آزادی نفتکش ایرانی در جیل الطارق شکست راهزنی آمریکا و انگلیس

بخش خبری - رفع توقیف نفتکش ایرانی «گریس یک» در جبل الطارق موجب شکست راهزنی آمریکا وانگلیس شد و در رسانه‌های بین‌المللی وبین مقامات داخلی و خارجی بازتاب گسترده‌ای داشت.
این نفتکش پس از اقدام ماه گذشته نیروهای انگلیسی که با ادعای نقض تحریم‌های تجاری این نفتکش را توقیف کردند، در جبل الطارق نگهداری می‌شد.
جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تایید آزادی نفتکش ایرانی و با بیان اینکه نام نفتکش گریس 1 به "آدریان دریا" تغییر یافته اعلام کرد نفتکش درحال حاضر به سمت مدیترانه درحال حرکت است.
وی در تشریح آخرین جزئیات رفع توقیف نفتکش گریس1 اظهار داشت: پس از پیگیری‌های حقوقی و قانونی همان گونه که همگان اطلاع دارند، نفتکش گریس رفع توقیف شد.


اسلامی ادامه داد: طبق درخواست مالک کشتی هم‌اکنون این نفتکش تحت پرچم ایران است و نام آن به آدریان دریا تغییر یافت.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در روزهایی که گریس یک در توقیف جبل‌الطارق بود کشور پاناما استفاده از گریس یک با پرچم این کشور را پایان داد.
عصر پنجشنبه، دیوان عالی جبل الطارق، به‌رغم فشارها و مخالفت‌های بسیار آمریکا، کشتی گریس 1 حامل نفت ایران را آزاد و اعلام کرد این کشتی به همراه خدمه خود می‌تواند هر جا که بخواهد، نقل مکان کند. این نفتکش چهارم ژوئیه (13 تیر) توسط پلیس جبل الطارق و نیروهای ویژه انگلیس توقیف شد. جبل الطارق از سال 1713 میلادی برای همیشه تحت مالکیت بریتانیا قرار گرفته است.
آزادی نفتکش ایرانی "گریس 1" در بین مسئولین کشورمان و نیز مقامات و رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشت.
*واکنش مقامات ایرانی
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان پس از خبر آزادی نفتکش گریس 1،در توئیتر نوشت:آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی ازجمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو، شکست خورده است، از نظام قضایی سوء استفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند. این تلاش برای دزدی دریایی، نشانگر بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است.
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر کشورمان در انگلیس نیز در واکنش به این خبر در توییتی نوشت: «لحظاتی پیش با تصمیم مقامات جبل الطارق و تایید دادگاه،نفتکش حامل نفت ایران از توقیف غیرقانونی آزاد گردید.کشورمان در تمامی40 روز گذشته با مشارکت نهادهای ذیربط داخلی تحت مدیریت وزارت خارجه گفتگوهای مستمری در سطح سیاسی، حقوقی و فنی با طرف انگلیسی برای رفع این اقدام غیرقانونی انجام داد. آمریکا با تلاشهای مذبوحانه آخرین لحظه خود قصد داشت مانع رفع توقیف نفتکش شود که با شکست تحقیرآمیزی مواجه شد. با تلاش‌های روزهای گذشته تمام مقدمات و تمهیدات فنی لازم برای حرکت نفتکش به دریای آزاد نیز تامین شده است و کشتی بزودی منطقه جبل‌الطارق را ترک خواهد کرد.»
*سخنگوی دولت: ‏رفع توقیف نفتکش گریس 1 ثمره کوتاه نیامدن از حقوق ملت است
سخنگوی دولت هم در واکنش به آزادی نفتکش ایرانی گفت: رفع توقیف نفتکش گریس 1 بدون هیچ تعهدی ثمره اقتدار، دیپلماسی فعال و کوتاه نیامدن از حقوق ملت است.
علی ربیعی در صفحه رسمی توییتر خود نوشت:‏نفتکش "گریس 1" به‌رغم تلاش‌ها، فشارها و کارشکنی‌های آمریکا که همچنان ادامه دارد، از توقیف غیرقانونی خارج و آزاد شد و شکست دیگری برای "کاخ سفید" به ثبت رسید. این پیروزی بدون هیچ تعهدی ثمره اقتدار، دیپلماسی فعال و کوتاه نیامدن از "حقوق ملت" است.
* واعظی: آزادی نفتکش «گریس1» یک پیروزی دیپلماتیک برای کل نظام است
رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم گفت: آزادی نفتکش گریس 1 با حمایت دولت و پشتیبانی همه ارکان نظام از حقوقدانان و دیپلمات‌های کشور، یک پیروزی دیپلماتیک برای کل نظام است.
محمود واعظی درباره ماجرای نفتکش گریس1 گفت: توقیف نفتکش گریس 1 یک رهگیری دریایی بود که با دستور آمریکا انجام شد و با عکس العمل کل کشور و نظام مواجه شد.
وی با ابراز خرسندی از آزادی نفتکش گریس 1 اظهارداشت: کاری که حقوقدانان ما انجام دادند ثابت کرد تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا بر علیه ایران گذاشته بر ضد خود آنها خواهد بود نه برای ایرانی که می‌خواهد در آبهای آزاد کشتیرانی داشته باشد.
*واکنش آمریکا به آزادی نفتکش ایرانی
به دنبال آزادی کشتی گریس 1 توسط دولت جبل الطارق، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز خدمه این نفتکش را تهدید و اعلام کرده است که روادید آنان را باطل می‌کند.
به گزارش بلومبرگ، مورگان اورتاکوس مدعی شد کشتی گریس1 به نیروهای سپاه پاسداران ایران در انتقال نفت از ایران به سوریه کمک می‌کرده و این می‌تواند عواقب جدی برای هر شخص مرتبط با گریس 1 به همراه آورد.اورتاکوس همچنین هشدار داد که آمریکا قصد دارد روادید کارکنان کشتی گریس 1 را باطل کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درحالی خدمه کشتی گریس 1 را تهدید می‌کند که دادگاه جبل الطارق روز پنجشنبه اعلام کرد؛ وزارت دادگستری آمریکا با ارائه درخواستی به دولت جبل الطارق خواستار تداوم توقیف این نفتکش شده است.روزنامه "گیبرالتار کرونیکل" گزارش داد: چند ساعت پیش از آزادی نفتکش گریس-1 وزارت دادگستری آمریکا درخواست توقیف این نفتکش را داده است.
کارشکنی و اقدامات منفی آمریکا در خصوص آزادسازی نفتکش ایرانی، ازسوی کارشناسان و ناظران سیاسی و حقوقی، اقدامی علیه آزادی کشتیرانی در آبهای بین‌المللی ارزیابی شده است.اما برخلاف مخالفت آمریکا،دادگاه جبل الطارق شامگاه پنجشنبه دستور آزادی کشتی گریس 1 را صادر کرد.
*واکنش انگلیس به آزادی نفتکش «گریس 1»
وزارت خارجه انگلیس هم در بیانیه‌ای که به آزادی ابرنفتکش «گریس 1» توسط دولت جبل‌الطارق واکنش نشان داده، مدعی شد دولت‌ جبل‌الطارق از ایران ضمانت گرفته که این کشتی به سوی سوریه حرکت نکند.
وزارت امور خارجه انگیس نوشت: انگلیس نتیجه اقدامات و فرایندهای قانونی مقامات جبل‌الطارق که برای جلوگیری از رسیدن محموله این کشتی به سوریه در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه اتخاذ کرده را در نظر دارد.
در ادامه بیانیه آمده است: ما در نظر داریم که دولت جبل‌الطارق از ایران ضمانت گرفته که کشتی گریس 1 به سوی سوریه حرکت نکند. ایران باید به ضمانتی که داده پایبند بماند. ما یه گوشه نمی‌ایستیم و نمی‌گذاریم که ایران یا هرکشور دیگری تحریم‌های حیاتی اتحادیه اروپا علیه کشوری که از سلاح‌های شیمیایی عیله مردم خودش استفاده کرده را دور بزند.
وزارت خارجه انگلیس در آخر نوشت: هیچگونه قیاس یا شباهتی میان حملات و توقیف غیرقانونی و غیرقابل قبول کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز توسط ایران و اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توسط دولت جبل‌الطارق وجود ندارد. به آزادی کشتیرانی و تجارت دریایی باید احترام گذاشته شود و قوانین بین‌المللی بایست حفظ گردند.
*پاسخ وزارت خارجه ایران به انگلیس
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه انگلیس تاکید کرد: ایران هیچ تعهدی مبنی بر نرفتن نفت کش گریس-1به سوریه نداده است.
سید عباس موسوی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا ایران برای آزادی نفتکش گریس-1 ضمانتی به انگلیس یا دولت جبل الطارق داده است؟ گفت: از سوریه در همه حوزه‌ها از جمله نفت و انرژی حمایت می‌کنیم.
او ادامه داد: این کار قانونی است و به هیچ کشور ثالثی ربط ندارد. جمهوری اسلامی ایران به هر مشتری قدیمی و تازه‌ای که بخواهد، نفت خود را می‌فروشد.
موسوی با اشاره به توییت وزیر امور خارجه و سفیر کشورمان در لندن عنوان کرد: آنچه علنا اعلام کردیم صرف بیان واقعیت در مورد مقصد کشتی گریس یک بود که از ابتدا هم قرار نبود به سوریه برود.
او تاکید کرد: ایران برای آزادی نفتکش گریس-1 هیچ تعهدی مبنی براینکه به سوریه نرود نداده است، زیرا از ساعات اولیه توقیف نفتکش اعلام کردیم که مقصد نفتکش سوریه نبوده و تا انتها هم بر سر همین حرف باقی مانده و تاکید کردیم که اگر هم مقصد نفتکش سوریه بود بازهم‌هم به کسی ربطی نداشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: درحقیقت آنها بخاطر خروج آبرومندانه از این اقدام غیر قانونی و دزدی دریایی، بحث تعهد را مطرح کردند.
*بازتاب آزادی نفتکش ایرانی در رسانه‌های بین المللی
خبرگزاری رویترز با اطلاع‌رسانی اینکه دادگاه جبل‌الطارق به آزادسازی ابرنفتکش گریس 1 رای داده است، اعلام کرد که این دادگاه، در زمان صدور حکم، هیچ درخواستی از طرف آمریکا مبنی بر تمدید توقیف این ابرنفتکش دریافت نکرده بود.
شبکه رادیو تلویزیون "سی بی‌اس" با اعلام خبر آزادسازی این نفتکش در سایت خود نوشت که دولت جبل‌الطارق پیش از آنکه آمریکا بتواند کشتی ایرانی را به اختیار خود درآورد، ابرنفتکش گریس 1 را آزاد کرد. این شبکه همچنین اعلام کرد که دولت جبل‌الطارق تقاضای آمریکا برای تمدید توقیف این نفتکش را رد و مجوز آزادی آن را صادر کرده است.
خبرگزاری فرانسه 24، با اعلام آزادی نفتکش ایرانی، اعلام کرد که اگر به خاطر اقدام دولت آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس 1 نبود، این ابرنفتکش می‌توانست زودتر به سوی آب‌های آزاد روانه شود.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که دولت جبل‌الطارق چندین ساعت پس از آنکه آمریکا درخواست خود مبنی بر تمدید توقیف این کشتی را به دست‌شان رسانده، تصمیم به آزادسازی ابرنفتکش ایرانی و 24 تن از خدمه این کشتی گرفتند. این روزنامه اقدام دولت جبل‌الطارق را عقب‌نشینی انگلیس از تشدید تنش میان ایران و غرب تحلیل کرده است.
شبکه "بی بی‌سی" با پوشش خبری آزادی نفتکش گریس 1 توسط دولت جبل‌الطارق، احتمال داده که این امر بتواند گره‌ای از میان تنش‌های ایران و انگلیس بگشاید و بتواند راه را برای آزادسازی کشتی "استینا ایپمرو" - کشتی توقیف‌شده انگلیس توسط جمهوری اسلامی - هموار کند.
رسانه‌های اسپانیا هم در بازتاب آزاد شدن کشتی "گریس 1" ازسوی جبل الطارق نوشتند که این کشور به‌رغم آنکه آمریکا در ادامه توقیف آن فشار آورده بود، این کشتی را آزاد کرد.
روزنامه ال پاییس در گزارش خود با عنوان "جبل الطارق به کشتی ایرانی اجازه حرکت داد"، نوشت: دادگاه دیوان عالی‌ جبل الطارق بر خلاف درخواست آمریکا مبنی بر اینکه کشتی حامل نفت ایران در آبهایش همچنان توقیف بماند، به گریس 1 اجازه خروج داد.
این نشریه با اشاره به درخواست آمریکا از جبل الطارق در ادامه توقیف نفتکش، خاطرنشان کرد: این درخواست آخرین مورد از سلسله اقدام‌های تهاجمی علیه ایران در ماه‌های اخیر است که خطر تشدید جنگ در خلیج فارس را افزایش داده است.
خبرگزاری افه نیز در گزارشی با تیتر "ایران از تلاش دزدی دریایی آمریکا برای جلوگیری از آزادی نفتکش اعتراض کرد"، نوشت: گریس 1 که از روز 4 ژوئیه (13 تیر) در جبل الطارق توقیف بود، به‌رغم استدلال‌های ارائه شده وزارت دادگستری آمریکا، روز پنجشنبه آزاد شد.
روزنامه آ.ب.ث نیز در گزارش خود در این باره نوشت: صدور مجوز آزادی کشتی "گریس 1" توسط جبل الطارق کمی‌ پس از آن اتفاق افتاد که واشنگتن در تلاشی در آخر وقت، سعی‌ کرد این نفتکش را همچنان در بندر جبل الطارق در توقیف نگه دارد.
روزنامه ال موندو نیز در گزارش خود با تیتر"جبل الطارق نفتکش ایرانی را برغم تلاش آمریکا برای تداوم توقیف آن، آزاد کرد"، با مضامین مشابهی‌ به آزادی این نفتکش و سخنان سفیر ایران در انگلیس اشاره کرد.
تارنمای خبری "یو اس اس تودی" هم گزارش داد: مقامات رسمی در جبل الطارق پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که ایالات متحده آمریکا درخواست کرده بود که این نفتکش عظیم آزاد نشود. این بیانیه حکایت از تلاش‌های آمریکا برای ممانعت از آزادی این کشتی در آستانه رای دادگاه عالی جبل الطارق داشت اما تلاش‌های لحظه آخری واشنگتن شکست خورد.
خبرگزاری شینهوا نیز در گزارشی آورده است یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که می‌توانست باعث کاستن از تنش‌ها شود آزادی این نفتکش بود این اقدام نشان می‌دهد که می‌توان برای برون رفت از بحران‌ها تلاش‌های سازنده‌ای انجام داد.
سایر اخبار این روزنامه
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: دولت‌های اسلامی سکوت خود در مورد ظلم هند به مردم کشمیر را بشکنند سید حسن نصرالله در نامه‌ای به ظریف: با تحریم‌های آمریکا حضور و تاثیر شما قدرتمندتر شد آزادی نفتکش ایرانی در جیل الطارق شکست راهزنی آمریکا و انگلیس شیخ زکزاکی به نیجریه بازگشت رئیس کل بانک مرکزی: بازار ارز به سمت پایداری و پیش‌بینی پذیری حرکت می‌کند رئیس قوه قضائیه در کردستان: برخورد با فساد مقطعی نخواهد بود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، نتیجه درایت امام قبل از رحلت ایشان بود وزیر نیرو خبر داد: آبرسانی به 10 میلیون نفر جمعیت روستایی تا پایان دولت تدبیر و امید ضرورت تجدیدنظر در خصوصی‌سازی سوال از وزیر کشور در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد معوقات فرهنگیان به‌زودی پرداخت می‌شود هدفگذاری ایران برای افزایش سهم ترانزیت شرق و غرب وزیر امور خارجه: تحریم‌های آمریکا تاثیر مستقیمی بر تولیدات دارو دارند مزار شهدای آزاده در بهشت زهرا (س) گلباران شد