با رای دادگاه عالی جبل‌الطارق، نفتکش گریس 1 آزاد شد فرجام یک دزدی دریایی انگلیسی

گروه ایران و جهان - در حالی که امروز مهلت توقیف کشتی نفتکش گریس 1 از سوی دادگاه جبل‌الطارق پایان می‌یافت، دولت محلی این منطقه که تحت قیمومیت بریتانیا قرار دارد، عصر پنجشنبه این ابر نفتکش حامل بیش از 2 میلیون بشکه نفت خام ایران را آزاد کرد.
این اقدام در حالی صورت گرفت که اواسط هفته گذشته برخی از منابع خبری با بررسی و رصد سایت‌های ردیابی کشتی از تغییر مسیر گریس 1 به سمت مراکش و سپس دریای مدیترانه خبر داده بودند که این اخبار پس از ساعتی از سوی دولت محلی جبل‌الطارق تکذیب شد.
عصبانیت آمریکا از آزادی گریس 1
همزمان با این اتفاق گفته شد که ایالات متحده پیش از آزادی این نفتکش، تلاش‌هایی را به منظور ممانعت از رفع توقیف گریس 1 صورت داده بود، اما قاضی دادگاه عالی جبل‌الطارق اعلام کرد که رای این دادگاه پیش از درخواست آمریکا صادر شده و علاوه بر این کشتی نفتکش، تمامی 21 خدمه هندی آن نیز آزاد شده‌اند.


در همین راستا و در حالی که تلاش‌های آمریکا برای رفع توقیف گریس 1 به نتیجه‌ نرسید، مورگان اورتاکوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه این نفتکش به نیروهای سپاه پاسداران برای حمل نفت به سوریه کمک کرده است، تهدید کرد که با بی‌اعتنایی جبل‌الطارق به درخواست وزارت دادگستری آمریکا، این کشور قصد دارد ویزای کارکنان این کشتی را باطل کند.
عقب‌نشینی لندن
14 تیرماه گذشته دولت محلی جبل‌الطارق با کمک تفنگداران دریایی بریتانیا سوپر نفتکش گریس 1 را توقیف کرد. اقدامی که بلافاصله منجر به بگو‌مگوهای سیاسی میان اسپانیا و انگلستان شد، چرا که جوزف بورل وزیر خارجه اسپانیا اعلام کرد که این اقدام لندن نقض حریم دریایی اسپانیا بوده و توقیف گریس 1 نیز بنا به درخواست آمریکایی‌ها صورت گرفته است. از سوی دیگر ایران هم این اقدام را مطابق دزدی دریایی عنوان و اعلام کرد که لندن موظف است بلافاصله این کشتی را آزاد کند.
بریتانیا مدعی بود که نفتکش گریس 1 قصد انتقال نفت به بندر بانیاس سوریه را داشته و از همین رو قوانین اتحادیه اروپا به منظور تحریم سوریه را نقض کرده است؛ امری که توسط ایران تکذیب شد. به گفته بسیاری از کارشناسان چنین اقدامی از سوی بریتانیا علاوه بر نقض مقررات دریایی، نقض برجام نیز محسوب می‌شود زیرا تحریم‌های اتحادیه اروپا نمی‌تواند ماهیت فراسرزمینی به خود بگیرد. به موازات این امر و در حالی که در مدت 40 روز گذشته رایزنی و مذاکرات‌ زیادی در‌خصوص این نفتکش صورت گرفته است، ایران چند روز پس از اقدام بریتانیا، یک نفتکش انگلیسی را در خلیج فارس توقیف کرد. هر چند حسن روحانی پیشنهاد مبادله این دو کشتی را با هم مطرح کرده بود، اما لندن با این موضوع مخالفت کرده و اعلام کرده که مسئله مبادله را به هیچ عنوان نخواهد پذیرفت. پس از آن آمریکا و انگلستان با این ادعا که تردد کشتی‌ها در خلیج فارس به مشکل روبه‌رو شده قصد داشتند که ائتلافی دریایی تشکیل دهند و همانطور که اعلام شد، آمریکا از 60 کشور برای حضور در این ائتلاف دریایی دعوت به عمل آورد؛ امری که بلافاصله از سوی آلمان رد شده و فرانسه نیز تمایلی برای حضور در این ائتلاف دریایی از خود نشان نداد.
در این میان علاوه بر عقب‌نشینی لندن از ماجرای توقیف کشتی و نیز ناکامی آمریکا برای تمدید این توقیف، وزارت خارجه انگلستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور اقدامات خود را به منظور جلوگیری از رسیدن محموله این نفتکش به سوریه ادامه خواهد داد و در نظر دارد که از ایران به همین منظور ضمانت گرفته شود. گفتنی است در بخشی از این بیانیه آمده است که انگلستان به گوشه‌ای نمی‌نشیند تا ایران یا هر کشور دیگری بتواند به راحتی تحریم‌های سوریه را دور بزند.
این در حالی است که سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این خصوص گفته است که ایران برای آزادی نفتکش گریس1 هیچ تعهدی مبنی بر اینکه به سوریه نرود نداده است، زیرا از ساعات اولیه توقیف نفتکش اعلام کردیم که مقصد نفتکش سوریه نبوده و تا انتها هم بر سر همین حرف باقی مانده و تاکید کردیم که اگر هم مقصد نفتکش سوریه بود بازهم‌ به کسی ربطی نداشت. موسوی همچنین تاکید کرده است: درحقیقت آنها به خاطر خروج آبرومندانه از این اقدام غیر قانونی و دزدی دریایی، بحث تعهد را مطرح کردند.
پیروزی دیپلماتیک ایران
از سوی دیگر علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در پیامی توئیتری آزادی گریس 1 را با وجود کارشکنی‌های آمریکا شکست دیگری برای کاخ سفید دانست و عنوان کرد: این پیروزی بدون هیچ تعهدی ثمره اقتدار، دیپلماسی فعال و کوتاه نیامدن از حقوق ملت است. در همین راستا و در حالی که به گفته جلیل اسلامی معاون سازمان بنادر و کشتیرانی نفتکش گریس 1 با تغییر نام به آدریان دریا و با پرچم ایران به سوی مدیترانه حرکت کرده است، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به آزادی نفتکش گریس 1 اعلام کرد: آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو، شکست خورده است، از نظام قضایی سوء‌استفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند. این تلاش برای دزدی دریایی، نشانگر بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است.
ظریف همچنین روز پنجشنبه با اشاره به نکات مهم یادداشت سفارت ایران در لندن که روز هفتم مرداد ماه منتشر شده است، در پیامی توئیتری نوشت: در یادداشت سفارتمان در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس به توقیف نامشروع ابر نفتکش اعتراض، بیانیه‌های عمومی‌مان نسبت به مقصد این کشتی تکرار و شفاف‌سازی شده که تحریم‌های اتحادیه اروپا به ایران اطلاق نمی‌شود (موضع اکثر اروپایی‌ها نیز همین است). چیزی این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که توقیف این نفتکش صد درصد نامشروع بوده است.
در واکنش‌های بین‌المللی به این مسئله نیز روزنامه نیویورک تامیز، آزادی گریس 1 را عقب‌نشینی انگلستان از تشدید تنش‌ها میان ایران و غرب دانسته و شبکه تلویزیونی BBC نیز ابراز امیدواری کرده که این اقدام بتواند گره‌ای از چالش‌های کنونی میان تهران و لندن بگشاید.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس قوه قضائیه در سفر به کردستان: باید به وضعیت زندان و زندانی رسیدگی شود محمدعلی وکیلی مردم می‏پرسند کی نوبت آواربرداری داخلی است؟ خبرهای خوبی که درباره باغ‌ها و پارک‌های پایتخت به گوش می‌رسد رویش بوستان‌ها در شهر خاکستری برای برون‌رفت از برخی مشکلات باید صادرات را توسعه داد زمان رقابت در بازارهای بین‌المللی دولت توسعه‌گرا باید به دنبال فراهم کردن بستر رونق تولید باشد تنبیه درآمدهای کوچک در نظام مالیاتی با رای دادگاه عالی جبل‌الطارق، نفتکش گریس 1 آزاد شد فرجام یک دزدی دریایی انگلیسی رهبر حزب کارگر بریتانیا به دنبال برکناری نخست وزیر جدید است کوربین علیه جانسون قائم‌مقام حزب اعتماد ملی: در انتخابات حتما از افرادی صالح و اصلاح‌طلب حمایت می‌کنیم دبیرکل حزب ندای ایرانیان: ‌برای گفتن حرف حق آبرو دادیم و بی‌احترامی شنیدیم رئیس بازرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: صنعت دفاعی برای تامین نیازهای فناورانه کشور اعلام آمادگی کرده است جانشین فرمانده سپاه پاسداران: رئیس‏جمهوری آمریکا به ضعف خود و اقتدار ایران رسما اعتراف کرد شکست پروژه ناقص ایران‏هراسی آمریکا