دشمن ستیزی است و مردمی با بصیرت و جلوه‌هایی از فرهنگ و هنر و نوآوری و ابتکار دارد.
وی به بررسی مشکلات و پیگیری و سامان دادن به وضعیت‌ها کوله بران را امری مهم تلقی کرد و با اشاره به مسئله قاچاق کالا به عنوان مسئله‌ای که خیلی از افراد را رنج می‌دهد، ادامه داد: وقتی از قاچاق کالا سخن می‌گوییم منظور قاچاق سازمان یافته است، قاچاقی که امروز کشور را در ارتباط با تولید دچار مشکل می‌کند.
رئیسی با بیان اینکه سخن گفتن از تولید با این میزان از قاچاق کالا مفهومی ندارد، بیان داشت: باید جلوی قاچاق کالا را بگیریم؛ اما سخن از کوله بری نیست بلکه کوله بری باید ساماندهی شود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اظهارات استاندار کردستان مبنی بر اقدامات موثر در زمینه ساماندهی کوله بری، تاکید کرد: حتما این بخش ساماندهی شود، ولی بحث مربوط به قاچاق کالا، سخن از قاچاق سازمان یافته‌ای است که امروز به وفور در بازار‌های مختلف کشور قابل مشاهده است.
وی با اشاره به وضعیت قاچاق سوخت در نقاط مرزی، خاطرنشان کرد: اگر نیازی در کشور مجاور برای سوخت وجود دارد باید به شکلی صورت گیرد که هم سوخت مورد نیاز آن کشور تامین شود، هم سوخت به قیمت واقعی داده شود و هم وضع اقتصادی مردم مرزبان در این رابطه سامان پیدا کند و به آن‌ها نیز نقش و مشارکت دهیم تا زندگیشان تامین شود که این امر نیازمند برنامه‌ریزی و ساماندهی است.
بازدید سرزده رئیس قوه قضاییه از زندان مرکزی سنندج
رئیس قوه قضاییه پس از دیدار با علما و روحانیون استان کردستان به همراه غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست و سخنگوی قوه قضاییه، با حضور سرزده در زندان مرکزی سنندج از بند‌های مختلف زندان بازدید و با زندانیان از طیف‌های مختلف گفتگو کرد.
سایر اخبار این روزنامه
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: دولت‌های اسلامی سکوت خود در مورد ظلم هند به مردم کشمیر را بشکنند سید حسن نصرالله در نامه‌ای به ظریف: با تحریم‌های آمریکا حضور و تاثیر شما قدرتمندتر شد آزادی نفتکش ایرانی در جیل الطارق شکست راهزنی آمریکا و انگلیس شیخ زکزاکی به نیجریه بازگشت رئیس کل بانک مرکزی: بازار ارز به سمت پایداری و پیش‌بینی پذیری حرکت می‌کند رئیس قوه قضائیه در کردستان: برخورد با فساد مقطعی نخواهد بود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، نتیجه درایت امام قبل از رحلت ایشان بود وزیر نیرو خبر داد: آبرسانی به 10 میلیون نفر جمعیت روستایی تا پایان دولت تدبیر و امید ضرورت تجدیدنظر در خصوصی‌سازی سوال از وزیر کشور در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد معوقات فرهنگیان به‌زودی پرداخت می‌شود هدفگذاری ایران برای افزایش سهم ترانزیت شرق و غرب وزیر امور خارجه: تحریم‌های آمریکا تاثیر مستقیمی بر تولیدات دارو دارند مزار شهدای آزاده در بهشت زهرا (س) گلباران شد