آزادی نفتکش گریس 1

گروه سیاسی: قاضی دیوان عالی جبل‌الطارق روز پنجشنبه با بیان اینکه درخواست آمریکا برای توقیف کشتی به دست دادگاه نرسیده، گفت: مجوز آزادی کشتی گریس ۱ را صادر کرده است. همچنین خبرگزاری هند  نیز اعلام کرد که تمامی ۲۴ خدمه هندی کشتی گریس ۱ آزاد شده‌اند.
رئیس حکومت جبل الطارق اعلام کرد که «گریس 1» می‌تواند به محض آماده شدن، این منطقه را ترک کند. به گزارش ایسنا، رئیس حکومت جبل الطارق در حالی اعلام کرده که نفتکش ایرانی توقیف شده گریس - 1 می‌تواند به محض آماده شدن، این منطقه را ترک کند که «حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر کشورمان در بریتانیا نیز پنجشنبه شب در توییتی نوشت: «لحظاتی پیش با تصمیم مقامات جبل الطارق و تایید دادگاه، نفتکش حامل نفت ایران از توقیف غیرقانونی آزاد گردید. کشورمان در تمامی۴۰ روز گذشته با مشارکت نهادهای ذیربط داخلی تحت مدیریت وزارت خارجه گفت‌وگوهای مستمری در سطح سیاسی، حقوقی و فنی با طرف بریتانیای برای رفع این اقدام غیرقانونی انجام داد. آمریکا با تلاش‌های مذبوحانه آخرین لحظه خود قصد داشت مانع رفع توقیف نفتکش شود که با شکست تحقیرآمیزی مواجه شد. با تلاش‌های روزهای گذشته تمام مقدمات و تمهیدات فنی لازم برای حرکت نفتکش به دریای آزاد نیز تامین شده است و کشتی به زودی منطقه جبل‌الطارق را ترک خواهد کرد.»
وزارت امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای به آزادی ابرنفتکش «گریس ۱» توسط دولت جبل‌الطارق واکنش نشان داده و مدعی شد که دولت‌ جبل‌الطارق از ایران ضمانت گرفته که این کشتی به سوی سوریه حرکت نکند.
وزارت امور خارجه انگیس در بیانیه‌ای نوشت: بریتانیا نتیجه اقدامات و فرایندهای قانونی مقامات جبل‌الطارق که برای جلوگیری از رسیدن محموله این کشتی به سوریه در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه اتخاذ کرده را در نظر دارد.


در ادامه بیانیه آمده است: ما در نظر داریم که دولت جبل‌الطارق از ایران ضمانت گرفته که کشتی گریس ۱ به سوی سوریه حرکت نکند. ایران باید به ضمانتی که داده پایبند بماند. ما یه گوشه نمی‌ایستیم و نمی‌گذاریم که ایران یا هرکشور دیگری تحریم‌های حیاتی اتحادیه اروپا علیه کشوری که از سلاح‌های شیمیایی عیله مردم خودش استفاده کرده را دور بزند.
وزارت خارجه بریتانیا در آخر نوشت: هیچگونه قیاس یا شباهتی میان حملات و توقیف غیرقانونی و غیرقابل قبول کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز توسط ایران و اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توسط دولت جبل‌الطارق وجود ندارد. به آزادی کشتیرانی و تجارت دریایی باید احترام گذاشته شود و قوانین بین‌المللی بایست حفظ گردند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این بیانیه تاکید کرد: ایران هیچ تعهدی مبنی بر نرفتن نفتکش گریس-۱ به سوریه نداده است.
«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ایران برای آزادی نفتکش گریس-1 ضمانتی به بریتانیا یا دولت جبل الطارق داده است؟ گفت: از سوریه در همه حوزه‌ها از جمله نفت و انرژی حمایت می‌کنیم.
او ادامه داد: این کار قانونی است و به هیچ کشور ثالثی ربط ندارد. جمهوری اسلامی ایران به هر مشتری قدیمی و تازه‌ای که بخواهد، نفت خود را می‌فروشد. موسوی با اشاره به توییت وزیر امور خارجه و سفیر کشورمان در لندن عنوان کرد: آنچه علنا اعلام کردیم صرف بیان واقعیت در مورد مقصد کشتی گریس یک بود که از ابتدا هم قرار نبود به سوریه برود.
وی در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان تاکید کرد: ایران برای آزادی نفتکش گریس-1 هیچ تعهدی مبنی براینکه به سوریه نرود نداده است، زیرا از ساعات اولیه توقیف نفتکش اعلام کردیم که مقصد نفتکش سوریه نبوده و تا انتها هم بر سر همین حرف باقی مانده و تاکید کردیم که اگر هم مقصد نفتکش سوریه بود بازهم‌ به کسی ربطی نداشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: درحقیقت آنها  بخاطر خروج آبرومندانه از این اقدام غیر قانونی و دزدی دریایی، بحث تعهد را مطرح کردند.
در ادامه آمریکا نیز خدمه گریس ۱ را که روز گذشته توسط دیوان عالی جبل‌الطارق آزاد شد، تهدید به ابطال روادید کرد. به گزارش بلومبرگ، «مورگان اورتاکوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی است که کشتی گریس ۱ به سپاه ایران در انتقال نفت به سوریه کمک می‌کرده است؛ بنابراین برای هر شخص مرتبط با گریس ۱ عواقب دارد و قصد داریم روادید کارکنان کشتی را ا باطل کنیم.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن پیش از این در پاسخ به این ادعا اعلام کرده است: همانگونه که جمهوری اسلامی ایران قبل از این هم اعلام کرده است مقصد سوپر تانکر گریس ۱ نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا نبوده و نخواهد بود؛ هرچند اعلام این مطلب هیچ خدشه‌ای بر این موضع اصولی حقوقی مورد پذیرش جهانی که تحریم‌های اتحادیه اروپا نمی‌تواند بر کشورهای ثالث اعمال گردد وارد نمی‌سازد.
واکنش رسانه‌ها به آزادی گریس1
آزادی ابرنفتکش «گریس 1» در رسانه‌های بین المللی بازتاب گسترده‌ای داشت. خبرگزاری رویترز با اطلاع‌رسانی اینکه دادگاه جبل‌الطارق به آزادسازی ابرنفتکش گریس 1 رای داده است، اعلام کرد که این دادگاه، در زمان صدور حکم، هیچ درخواستی از طرف آمریکا مبنی بر تمدید توقیف این ابرنفتکش دریافت نکرده بود.
شبکه رادیو تلویزیون سی بی اس با اعلام خبر آزادسازی این نفتکش در سایت خود نوشت که دولت جبل‌الطارق پیش از آنکه آمریکا بتواند کشتی ایرانی را به اختیار خود درآورد، ابرنفتکش گریس 1 را آزاد کرد. این شبکه همچنین اعلام کرد که دولت جبل‌الطارق تقاضای آمریکا برای تمدید توقیف این نفتکش را رد و مجوز آزادی آن را صادر کرده است.
خبرگزاری فرانسه 24، با اعلام آزادی نفتکش ایرانی، اعلام کرد که اگر به خاطر اقدام دولت آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس 1 نبود، این ابرنفتکش می‌توانست زودتر به سوی آب‌های آزاد روانه شود.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که دولت جبل‌الطارق چندین ساعت پس از آنکه آمریکا درخواست خود مبنی بر تمدید توقیف این کشتی را به دست‌شان رسانده، تصمیم به آزادسازی ابرنفتکش ایرانی و 24 تن از خدمه این کشتی گرفتند. این روزنامه اقدام دولت جبل‌الطارق را عقب‌نشینی بریتانیا از تشدید تنش میان ایران و غرب تحلیل کرده است. شبکه بی بی سی با پوشش خبری آزادی نفتکش گریس 1 توسط دولت جبل‌الطارق، احتمال داده که این امر بتواند گره‌ای از میان تنش‌های ایران و بریتانیا بگشاید و بتواند راه را برای آزادسازی کشتی «استینا ایپمرو» - کشتی توقیف‌شده بریتانیا توسط جمهوری اسلامی - هموار کند.
خبرگزاری شینهوا با تحلیل خبر آزادسازی نفتکش ایرانی به نقل از رئیس حکومت دولت جبل‌الطارق  مدعی شد که ایران برای آزادسازی کشتی گریس 1 تعهد کتبی داده است که این نفتکش به سوی سوریه حرکت نکند.
روزنامه دیلی صباح نیز در خبر خود ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران با دادن ضمانت‌نامه کتبی به دولت جبل‌الطارق توانسته کشتی گریس 1 را آزاد کند.
این درحالی است که خبر این دو پایگاه خبری در طی 24 ساعت گذشته، توسط چندین منبع ایرانی تکذیب شده است.