ارتش سوریه در ادلب جان 1200 تروریست را گرفت /خان شیخون در آستانه آزادی

ششم مرداد ماه جاری بود که نظامیان سوری عملیات آزاد سازی کامل استان «ادلب » و مناطق اشغالی استان «حماه » در شمال غرب سوریه را کلید زده و طی این سه هفته، چند شهرک مهم، از جمله «الهبیط»، «تل ملح»، «الجبین» و «کفرعین» و چندین روستا را آزاد کرده‌اند. هلاکت 1257 تروریست از جمله 400 خارجی و انهدام 31‌تانک، 169 خودرو و 19 نفربر زرهی «بی ام پی» متعلق به تروریست‌ها هم از دیگر دستاوردها و پیامدهای این عملیات است. این تجهیزات نظامی تروریست‌ها بر اثر حملات هوایی از بین رفته‌اند. تا کنون دولت دمشق و حامیان آن، به خاطر وعده‌های ترکیه مبنی بر خارج کردن تروریست‌ها از ادلب، عملیات آزاد سازی این شهر را متوقف کرده بودند، ولی پس از مشاهده بدعهدی ترکیه، عملیات را از سر گرفته‌اند. کارشناسان معتقدند تسلط کامل دولت و ارتش سوریه بر ادلب، به معنای نابودی کامل تروریسم در خاک این کشور است.
اهمیت خان‌شیخون و بر ملا شدن اسرار حمله شیمیایی
روزنامه لبنانی «البناء» در‌باره اهمیت تصرف خان شیخون نوشت: این شهر نقطه اتصال شرق، غرب و شمال ادلب به یکدیگر است و تسلط ارتش سوریه بر خان شیخون، باعث می‌شود که ارتش صد‌ها کیلومتر مربع از مناطق شمالی حماه را تحت کنترل در آورد. با این اقدام ارتش سوریه، تروریست‌ها چاره‌ای جز مرگ یا خروج از مناطق تحت اشغال در حماه را نخواهند داشت و بدین ترتیب، شهر حماه در شمال سوریه به طور کامل آزاد خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، تسلط ارتش سوریه بر شهر خان شیخون، اسرار حمله شیمیایی کلاه سفید‌ها در این شهر، که ارتش سوریه به دست داشتن در آن متهم شد، نیز بر ملا می‌شود.


آمریکا فروردین 1396 از کشتی‌های خود در دریای مدیترانه، فرودگاه «الشعیرات» را در استان «حمص» سوریه با ۵۹ فروند موشک هدف قرار‌داد. واشنگتن بدون هیچ دلیلی ادعا کرد حمله شیمیایی به خان شیخون از این فرودگاه صورت گرفته است. گفتنی است در حمله شیمیایی ادعایی به خان شیخون‌، ده‌ها نفر که اکثر آنها کودک بودند، دچار حالت خفگی و برخی از آنها کشته شده‌اند. دولت سوریه قاطعانه استفاده از گاز‌های سمی را در خان شیخون تکذیب و اعلام کرده بود که ارتش این کشور هیچ نوع سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.
دستگیری نوجوانان توسط تروریست‌ها
منابع آگاه حاضر در ادلب اعلام کردند‌، عناصر گروه تروریستی موسوم به «هیئت تحریر الشام» طی هفته‌های اخیر، صدها نوجوان 12 تا 17 ساله را در شهرها و شهرک‌های «خان شیخون»، «سراقب»، «أریحا»، «جسر الشغور» و «الدانا» در استان إدلب بازداشت کرده‌اند.
به گفته این منابع، تحریر الشام این نوجوانان را به صورت اجباری به اردوگاه‌های آموزشی انتقال داده است و قصد دارد از آنها برای مقابله با ارتش سوریه در ادلب و حماه استفاده کند.
هلاکت سرکرده یک سعودی
منابع خبری اعلام کردند‌، «عبدالله المحیسنی» سرکرده سعودی حاضر در گروه تروریستی جبهة النصره‌، در منطقه «خان شیخون» کشته شد. المحیسنی که در دانشگاه «محمد بن سعود» عربستان درس خوانده بود، یکی از سرسخت‌ترین عناصر تکفیری حاضر در سوریه به شمار می‌رفت.
وی مسئول شرعی ائتلاف «جیش الفتح» بوده وچند سال پیش ادعا کرده بود که آیه جدیدی به قرآن افزوده شده است!
جیش الفتح ائتلافی متشکل از جبهه النصره، «احرار الشام»، «جند‌الاقصی»، «جیش السنهًْ»، «فیلق الشام»، «لواء الحق» و «اجناد الشام» بوده و در14 فروردین 1394 شکل گرفته بود.