برای برون‌رفت از برخی مشکلات باید صادرات را توسعه داد زمان رقابت در بازارهای بین‌المللی

کیمیا نجفی
بخش عمده‌ای از اقتصاد تمام کشورها، به مقوله صادرات و فروش اجناس در بازارهای جهانی به‏ویژه کشورهای همسایه معطوف می‌شود و به‌نوعی صادرات یکی از راه‌های مهم درآمد کشورها به حساب می‌آید. از این رو ارزآوری از طریق صادرات برای کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است.
برای داشتن کشوری صادرات‏محور باید نگرش صادرات را در بنگاه‌های کوچک و بزرگ به وجود بیاوریم. چراکه در زمان محدودیت فروش نفت توسعه صادرات از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. البته این درحالی است که با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم به وجود آوردن بازارهای بین‌المللی وماندگاری در آنها با چالش‌های بی‏شماری روبه‌رو است. در این راستا بسیاری از مسئولان و تصمیم‌گیران بر توسعه صادرات برای برون رفت از مشکلات فعلی و تصاحب بازارهای بین‌المللی تاکید می‌کنند. علاوه بر این بسیاری از کارشناسان بر این باورند که محدودیت‌های قابل توجهی بر سر راه صادرات وجود دارد. آنها می‌گویند برای توسعه صادرات اگر مشوق صادراتی نمی‌دهند، حداقل محدودیت‌ها را کمتر کنند. با توجه به این مسائل باید گفت که ما باید برای داشتن فضایی رقابتی در بنگاه‌های اقتصادی برون‌مرزی تلاش بیشتری داشته باشیم چراکه صادرات می‌تواند یکی از راه‌های درآمدی کشور در شرایط تحریم به حساب بیاید. محمدعلی عباسی، عضو اتاق بازرگانی اراک با اشاره به صادرات‏‏محور نبودن کشور به «ابتکار» گفت: ما در این مسیر هیچ‌گاه نخواسته‌ایم که به شکل دائمی در صحنه صادرات باشیم. در ابتدا باید اطلاعات و آماری را در اختیار داشته باشیم که به وسیله آن بتوانیم از وضعیت شرکت‌ها مطلع شویم. به عبارتی دیگر وقتی که بنگاه‌های ما اعم از صنعتی، معدنی کشاورزی اقدام به تولید محصولاتی در توسعه صادرات، ارز‌آوری، توسعه اقتصاد ملی می‌کنند، بدانیم که چه راهی را رفته‌اند، چه کردند و چگونه می‌توانند در صحنه صادرات ماندگار شوند.
وی در ادامه افزود: ما در حقیقت همیشه دندانه‌ای پیش رفته‌ایم، فعالیت داشته‌ایم و بازگشتیم. اکنون به دلایلی عرضه و تقاضای داخلی‌مان تغییر کرده و طبیعتا فعالیت‌های ما را تحت تاثیر قرار داده است. صادرکننده وارد بازار می‌شود، برای ماندگاری هزینه می‌کند، با ایجاد برند نام کشور را گسترش می‌هد اما در مقابل با تصمیمات کوتاه‌مدت روبه‌رو می‏شود که می‌توان تمام زحماتش را به باد دهد. ما می‌بینیم که این تصمیمات‌ آنی و زودگذر در کشور لحاظ می‌شود و می‌تواند صادرات را تحت تاثیر قرار ‌دهد.


عباسی از ممنوعیت‌های صادراتی گفت: به عنوان نمونه یک روز مرغ در کشور کمیاب می‌شود، صادرات آن را متوقف می‌کنند. یک روز قیمت پیاز افزایش پیدا می‌کند برای کنترل قیمت صادراتش را ممنوع می‌کنند، روز دیگر برای کنترل بازار داخلی مانع صادرات گوجه می‌شوند و این روند همچنان ادامه دارد. این واقعیت مسئله است و فعالیت‌ها طی چند سال اخیر نشان می‌دهد که ما نتوانسته‌ایم کشوری صادرات‏محور داشته باشیم.
وی اظهار کرد: همانطور که قبلا اشاره کردم ما هیچ‌گاه نتوانستیم آمار دقیقی از تولیدات کشور اعم از صنعتی، معدنی و کشاورزی و حتی صنایع دستی داشته باشیم. بنابراین مهم‌ترین مسئله ما نداشتن آماری دقیق از میزان تولیدات‌مان که یا محورشان صادرات است و یا مازاد آنها صادر می‌شود است، به همین دلیل است که می‌گویم بحث آمار بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه زمانی کالایی آنقدر تولید می‌شود که انبوهی از مازاد آن را با قیمت حداقل در بازارهای صادراتی می‌ریزیم و خودمان با دستان خودمان بازار صادراتی را به خاطر قیمت‌ها تحقیر می‌کنیم.
عباسی به نقش صادرات در ارزآوری اشاره کرد و گفت: مسئله بعدی که می‌توان به آن پرداخت این است که نقش صادرات در ارزآوری کشور چه سهمی دارد؟ چون هرموقع درآمد نفت خوب بوده است صادرات غیرنفتی‌ها تضعیف شده و هرگاه نفت با چالش مواجه بوده است توجه به صادرات غیر‏نفتی بیشتر می‌شود. در شرایط کنونی باید توجه داشته باشیم که کشور دارای پتانسیل‌هایی برای صادرات غیرنفتی است، اما در این شرایط نباید اقدامات در صادرات غیرنفتی‌ها به‌گونه‌ای باشد که قیمت محصولات غیرنفتی در داخل کشور افزایش پیدا کند. به‌عنوان مثال برخی از مصولات به‌خصوص محصولات کشاورزی ما مانند زعفران با افزایش قیمت زیادی روبه‌رو بوده و دلیل آن هم صادرات به کشورهای دیگر است.
این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: ما باید ببینیم چقدر توانسته‌ایم با تولیدات خارجی در بازارهای بین‌المللی رقابت کنیم. به‌گونه‌ای که وقتی مصرف‌کننده در بازار کالایی را در دست می‌گیرند نگویند این جنس ایرانی یا اروپایی است. ما باید به این سمت برویم که کالا ارزشمند باشد، اما وقتی نگاهی دقیق داشته باشیم می‌بینیم که متاسفانه نتوانسته‌ایم به این سمت حرکت کنیم و این مشکل بزرگی است. کالاهای ما نتوانسته‌اند حالتی رقابتی به خود بگیرند و این یک ضعف برای بازار ما به حساب می‌آید.
وی در پایان گفت: من امیدوارم بتوانیم به‌گونه‌ای عمل کنیم که تنظیم بازاری به وجود بیاید تا در بازار داخلی آرامشی ایجاد شود و شرکت‌هایی که ظرفیت صادرات دارند و یا صادرات‏محور هستند در بستر مناسبی قرار بگیرند تا در بازارهای صادراتی پایدار و ماندگار باشند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس قوه قضائیه در سفر به کردستان: باید به وضعیت زندان و زندانی رسیدگی شود محمدعلی وکیلی مردم می‏پرسند کی نوبت آواربرداری داخلی است؟ خبرهای خوبی که درباره باغ‌ها و پارک‌های پایتخت به گوش می‌رسد رویش بوستان‌ها در شهر خاکستری برای برون‌رفت از برخی مشکلات باید صادرات را توسعه داد زمان رقابت در بازارهای بین‌المللی دولت توسعه‌گرا باید به دنبال فراهم کردن بستر رونق تولید باشد تنبیه درآمدهای کوچک در نظام مالیاتی با رای دادگاه عالی جبل‌الطارق، نفتکش گریس 1 آزاد شد فرجام یک دزدی دریایی انگلیسی رهبر حزب کارگر بریتانیا به دنبال برکناری نخست وزیر جدید است کوربین علیه جانسون قائم‌مقام حزب اعتماد ملی: در انتخابات حتما از افرادی صالح و اصلاح‌طلب حمایت می‌کنیم دبیرکل حزب ندای ایرانیان: ‌برای گفتن حرف حق آبرو دادیم و بی‌احترامی شنیدیم رئیس بازرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: صنعت دفاعی برای تامین نیازهای فناورانه کشور اعلام آمادگی کرده است جانشین فرمانده سپاه پاسداران: رئیس‏جمهوری آمریکا به ضعف خود و اقتدار ایران رسما اعتراف کرد شکست پروژه ناقص ایران‏هراسی آمریکا