فیلم کوتاه، پرده بزرگ، سالن سینما! سیّد سجّاد حسینی

شاید عجیب باشد اما باید فیلم کوتاه را بر پرده دید، چرا که بیشتر از جنس سینماست تا تلویزیون. فیلم‏های کوتاه فارغ از ادا و اطوارِ اکثر فیلم‏های بلندِ بی‏خاصیت، مسئله‏شان سینما است و نه گیشه. فیلم کوتاه، باید به درون جامعه راه یابد و از خاص بودن و اطوارهای روشنفکری، رهایی پیدا کند، نَفَس به نَفَس با مخاطب رشد کند و بالنده شود. گروه «هنر و تجربه» فرصتی بی‏نظیر در راستایِ اکرانِ عمومیِ فیلم‏هایِ کوتاه ایجاد کرده که منجر به زدودن آفاتِ سینمای جشنواره‏ای می‏شود. این بار نمایش 5 فیلم کوتاه منتخب «هنر و تجربه» در سراسر کشور، در مجموعه‏ای با نام «پنجگاه» آغاز شده: «ملاقات محرمانه خانم و آقا»، «‏500 مثقال طلا»، «پرده توری»، «باران‏های گاه به گاه» و «پرگار». ویژگی شاخصِ مشترکِ این 5 فیلم، قصه‏گویی است.
اما در مورد فیلم نگارنده، «ملاقات محرمانه خانم و آقا» : از همان ابتدا بنا بود فیلمی باشد کوچک و بی‌ادعا. تلاش ما بر این بود ‌که به نگاهِ تماشاگر احترام بگذاریم.کوشیدیم که قصه بگوییم، هرچند ساده و – شاید- با لُکنَت. اما قرار ما با تماشاگر این است که راست بگوییم، هرچند تلخ. ملاقات محرمانه تلخ است اما می‌کوشد تلخی‌اش را به رخ نکشد و از آن سود نجوید. ملاقات... تمرینی جدی برای تلفیق قصه‌گویی و ایجاز در مدیوم فیلم کوتاه بود؛ تمرینی برای خط کشیدن بر این باور غلط که فیلم کوتاه مدیوم خلق کاراکتر نیست و حداکثر فضا است. ملاقات... قصه دختری تن‏فروش(گلناز) است که می کوشد تا ساعاتی-هرچند کوتاه- زندگی کند.
اما فیلم همقطارانم...
«‏500 مثقال طلا» روایت نجیبانه قصه زنی باردار در آستانه چهار ماهگی است. فیلمی با هدایت اندازه شهرزاد دادگر و با بازی دلنشین الهام کردا که در فیلم کاراکتری بسیار سمپاتیک دارد. جهان‏بینی روشن و اخلاق‏مدار فیلم‏ساز در این بلبشو غنیمتی است.


«پرده توری»‏، روایتِ شامِ آخر زوجی است که با اتمسفر گرمِ آرش محمودی همراه است. تلفیق لحظاتِ کمیک در بافتاری تراژیک، فیلم را دیدنی‏تر کرده است.
«پرگار» فیلمِ عجیبی است؛ مرد پیرانه‏سر، طاووس می‏‏خواهد و میثم عباسی برای ما جور هندوستان او را روایت می‏کند؛ روایتی ساده. فیلم تلخ است اما دلنشین. سرد است اما هُرم آن در جان‏تان نفوذ می‏کند.
«باران‏های گاه به گاهِ» کاوه دانشمند، فیلمی است درباره فروپاشی بنیان یک خانواده. فیلم‏ساز در یک خودرو، با وسواس‏، قصه ساده‏اش را روایت می‏کند و جهانِ اثرش را بنا می‏‏نهد و یک مونولوگ یک کلمه‏ای بی‏نظیر دارد: «بابا».
امید که دعوت ما را بپذیرید و مشقِ شب ما را ببینید و لذت ببرید-ان‏‏شاءالله... ( اطلاعات سانس‏ها: سایت سینما تیکت)
سایر اخبار این روزنامه
غلامعلی بِسکی که بود و چگونه می‌اندیشید؟ خداحافظی طبیعت ایران با «بابا بِسکی» محمدرضا ستاری شرافت انسانی در قربانگاه یمن «ابتکار» از درخواست‌ها و عوامل چالش‌برانگیز رفراندوم گزارش می‌دهد در جست‌وجوی ظرفیت مغفول قانون اساسی «‌ابتکار» اعتراضات خیابانی دامنه‌دار در هنگ‌کنگ را بررسی می‌کند پاشنه‌آشیل اژدها نگاهی به نمایشگاه‌های هنری هفته پیش‏رو گروهی گالری‌گردی کنیم محمدعلی نجفی از سوی اولیای دم میترا استاد بخشیده شد رستگاری به‌وقت اذان صبح پایگاه خبری هیل در ادعایی مطرح کرد شمخانی به جای ظریف! از سال ۹۹ شماره‌گذاری خودروی سواری پراید متوقف می‌شود ارابه مرگ در آخر خط رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به جوانان گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی: شعار «خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت» را همگانی کنید رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: به تعهد در‌برابر تعهد پایبندیم فیلم کوتاه، پرده بزرگ، سالن سینما! سیّد سجّاد حسینی سرلشکر سلامی: مذاکره، منطقی فراموش و نابود‏شده در ذهنیت مردم ایران است وزیر کشور: رایزنی با شورای نگهبان به معنای دور زدن قانون نیست