تهدید هنگ‌کنگ به برخورد نظامی

چین از زبان تهدید برای گفت‌وگو با مخالفان پکن استفاده کرده است. «یو شیائومینگ»، سفیر چین در بریتانیا می‌گوید در صورت ادامه بحران فعلی در هنگ‌کنگ ممکن است دولت چین در امور این سرزمین مداخله کند. او می‌گوید هنگ‌کنگ با شدیدترین بحران از زمان بازگشت به چین در دو دهه گذشته مواجه است.
به گزارش بی‌بی‌سی سفیر چین در بریتانیا افزوده که این کشور قدرت کافی دارد تا فورا نظم برقرار کند. او این هشدار را در پی اعتراضات خشونت‌آمیز طرفداران دموکراسی در فرودگاه هنگ‌کنگ داده که این اعتراضات باعث اختلال در شمار زیادی پرواز در این فرودگاه شد.
در ده هفته اخیر میلیون‌ها هنگ‌کنگی در تظاهرات ضددولتی شرکت کرده‌اند. این اعتراض‌‎ها با مخالفت با طرح استرداد مجرمان به خاک اصلی چین شروع شد، اما اکنون معترضان خواهان انجام تحقیق درباره خشونت از سوی پلیس، اصلاحات دموکراتیک و برکناری «کری لم»، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ هستند. در حالی که بخش بزرگی از اعتراضات در آرامش برگزار شده، شمار فزاینده‌ای به درگیری‌های خشونت آمیز با پلیس منجر شده است.
آخرین روز از هفته گذشته نیز خبرگزاری فرانسه گزارش داد، نیروهای نظامی چین که ظاهرا نیروهای پلیس نظامی این کشور  نیز هستند در نزدیکی مرزهای مشترک با هنگ کنگ مستقر شدند. در تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده خودروهای زرهی نیروهای نظامی دور تا دور زمین فوتبال استادیوم شنژن پارک شده بودند.


هزاران پلیس نظامی چین در این استادیوم واقع در نزدیکی مرزهای هنگ کنگ مستقر شده و به همراه خود کامیون‌ها و خودروهای زرهی دارند. رسانه‌های دولتی چین نیز ویدیویی از کاروان‌های نظامی در حال حرکت به سمت شنژن پخش کردند. این در حالی است که ناظران معتقدند، مداخله نظامی چین بعید است.
رد پای آمریکا
در حالی که دفتر کمیسیونر وزارت امور خارجه چین در هنگ‌کنگ آمریکا را به دست داشتن در فعالیت‌های جنایتکارانه ضد چینی در هنگ‌کنگ متهم کرده بود، «دونالد ترامپ» روز گذشته (جمعه) اظهار کرد، نمی‌خواهد شاهد سرکوب خشونت‌آمیز معترضان هنگ‌کنگ باشد و رییس جمهوری چین در صورت دیدار با رهبران معترضان می‌تواند سریعا مساله هنگ‌کنگ را حل و فصل کند.
«دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره سرکوب معترضان هنگ‌کنگی به دست دولت چین به خبرنگاران گفت: من نگران این شرایط هستم. نمی‌خواهم شاهد سرکوب خشونت‌آمیز آنان باشم.
به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس جمهور آمریکا همچنین افزود، «شی جینپینگ»، رییس جمهوری چین می‌تواند با دیدار رو در رو با رهبران معترضان هنگ‌کنگ، بحران فعلی این شهر را رفع کند.
به گزارش اسپوتنیک، اتهام به آمریکا در حقیقت پاسخی است به بیانیه اخیر کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که در آن این کمیته از پکن خواسته بود تا سرکوب راهپیمایی‌ها در هنگ‌کنگ را متوقف کند.
دفتر کمیسیونر وزارت امور خارجه چین در هنگ‌کنگ در بیانیه‌ای گفت: سیاست‌های آمریکا حقایق را تحریف کرده و به صورت کورکورانه‌ای معیار دوگانه را دنبال می‌کنند که در حال حاضر به یک جنون نزدیک شده است. آنها با عناصر جنایتکار افراطی تبانی کرده و به صورت دیوانه وار در فعالیت‌های جنایتکارانه ضد چینی در هنگ‌کنگ دست دارند.
در ادامه این کشمکش‌ها چین نیز اجازه پهلوگیری به دو ناو آمریکایی در هنگ گنگ را نداده و هنوز دلایل ممنوعیت ورود این ناوها رسما اعلام نشده است. «نیت کریستنسن»، معاون سخنگوی ناوگان اقیانوسیه نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که دولت چین با درخواست ‌آمریکا برای لنگر انداختن دو ناو مخالفت کرده است.
قرار بوده است که ناوهای «یو اس‌اس گرین‌بی» امروز (شنبه) و ناو «یو اس‌اس لیک ‌اری» روز دوشنبه در بندر هنگ‌کنگ پهلوگیری کنند، اما دولت چین ورود هر دو ناو را ممنوع کرده است.
چین مدت‌هاست که غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا را متهم کرده است که از معترضین هنگ‌گنگی پشتیبانی می‌کنند.
به گزارش دویچه‌وله، رسانه‌های محلی گزارش دادند که وزارت امور خارجه چین یک کارمند کنسولگری آمریکا در هنگ‌کنگ را متهم کرده که با فعالان طرفدار دموکراسی دیدار کرده است. چین از دیپلمات‌های آمریکایی خواسته است که فورا ارتباط خود را با اخلاگران هنگ‌کنگی قطع کند. 
ترامپ، نیز انتشار توییتی اعلام کرده است که بر اساس اطلاعات منابع امنیتی این کشور، چین واحدهای نظامی خود را در مناطق مرزی با هنگ‌کنگ مستقر کرده است.
ثروتمندترین تاجر هنگ‌کنگی نیز دیروز (جمعه) به مردم تاکید کرد تا به چین، هنگ‌کنگ و خودشان عشق بورزند. به گزارش رویترز، اظهارات «لی کا-شینگ» ثروتمندترین تاجر هنگ‌کنگی نخستین گفته‌های وی درباره افزایش اعتراضات مردمی و دموکراسی‌خواهانه است که در طول این چند هفته باعث شده تا این دولتشهر به ناآرامی کشیده و به چالشی برای دولت مرکزی پکن بدل شود.
این تاجر هنگ‌کنگی در پیام خود به مردم تاکید کرده تا عشق و صلح را جایگزین خشم و خشونت را متوقف کنند.
قرار است اعتراضات بیشتری در روزهای آتی برگزار شود. تاکتیک‌های پلیس علیه معترضان شدت یافته و این تاجر ۹۱ ساله هشدار داده که بهترین دلیل می‌تواند به بدترین نتایج منجر شود.
وی ادامه داد: راه به سوی جهنم اغلب با تمایلات خوب همراه است. ما باید به پیامدهای ناخواسته و غیرعمدی توجه کنیم. مهم است که در نسل جوانتر سرمایه‌گذاری کنیم چون برای هنگ‌کنگ و آینده بسیار ارزشمند است. جوانترها همواره از این مساله هراس دارند که آینده چیزی برایشان ندارد. به نظرم دولت باید پیام اعتراضات را بشنود.
بیش از ۷۰۰ نفر تاکنون در جریان این اعتراضات که از ژوئن آغاز شده، دستگیر شده‌اند و پلیس دائما از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده است. همچنین قرار است راهپیمایی با عنوان در کنار هنگ‌کنگ بایستید، به مردم قدرت دهید در منطقه تجاری مرکزی این دولت‌شهر جمعه شب برگزار شود. این راهپیمایی مجوز برگزاری دارد اما پلیس برگزاری سایر اعتراضات در شهر را برای روزهای آتی منع کرده است.
هنگ‌کنگ بخشی از خاک کشور چین محسوب می‌شود که تا سال ۱۹۹۷ در اجاره بریتانیا بوده و از آن زمان در چارچوب توافق موسوم به یک کشور و دو سیستم به چین بازگردانده شده است.