رهبر حزب کارگر بریتانیا به دنبال برکناری نخست وزیر جدید است کوربین علیه جانسون

محمدرضا ستاری
پس از سقوط دولت «ترزا می» به واسطه عدم موفقیت در اجرای طرح بریگزیت و روی کار آمدن بوریس جانسون که از چهره‌های اصلی و مخالف طرح دولت سابق برای خروج از اتحادیه اروپا بود، اکنون جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در صدد به راه انداختن کارزاری به منظور کنار زدن دولت جانسون است.
در همین راستا کوربین طی نامه‌ای به رهبران احزاب مخالف و نیز تعدادی از نمایندگان حزب محافظه‌کار خواستار عدم حمایت از دولت بوریس جانسون شده و اعلام کرده است: در‌صورت تشکیل دولت موقت، ضمن به تعویق انداختن بریگزیت، مقدمات انتخابات زودهنگام را نیز فراهم خواهد کرد. کوربین هدفش از این کارزار را جلوگیری از یک بریگزیت بدون توافق اعلام کرده و گفته که در‌صورت به دست گرفتن دولت، در‌مورد خروج یا عدم خروج از اتحادیه اروپا، همه‌پرسی مجددی برگزار خواهد کرد.
بحران بریگزیت


موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اکنون بیش از دو سال و نیم است که منجر به بی‌سابقه‌ترین شکاف سیاسی در لندن شده است‌ به طوری که به گفته برخی از کارشناسان چنین بحرانی از زمان جنگ جهانی دوم به این سو در بریتانیا سابقه نداشته است. در همین راستا، تقریباً تمامی عمر دولت «ترزا می» در چالش خروج از اتحادیه اروپا سپری شد و سرانجام وی نتوانست طرحش را به این منظور حتی به هم‌حزبی‌های خودش بقبولاند.
از سوی دیگر با روی کار آمدن بوریس جانسون به عنوان نماد جریان راست در حزب محافظه‌کار، او وعده داده که نهایتاً تا 31 اکتبر چه با توافق و چه بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. این موضوع موجب دو دستگی و شکاف قابل ملاحظه‌ای در انگلستان شده و حتی اتحادیه اروپا نیز اکنون با صراحت عنوان می‌کند هر چند مایل است در این خصوص به لندن کمک کند، اما نمی‌تواند بیش از این منتظر اجرایی شدن بریگزیت بماند.
به گفته تحلیلگران خطر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا برای لندن می‌تواند موجبات تنش‌های جدید را فراهم کند‌ چرا که نخست در موضوع مرزهای ایرلند، ممکن است پس از 20 سال دوباره ناآرامی‌ها به این مناطق باز گردد. از سوی دیگر در بریگزیت بدون توافق مسئله همکاری‌های اقتصادی و نیز موضوع شهروندان اروپایی هنوز مشخص نیست و ممکن است این امر منجر به هزینه‌های گزاف برای دو طرف به خصوص لندن شود.
کوربین چقدر احتمال دارد که موفق شود؟
با این حال تحلیلگران در موفقیت کوربین برای کنار زدن جانسون ابراز تردید می‌کنند. به گفته آنها کوربین احتمالاً برای همراه کردن سایر احزاب و نمایندگان با چالش مواجه خواهد شد‌ زیرا او علاوه بر اینکه در پارلمان به واسطه موضع‌گیری‌هایش محبوبیتی ندارد، بلکه در میان هم‌حزبی‌های خود نیز به نظر نمی‌رسد چندان شانسی داشته باشد. در همین راستا منابع خبری چند ماه قبل اعلام کرده بودند که در حزب کارگر برخی از نمایندگان به دنبال راهکاری برای برکناری کوربین از ریاست حزب هستند. همچنین تحلیلگران معتقدند که با توجه به جو موجود در فضای سیاسی بریتانیا، برآمدن و کنار زدن جانسون امری دشوار است. بنا بر گزارش خبرگزاری یورونیوز، حتی با وجود همکاری میان‌حزبی که در طول یک سال گذشته برای عبور از بحران‌های سیاسی در پارلمان بریتانیا، به صورت یک رویه درآمده است، جرمی کوربین نخواهد توانست حمایت لازم را به دست آورد‌ زیرا در نخستین واکنش‌ها به پیشنهاد جرمی کوربین، خانم جو سوینسون رهبر حزب لیبرال دموکرات، این پیشنهاد را مهمل خوانده و گفته است که خود اعضای حزب کارگر هم از کوربین حمایت نخواهند کرد.
از سوی دیگر در حالی که نخست وزیر شدن بوریس جانسون سبب استعفای برخی از وزرای کلیدی کابینه «ترزا می» شده و حتی عنوان می‌شود که چند نماینده حزب محافظه‌کار خواستار خروج از این حزب هستند، برخی از محافظه‌کاران علی‌رغم مخالفت با بوریس جانسون به صراحت اعلام کرده‌اند که از پیشنهاد کوربین حمایت نخواهند کرد.
از طرف دیگر جانسون که آب پاکی را برای استعفا ندادن بر روی دست پارلمان ریخته و برای خروج بدون توافق در مهر‌ماه امسال لحظه‌شماری می‌کند، اقدام جرمی کوربین را نشانه نفرت او از همه‌پرسی سال 2016 دانسته و تمام تلاش خود را برای مقابله با وی انجام خواهد داد.
با این حال برخی دیگر از تحلیلگران با توجه به وضعیت حزب محافظه‌کار و بوریس جانسون، اقدامات کوربین را بسیار حائز اهمیت ارزیابی می‌کنند زیرا دولت جانسون اکنون تنها با اختلاف یک کرسی در پارلمان اکثریت را برعهده دارد و در این حالت نمایندگان قادر خواهند بود به راحتی دولت وی را سرنگون کنند. مسئله‌ای که دو هفته به آنها فرصت می‌دهد تا دست به تشکیل دولت جدید زده و در غیر این صورت مقدمات انتخابات زودهنگام را فراهم سازند.
گزارشی که خبرگزاری یورونیوز منتشر کرده است، مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق معتقدند در این صورت یکی از قوی‌ترین اقتصاد‌های جهان با چالش‌های زیادی از جمله نابودی زنجیره تامین کالا مواجه خواهد شد و این برای بریتانیا «فاجعه‌آمیز» خواهد بود. از سوی دیگر هواداران بریگزیت معتقدند با اینکه احتمال وقوع اختلال در اقتصاد وجود دارد اما این بی‌ثباتی کوتاه‌مدت خواهد بود و در بلند‌مدت منجر به استقلال کامل از اقتصاد اتحادیه اروپا و در نتیجه رشد اقتصادی بریتانیا خواهد شد. به همین دلیل است که اکنون جرمی کوربین که در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ یکی از حامیان مهم ماندن در اتحادیه اروپا بود، اکنون تحت فشار اعضای حزب متبوعش قرار گرفته است تا از بریگزیت بدون توافق جلوگیری کند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس قوه قضائیه در سفر به کردستان: باید به وضعیت زندان و زندانی رسیدگی شود محمدعلی وکیلی مردم می‏پرسند کی نوبت آواربرداری داخلی است؟ خبرهای خوبی که درباره باغ‌ها و پارک‌های پایتخت به گوش می‌رسد رویش بوستان‌ها در شهر خاکستری برای برون‌رفت از برخی مشکلات باید صادرات را توسعه داد زمان رقابت در بازارهای بین‌المللی دولت توسعه‌گرا باید به دنبال فراهم کردن بستر رونق تولید باشد تنبیه درآمدهای کوچک در نظام مالیاتی با رای دادگاه عالی جبل‌الطارق، نفتکش گریس 1 آزاد شد فرجام یک دزدی دریایی انگلیسی رهبر حزب کارگر بریتانیا به دنبال برکناری نخست وزیر جدید است کوربین علیه جانسون قائم‌مقام حزب اعتماد ملی: در انتخابات حتما از افرادی صالح و اصلاح‌طلب حمایت می‌کنیم دبیرکل حزب ندای ایرانیان: ‌برای گفتن حرف حق آبرو دادیم و بی‌احترامی شنیدیم رئیس بازرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: صنعت دفاعی برای تامین نیازهای فناورانه کشور اعلام آمادگی کرده است جانشین فرمانده سپاه پاسداران: رئیس‏جمهوری آمریکا به ضعف خود و اقتدار ایران رسما اعتراف کرد شکست پروژه ناقص ایران‏هراسی آمریکا